Nye tal for tvang viser at den akutte psykiatri er brudt sammen

Tvang i psykiatrien skal altid være en undtagelse. Nye tal fra Sundhedsstyrelsen viser desværre, at det nærmere er regel end undtagelse i den akutte psykiatri i dag. Det mener Psykiatrifondens formand psykiater Torsten Bjørn Jacobsen. “Alle advarselslamper blinker, men før der viser sig reel politisk vilje til at lave det om, så er jeg bange for, at det fortsat bliver værre”, siger han.

De nye tal fra Sundhedsstyrelsen taler et tydeligt sprog, mener Psykiatrifonden:
“At tvangen stadig stiger er en menneskelig og professionel falliterklæring. Psykiatrien – og måske særligt børne- og unge psykiatrien - er ved at bryde sammen”, siger Psykiatrifondens formand psykiater Torsten Bjørn Jacobsen.

I ti år har der været talt politisk om, at man ville nedbringe tvangen. Der er lagt strategier, målsætninger og handleplaner. Men i de samme ti år er antallet af børn under 18, der bliver tvangsindlagt, i hele landet steget med 76%, og i tre af regionerne er antallet mere end fordoblet.

Tvang koster tillid
“Hver gang et menneske udsættes for tvang af ham eller hende, hvis arbejde det er at hjælpe og helbrede vedkommende, så falder tilliden en lille smule. Det betyder, at der går meget længere tid, før man får det bedre”, siger Torsten Bjørn Jacobsen.

Han efterlyser politisk vilje til reelle forandringer og ikke mere snak:

Psykiatrifonden om anbefalinger: Den virkelige patients sundhedsvæsen11.6.2024 14:14:02 CEST | Pressemeddelelse

Der var spontane Yes!-råb og klapsalver i Psykiatrifonden i dag, da det viste sig, at Sundhedsstrukturkommissionen vil integrere somatik og psykiatri i de anbefalinger, der blev offentliggjort i dag: “Hvis det her går igennem, er det den bedste nyhed i årevis for mennesker med psykisk sygdom og deres familier. Det er det, vi har arbejdet for. Nu skal sundhedsvæsenet indrettes til den virkelige patient,“ siger Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

Ny undersøgelse: Unge er pressede og bange for at skuffe6.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For mange unge i alderen 16 til 24 år føles livet som en ren fiasko, hvis det ikke går godt hele vejen rundt. De føler sig ofte hårdt pressede og er bange for at skuffe andre. Derfor taler mange hverken med forældre eller venner om det, der er svært. Det viser en ny undersøgelse fra Psykiatrifonden, og resultatet bekymrer: ”De dårlige følelser kan slå rod”, siger rådgivningsleder Liza Johnson.