Høringssvar: Udkast til notat om reaktionsmønster ved brud på kapital- og NEP-krav for pengeinstitutter

Finans Danmark har afgivet høringssvar på Finanstilsynets udkast til notat om reaktionsmønster ved brud på kapital- og NEP-krav for pengeinstitutter.

Finans Danmark finder det positivt, at Finanstilsynet med notatet søger at tydeliggøre, hvordan Finanstilsynet vil reagere på brud på regulatoriske kapital- og NEP-krav. Vi finder dog, er der bør foretages en tekstmæssige præcisering i notatet, som afspejler de formelle juridiske krav, og at notatet udlader at henvise til, at institutter forventes at genoprette en ikke nærmere defineret overdækning i forhold til de formelle juriske krav, som der ikke er bestemmelser om i lovgivningen.

Desuden finder vi, at notatet bør tilpasses i overensstemmelse med de bagvedliggende lovbestemmelser i lov om finansiel virksomhed, så der skelnes mellem et brud på det kombinerede bufferkrav i tillæg til NEP-kravet og et brud på det kombinerede bufferkrav i tillæg til kapitalkravet (solvensbehovet). Lovgivningen lægger således op til, at der foretages en konkret individuel vurdering ved brud på den kombinerede buffer i tillæg til NEP-kravet, og ikke automatiske udlodningsrestriktioner, som ved brud på det kombinerede bufferkrav i tillæg til kapitalkravet. Dette afspejles ikke i høringsudkastet.

Læs høringssvar

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

Der er fuld fart på de digitale svindlere – alle gode ideer til at stoppe dem er i spil21.5.2024 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 udgjorde den samlede digitale svindel i Danmark 627 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Nationalbank. Og netop nu ser vi mange sager om svindel i internethandlen. De kriminelle holder aldrig fri, og derfor arbejder Finans Danmarks Svindel Task Force på højtryk for at samle alle de ideer, der er til at stoppe svindlen. Task Forcen hører også gerne fra dig.