Høringssvar om forhøjet forskud på erstatning til minkavlere

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Fødevareministeriets høring om regler om forhøjelse af forskud på erstatning og kompensation til minkvirksomheder.

Finans Danmark ser positivt på nye initiativer, som skal sikre minkavlere hurtigere adgang til deres erstatning.  For at sikre den bedst mulige proces omkring udbetaling af det forhøjede forskud og indhentning af samtykke fra rettighedshavere er det vigtigt med indsigt i størrelsen af den endelige nedlukningserstatning og fordeling på aktivklasser. Jo mere klarhed, der kan skabes omkring den forventede erstatning, jo bedre grundlag er der for minkavlerne, deres rådgivere og kreditorer til at forholde sig til det øgede forskud og eventuel nedbringelse af gæld.

Læs høringssvaret

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

Stærke regnskaber i 2023 overstråler flere års udfordringer med indtjeningen i bankerne2.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske banksektor opnåede en høj indtjening i 2023, som dog kun bringer den op på niveau med det øvrige danske erhvervsliv i forhold til at levere afkast til ejerne. De flotte regnskaber for 2023 kommer efter en årrække med så lav indtjening, at den har ligget under IMF’s pejlemærke for en sund banksektor. Det er konklusionen i en ny analyse fra Finans Danmark, der også viser, at hvis tabene på udlån havde været på normalt niveau, ville bankernes afkast til ejerne heller ikke i 2023 have nået pejlemærket.