Disse faktorer har indflydelse på, hvor langt en elbil kan køre på en opladning
Der er stor forskel på, hvor langt elbiler går på ”literen”. I den lave ende har vi fx Peugeot E-208, som er udstyret med et batteri på 50 kWh. Det svarer til en rækkevidde på omkring 300 kilometer ved blandet kørsel. I den høje ende har vi nye Teslamodeller, som er opgivet til en rækkevidde på lige over 600 km. De har et batteri på 75 kWh.
Der er flere faktorer – foruden modeltype og batterikapacitet – som påvirker elbilernes distance. Her er 4 punkter:
1. Opladningsgrænse – 80%
I de fleste nye elbiler anbefales bilejerne at stoppe opladningen ved 80 %. En af grundene til det er, at effekten herefter vil falde af sikkerhedsmæssige grunde. De sidste 20 % tager næsten dobbelt så lang tid at oplade. Det betyder, at de 20 % koster mere fra 80 til 100 % end fra 60 til 80 %.
En anden grund til ikke at oplade batteriet til mere end 80 % er, at det slider på batteriet at være ladet helt op i længere tid. Det er altså bedst at fylde batteriet helt op, hvis du inden længe skal ud at køre.
Omvendt har batteriet bedst af ikke at blive kørt fladt. VS Automatics ladestandereksperter anbefaler som udgangspunkt, at du følger producentens anvisninger om opladning.
2. Batteriets alder
Batteriets alder har betydning for, hvor langt du kører i elbilen. Over tid vil batteriets kapacitet forringes – ligesom et batteri i en mobiltelefon. Jo mere telefonen bruges og oplades, jo mere vil kapaciteten forringes.
Hos de fleste fabrikanter er der en garanti på elbilens batteri på 7-8 år eller 160.000 kørte kilometer. Hvis batteriet er forringet til mindre end 70 % af dets oprindelige kapacitet, kan der føres en garantisag.
3. Hastighed
Ligesom en benzinbil afhænger elbilens energiforbrug også af, hvor hurtigt du kører. Høje hastigheder betyder et større energiforbrug.
Hvis du vil spare på strømmen, kan du tænke over din kørestil. Du skal køre blødt og ikke accelerere for hurtigt eller bremse for hårdt. De hurtige accelerationer går ud over forbruget, og de hårde opbremsninger påvirker energipotentialet i batteriet. Forsøg derfor at holde bilen ”trillende”, og hold en konstant fart. På den måde udnytter du energien optimalt.
Foruden hastigheden bliver bilens kørselsdistance også påvirket af hældninger på vejen – dvs. kørsel op og ned ad bakke – og af vejrforholdene.
Magasinet Car and Drive har lavet en undersøgelse, der viser, at meget få elbiler lever op til deres angivne rækkevidde ved motorvejskørsel. Ud af den række af biler, de testede, var det kun Porche Taycan og Audi E-tron Sportback, der kørte længere end den opgivne rækkevidde på en fuld opladning. Tesla model 3, 2018, kørte kun 65 % af den forventede rækkevidde.
Testen viser, at elbilens rækkevidde bliver mindre, når hastigheden øges.
4. Temperatur
De bedste vejrforhold for elbilers rækkevidde er en temperatur på omkring 21 grader. Det er også den temperatur, vi oftest foretrækker i vores hjem. Både koldere og varmere vejrforhold påvirker elbilernes rækkevidde.
Ifølge Geotab er der ikke forskel på, hvordan temperaturen påvirker individuelle mærker og modeller. Når vi snakker temperaturpåvirkning, gælder det alle elbiler.
Mange tror, at det er udendørstemperaturen, som påvirker rækkevidden mest. Den store synder er faktisk bilens varmesystem, som kommer på overarbejde, når du fx bruger bilens aircondition.
Når bilens aircondition er i gang, betyder det, at strømmen på batteriet bruges til at varme eller køle kabinen i stedet for at ”flytte bilen”.
For at få et par ekstra kilometer på batteriet, kan du følge disse tips:
- Opvarm kabinen, inden du skal ud at køre – dvs. mens den stadig sidder i opladeren.
- Rat- og sædevarme bruger mindre af batteriets strøm, så brug det til at få varmen, når du er på farten.
- Tænd for bilens Eco-mode.
Du kan læse mere om elbiler og andre gode emner i vores guide her: Find alt du skal vide om elbilopladning her.
Nøgleord
Billeder
Links
Information om VS Automatic
Hos VS Automatic går vi langt for vores kunder og holder hvad vi lover. Vi vægter de tætte og langvarige relationer til både privat- og erhvervskunder højt.
Vi spænder meget bredt og er stærke på alt fra klassiske el installationer til store komplekse installationer som f.eks. industriautomatik.
Følg pressemeddelelser fra VS Automatic
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra VS Automatic
Forstå elbilens ladestik - din vejledning til effektiv opladning6.5.2024 08:00:00 CEST | Blog
I takt med at elbiler bliver mere udbredte, bliver det også mere essentielt at forstå de forskellige ladestik, der er tilgængelige på markedet. Læs med her for at få en dybdegående forståelse af de primære typer af ladestik og deres funktioner.
Guide til din eltavle: Det skal du vide29.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Er du et stort spørgsmålstegn, når du kigger på din eltavle? Har du en ide om, hvad den kan, og hvad du må og ikke må trykke på – men du er ikke helt sikker? Så læs med her.
Det får du, når du vælger en autoriseret elinstallatør19.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Korrekt udført elarbejde er afgørende for både din og din boligs sikkerhed – også i ganske almindelige boliger. Som forbruger har du selv ansvar for, at dine installationer er lovlige, og at de er lavet af autoriserede virksomheder. Her er, hvad du får, når du vælger en elinstallatør, der er autoriseret.
Solceller er det nye sort: Kan det betale sig at investere?12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den grønne omstilling fylder fortsat i medier, virksomheder og private hjem. Det primære fokus er på at reducere CO2-aftrykket, der efterlades til de næste generationer. Mange har valgt at investere i solceller på taget eller en elbil i garagen. Nogle har endda valgt begge dele. Det store spørgsmål er, om det kan betale sig?
Lasse er den første handelselev i VS Automatics historie: ”Mine kolleger er med til at forme mig.”8.4.2024 11:01:31 CEST | Pressemeddelelse
Efter at have arbejdet 6 år i butik, først som butiksassistent og senere som souschef, valgte Lasse Wagner Christiansen at søge nye udfordringer – dog har han ikke lagt sælgerkasketten på hylden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum