Norlys advarer: Svindlere misbruger logo på falsk hjemmeside
En falsk hjemmeside forsøger i disse dage at lokke danskere til at afgive deres kreditkortoplysninger ved at udgive sig for at være Norlys. Det er en velkendt form for it-kriminalitet kaldet phishing.
Svindlerne har, efter Norlys i sidste uge faktisk lancerede en konkurrence på Facebook, kontaktet flere af Norlys’ følgere, der har deltaget i den rigtige konkurrence og opfordret dem til at klikke sig ind på den falske hjemmeside for at få præmien.
Følger de linket til hjemmesiden, mødes de blandt andet af Norlys’ logo og beskeden om, at de har vundet konkurrencen.
”Vi har brug for dine personlige data for at validere præmien, og vi bruger kreditkort som gyldig information til at bekræfte dine personlige data. Dit kreditkort er kun påkrævet for betalingsmetoden, så du kan registrere dig på vores side, før du kan modtage præmien,” står der blandt andet på hjemmesiden.
Skulle man have modtaget sådan en besked på Facebook og er stødt på hjemmesiden, skal man ikke videregive ens kontooplysninger.
- Vi vil aldrig bede folk om at dele deres kontooplysninger med os for at deltage i en konkurrence. Har man modtaget sådan en henvendelse på Facebook, skal man rapportere det til Facebook og slette beskeden, siger Ken Bonefeld, der er it-sikkerhedschef i Norlys.
Norlys har også anmeldt misbruget til Meta, der driver Facebook.
Forkert webadresse
Kigger man grundigt på den falske hjemmeside, er der flere elementer – udover opfordringen til at videregive ens kontooplysninger – der afslører, at det ikke er Norlys, der står bag den.
I teksterne på hjemmesiderne er der for eksempel flere sproglige fejl, og derudover står der et forkert navn i hjemmesidens adressefelt. Havde det været Norlys, der var afsender, ville den have heddet www.norlys.dk.
- Svindlere bruger i stor stil phishing til at franarre folk deres oplysninger, og vi oplever desværre af og til at Norlys’ navn og logo misbruges i phishing sms’er eller mails. Det er dog første gang, at vi ser en falsk hjemmeside. Jeg vil gerne opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links eller videregiver deres oplysninger, uanset om det er på Facebook eller i mails og sms’er, siger Ken Bonefeld.
Se et eksempel på, hvordan den falske hjemmeside ser ud blandt de vedhæftede billeder.
Kontakter
Thomas Klose JensenPressekonsulentNorlys
Tlf:+45 7210 8354jthoma@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.
Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Norlys ændrer ledelsen i kundeforretningen24.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at styrke integrationen af Telia Danmark og vende en negativ udvikling i Norlys’ internet- og tv-forretning ændrer Norlys ledelsen af selskabets kundeforretning, Norlys A/S, hvor Ulf Lund tager over som midlertidig direktør. Fokus bliver at skabe et fremtidssikret teleområde, mens energiforretningen fastholdes som et selvstændigt selskab.
30 millioner til bæredygtige projekter: Deadline for ansøgninger til Norlys Vækstpulje nærmer sig23.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden 2020 har Norlys Vækstpulje støttet innovative tiltag og aktiviteter, der bidrager til det lokale fællesskab og en grøn og digital samfundsudvikling, med mere end 200 mio. kr.
Norlys accepterer bødeforlæg for upræcis markedsføring5.9.2024 08:14:49 CEST | Pressemeddelelse
Energi- og telekoncernen Norlys har valgt at afslutte en sag hos Forbrugerombudsmanden ved at acceptere et bødeforlæg. Forbrugerombudsmanden mener, at Norlys i en periode har haft et vildledende budskab på selskabets hjemmeside, hvor der stod, at man som kunde i Norlys’ energiforretning kunne opnå en rabat på forsikringer på op til 15 procent, hvis man samlede dem hos en af Norlys’ samarbejdspartnere. Forbrugerombudsmanden lægger vægt på, at man også kunne opnå en mindre samlerabat uden at være kunde hos Norlys, hvilket Norlys ifølge Forbrugerombudsmanden også burde have nævnt på hjemmesiden. - I bagklogskabens klare lys ville vi gerne have formuleret os mere præcist, men det er vigtigt for mig at sige, at vi ikke har haft nogen intention om at vildlede, og jeg kan kun beklage, hvis det har kunnet opfattes sådan. Så snart vi blev opmærksomme på synspunktet, tilrettede vi budskabet, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning. Der er 290 kunder, der har benyttet til
Norlys byder svenske Bahnhof velkommen på fibernettet3.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder med en fiberadgang fra Norlys kan nu også vælge bredbånd fra svenske Bahnhof.
Norlys: Opgaverne står i kø for den nye beredskabsminister28.8.2024 12:42:22 CEST | Pressemeddelelse
Det nye ministerium for samfundssikkerhed og beredskab skal have magten til at træffe de nødvendige beslutninger på tværs af sektorer og brancher, hvis ministeriet for alvor skal gøre en positiv forskel for Danmarks modstandsdygtighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum