Coop Danmark A/S

Coop opfordrer kunder til at tage den forreste vare

Del
Coop har det sidste år testet mærket "Tag den forreste" hos Klima Kvickly i Aarhus. Tiltaget har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent, og nu breder Coop budskabet ud på landsplan til kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.
Coop har det sidste år testet mærket "Tag den forreste" hos Klima Kvickly i Aarhus. (Foto: Coop)
Coop har det sidste år testet mærket "Tag den forreste" hos Klima Kvickly i Aarhus. (Foto: Coop)

Tag den forreste vare på hylden, og du er som forbruger med til at mindske madspildet, når du handler. Det er Coops budskab til kunderne i SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Kvickly, når mærket Tag den forreste rulles ud over hele landet i løbet af maj.

Opfordringen til at tage den forreste vare har indtil nu været forbeholdt kunderne i Coops klimalaboratorie, Klima Kvickly, som ligger i Aarhus. Her er mærket det seneste år blevet testet. Det har været placeret tæt på dagligvarer med kort holdbarhed, fx mejeriprodukter, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent. Jonas Engberg, klimachef i Coop, siger:

”Resultaterne fra Klima Kvickly viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon og gør det let at træffe det klimavenlige valg i butikken, så vil danskerne gerne handle bæredygtigt. Klima Kvickly har mere end halveret madspildet ved at opfordre forbrugeren til at tage den forreste vare, og jeg håber, at vi kommer til at se lignende gode resultater på landsplan, når vi evaluerer senere på året.”

”Dette er det første af de mange forskellige tiltag og koncepter, vi har udviklet i Klima Kvickly, som rulles ud i hele landet. I Klima Kvickly har vi fokus på at hjælpe vores kunder til at træffe bedre klimavalg og også reducere klimaaftrykket fra butikkens egen drift, og vi er opmærksomme på, at koncepterne skal kunne fungere i alle Coops butikker. Det er sådan vi kan gøre den største forskel.”

Om Klima Kvickly

I maj sidste år blev Kvickly i Aarhus erstattet af Klima Kvickly. Det er Coops klima-laboratorie, hvor Coop afprøver en lang række forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind.

Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra den gennemsnitlige fødevare i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.

  • Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
  • Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.

Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj 2022, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af februar 2023 var tallet steget til 66,7 procent.

Herudover har butikken også skåret i sit eget energiforbrug og har reduceret madspildet. Begge dele reducerer klimaaftrykket og er samtidig godt for butikkens bundlinje.

Nøgleord

Kontakter

Jonas Engberg, klimachef i Coop
26 79 91 53
jonas.engberg@coop.dk


eller


Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver, Coop
26 66 90 68
emil.birkving.ulrichsen@coop.dk

Billeder

Coop har det sidste år testet mærket "Tag den forreste" hos Klima Kvickly i Aarhus. (Foto: Coop)
Coop har det sidste år testet mærket "Tag den forreste" hos Klima Kvickly i Aarhus. (Foto: Coop)
Download
Tag den forreste vare på hylden, og du er som forbruger med til at mindske madspildet, når du handler. (Foto: Coop)
Tag den forreste vare på hylden, og du er som forbruger med til at mindske madspildet, når du handler. (Foto: Coop)
Download
Jonas Engberg, klimachef i Coop. (Foto: Coop)
Jonas Engberg, klimachef i Coop. (Foto: Coop)
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop klar med næste bølge af prisfald12.9.2023 08:59:37 CEST | Pressemeddelelse

