Martin Graae Jørgensen modtager Danske Forlags jubilæumslegat for sit arbejde med Turbines klassikerserie

Hver år uddeler Danske Forlag deres jubilæumslegat til dygtigere yngre forlagsmedarbejdere. I år var Martin Graae Jørgensen blandt modtagerne af legatet for sit store arbejde med at etablere Turbines klassikerserie.
Redaktør Martin Graae Jørgensen med klassikerserien og diplomet, der viser, at han har modtaget legatet. Foto: Turbine

Martin blev ansat på Turbine i 2015 og har med sin dedikerede indsats, arbejdsomhed og omfattende viden på området formået at etablere en omfattende serie af nyoversatte klassikere, som har høstet stor anerkendelse, mange anmelderstjerner og generel opmærksomhed, siden seriens første bind udkom for fire år siden.

”Siden Martins start hos Turbine har det været hans drøm at skabe en klassikerserie, og det har været en fornøjelse at se og følge hans arbejde og engagement i de nu mere end 21 udgivelser, som klassikerserien i dag indeholder. Navne som Vladimir Nabokov, Stefan Zweig, Sigrid Undset, Hjalmar Söderberg og mange flere er blevet gjort tilgængelige i nye oversættelser.

Martin er en enormt dygtig og dedikeret redaktør med en faglighed og viden, der ligger over de flestes. Hans positive tilgang og venlige facon gør, at han lykkes med meget,” lød det i indstillingen til legatbestyrelsen.

”Jeg er meget glad for, at jeg stadig lige præcis kan gå for at være yngre,” kommer det fra Martin, ”men selvfølgelig endnu mere glad for, at et udvalg ved Danske Forlag synes, jeg er dygtig. Det betyder enormt meget for mig. At arbejde med bøger hver dag, sammen med forfattere, oversættere, redaktører, korrekturlæsere, boghandlere, festivalarrangører og alle de andre, der får litteraturen til at leve i Danmark hver dag, det gør mig ægte lykkelig.”

Ny bog fortæller om Anden Verdenskrig fra en japansk synsvinkel15.5.2024 08:13:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Ishibori skildrer i Tsugios krig – Japans triumf og nederlag under Anden Verdenskrig historien om de begivenheder, der fører Japan på kollisionskurs med både Vesten og sine asiatiske naboer i tiden omkring Anden Verdenskrig. Samtidig fortæller forfatteren, der har japanske rødder, en personlig historie om sin families oplevelser under krigen baseret på sin farfars private erindringer.

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.