JORTON A/S

JORTON afslutter 2022 med sorte tal og historisk ordrebeholdning

JORTON kom ud af 2022 med et skuffende resultat på blot 7,7 mio. DKK. Aktivitetsniveauet er dog rekordhøjt og adm. direktør i JORTON Allan Harbo er optimistisk for 2023, hvor både bundlinjen og aktivitetsniveauet forventes at stige.
Allan Harbo, adm. direktør i JORTON

2022 har været et specielt år for hele byggebranchen og med flere udfordringer end forventet. Da man trådte ind i året, var det med en del optimisme. Pandemien var overstået og alle så frem til en mere ”normaliseret” hverdag i byggeriet. Men krigen og pandemiens følgevirkninger skabte nye udfordringer, og disse har sammen med ærgerlige nedskrivninger påvirket JORTONs resultat for 2022, der trods sorte tal, skuffer direktøren:

- Vi har ikke været forskånet det uvejr, som har raset over byggebranchen. Særlig de stigende materialepriser ramte os og gjort et indhug i vores indtjening. Mange samarbejdspartnere har også søgt at polstre sig i disse usikre tider, hvor de daglige konkurser har påvirket alle. Markedet har mildest talt været præget af nervøsitet gennem hele året, fortæller Allan Harbo, adm. direktør i JORTON. Han fortsætter:

- Vi må konstatere, at en konkurs ved en leverandør tilbage i 2021 også har trukket sine spor i 2022. Konkursen har forårsaget en sammenpresset tidsplan, idet JORTON har været fast besluttet på at aflevere byggeriet til den aftalte tid. Det har resulteret i ekstra omkostninger til forcering og ændring af arbejdsgange.

Højt aktivitetsniveau

2022 blev igen et år, hvor den positive udvikling i aktivitetsniveauet fra tidligere år fortsatte hos JORTON og omsætningen nåede 1.426 mio. DKK. svarende til en vækst på 14% i forhold til 2021.

- Vi er godt tilfredse med aktivitetsniveauet og vi ser ind i et 2023 og 2024 med mange gode opgaver i vores pipeline. Faldet i det endelige resultat, som i 2022 nåede 7,7 mio. DKK. er vi naturligvis ikke tilfredse med, men JORTON er fortsat en sund virksomhed og vi er optimistiske for fremtiden, hvilket igen understøttes af en historisk flot ordrebeholdning og en stærk egenkapital, forklarer Allan Harbo.

En langsigtet plan for bæredygtighed

2022 har også været et år, hvor bæredygtighed igen har stået højt på byggeriets dagsorden. Også hos JORTON har 2022 været præget af nye grønne målsætninger baseret på videnskabelig dataindsamling:

- Snart ændres anbefalinger til krav og vi må alle gøre vores for at tage ansvar og være på forkant med udviklingen inden for bæredygtigt byggeri. I JORTON har vi brugt 2022 på at udforme vores nye bæredygtighedsstrategi, hvor vi som en af de første entreprenører tilsluttede os Science Based Target. I 2023 vil vi arbejde fokuseret på at nå alle vores delmål for nedsættelsen af vores CO2e-forbrug frem mod 2030. Vi har også sat os det mål, at bæredygtighed skal være noget, som alle medarbejdere i virksomheden tager del i. Det skal ikke være noget, vi trækker ned over hovedet på medarbejderne. Vi sidder alle i samme båd og vi skal derfor også ro i den samme retning, siger Allan Harbo og uddyber:

- Vi anser også, at dette arbejde vil bidrage positivt til vores samlede omsætning, da vores andel af f.eks. DGNB-projekter er stærkt stigende. Med de nye krav i bygningsreglementet, ser vi vores forarbejde som en god investering, der allerede nu bærer frugt.

- Selvom resultatet kunne være bedre, er vi optimistiske for fremtiden og vi er godt rustet til at løfte fremtidens komplicerede opgaver. Byggebranchen gennemgår store forandringer i disse år og vi er godt rustet til både at følge med og påvirke udviklingen, afslutter Allan Harbo.

Fakta om 2022 og 2023

JORTONs afsluttende resultat for 2022 blev på 7,7 mio. DKK.

Selskabets ordrebeholdning udgør ved indgangen til 2023 i alt 2.229 mio. DKK., hvilket er en stigning på 38% i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Af den samlede ordrebeholdning er 1.337 mio. DKK. til udførelse i 2023, hvilket er en stigning på 230 mio. DKK., svarende til en vækst på 20% i forhold til samme tidspunkt i 2022, hvor ordrebeholdningen var på 1.107 mio. DKK.

Ledelsens forventning til aktivitetsniveauet for 2023 ligger i størrelsesorden 1.500 mio. DKK. og et positivt resultat på ca. 35 mio. DKK.

Allan Harbo, adm. direktør i JORTON
Download
Byggeriet af det store plastsorterings- og genanvendelsesanlæg er en JORTONs mange nyere byggeprojekter med forøget fokus på bæredygtighed.
Download
Digtergangen og Lindeparken er blandt de mange nye spændende projekter som JORTON arbejder på i det midtjyske.

Information om JORTON A/S

JORTON A/S
Robert Fultons Vej 16
8200 Aarhus N

Følg pressemeddelelser fra JORTON A/S

Flere pressemeddelelser fra JORTON A/S

Vivabolig går stigende nedbørsmængder i møde med LAR-løsning, der forbedrer udearealer og biodiversitet29.1.2024 04:00:00 CET | Pressemeddelelse

2023 blev året hvor endnu en uheldig vejrrekord blev slået. Det blev nemlig vores vådeste år, der til dato er målt. Og ifølge videnskaben ser det ud til at denne rekord får kamp til stregen de kommende år. Vi skal derfor til at se på hvordan vi håndterer og lever med de store mængder nedbør. Det vil utvivlsomt kræve store investeringer i vores infrastruktur og mange steder tages der tiltag for at håndtere de stigende vandmasser.