I dag - tirsdag den 12. september - og ugen efter den 19. september sænker Coop, Kvickly/SuperBrugsen, priserne på 163 forskellige varer. Det er dermed den anden bølge af prisfald efter Inflationskrisen. Den første var prisfald på mælk den 13. og 20. juni på henholdsvis Arla og Thise-produkter, ca. 80 i alt. Coop forventer, at der snart kommer en 3. bølge. ”Vi har lige nu forhandlinger med de fleste af vores leverandører. Hos mange møder vi forståelse for kravet om lavere priser efter, at energiomkostningerne er faldet. Men vi må også erkende, at der er nogle, der mener, at de kan fastholde deres høje indkøbspriser,” siger kategoridirektør Jeff Salter. ”Det vil vi ikke acceptere. Vores kunder har en hel forståelig forventning om lavere priser efter Inflationskrisen. Derfor er leverandørerne generelt nødt til at sænke deres priser, så vi kan fortsætte prisfaldene over for vores kunder,” siger Jeff Salter. De aktuelle prisfald kommer efter, at Coop at i sidste måned introducerede prispro

Ny direktør for 365discount31.8.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kædedirektør for 365discount Thomas Nielsen stopper for at blive ny adm. direktør for supermarkedskoncernen, Løvbjerg. Som hans afløser har Coop udpeget Michael Tilsted, der for nyligt kom til Coop efter en 10 år lang karriere i Salling Group, bl.a. som finansdirektør, driftsdirektør og strategidirektør for Netto. 365discount blev grundlagt for tre år siden og har siden været Danmarks hurtigst voksende kæde med nu 353 butikker. Adm. direktør Kræn Østergård Nielsen byder Michael Tilsted velkommen og takker Thomas Nielsen for indsatsen. ”Thomas har stået i spidsen for en organisation, der har leveret en utrolig præstation: At udvikle et nyt koncept, modernisere og bygge over 350 discountbutikker på meget kort tid og skabt en kæde som dag for dag vinder markedsandele. Der er alt mulig grund til at takke Thomas for en kæmpe indsats,” siger Kræn Østergård Nielsen. Thomas Nielsen er også stolt over udviklingen af 365discount. ”Sammen med kollegaerne i både kæden og det øvrige Coop, har vi sk

365discount fejrer 3års fødselsdag30.8.2023 11:11:40 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden 365discount fylder 1. september 3 år og fejrer ikke mindst, at kæden i løbet af disse første år har åbnet 353 butikker. Vi markerer selvfølgelig vores fødselsdag og holder en kæmpe fest i alle vores 365discount butikker, hvor alle kunder er inviteret til et hav af vanvittigt stærke fødselsdagspriser med priser helt ned til 3,65kr stk. Derudover er der mulighed for at deltage i en konkurrence via kædens instagramprofil, hvor tre heldige vindere kan vinde at få lov til at tømme en 365discount butik på 3 minutter. Festlighederne stopper dog ikke her for i år, for i løbet af de næste fire uger åbner vi 12 butikker mere og med åbningen af den sidste butik i 2023 når kæden lige præcis 365 butikker. Vi ses til en god fødselsdagsfest der starter i dag og varer to uger pr. dagsdato. Yderligere information: Kædedirektør Thomas Nielsen, 2095 2299

365discount fejrer 3års fødselsdag med rekord fremgang30.8.2023 11:05:51 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden 365discount fylder 1. september 3 år. Det sker med et brag af en fødselsdagsfest, hvor man ikke mindst fejrer, at kæden i løbet af de godt 1000 dage har åbnet 353 butikker, som uge for uge vinder markedsandele. 365discount er dermed den hurtigst udrullede kæde i dansk dagligvares historie. Succesen er skabt af 9500 medarbejdere og en række markante sejre og aktiviteter: Kæden har har vundet 4 uafhængige pristjek Sat fokus på SundMoms i forbindelse med folketingsvalget, da sundhed og grønnere livsstil er en af kædens store fokusområder Været national partner på Royal Run og Ladywalk Lanceret og solgt hjertevand (kildevand) hvor overskuddet går til Hjerteforeningen Matchet værter og gæster op i julen sammen med Røde Kors med formålet at afhjælpe ensomhed i julen Sammen med Hjerteforeningen givet alle butikschefer hjerteredderkursus Lanceret en kampagne hvor kunder ved at købe deres helt almindelige dagligvareindkøb i vores butikker samlede mærker, som de kunne bytte til g

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum