Frivillige inviterer til åbent hus i Blå Kors Genbrug i Herning

Kom med bag i kulissen og se, hvordan man driver en genbrugsbutik. Sådan lyder tilbuddet fra de frivillige i Blå Kors' genbrugsbutik i Herning, som holder åbent hus for alle interesserede.
De frivillige i Blå Kors Genbrug i Herning glæder sig til at byde folk indenfor til åbent hus.

Onsdag den 24. maj fra kl. 13-15 åbner de frivillige medarbejdere dørene til Blå Kors Genbrug i Herning og inviterer alle interesserede indenfor til en rundvisning i butikkens baglokaler.

Her vil man få en unik mulighed for at se, hvordan de frivillige arbejder i butikken og samtidig få et indblik i, hvordan de udpakker de mange forskellige ting, som de modtager fra kunderne hver eneste dag, og hvordan varerne bliver gjort klar til salg i butikken.

De besøgende kan blandt andet også høre mere om, hvilke varer der hitter, og hvorfor mange vælger at blive frivillig i en genbrugsbutik. Efter en rundvisning i lokalerne på Viborgvej 107 vil der være kaffe og kage.

Formålet med åbent hus-arrangementet er at give et indblik i, hvad man får ud af at være en del af et positivt og meningsfyldt arbejdsfællesskab, som både støtter op om en god sag og har flere fordele for den enkelte," fortæller Kirsten Nørlund, som er souschef i Blå Kors Genbrug.

”Vi ved fra vores frivillige, at mange får følelsen at være en del af noget større ved at bidrage til samfundet. Det kan være en stor motivation og give en mening med tilværelsen. Derudover kan man møde nye mennesker og skabe nye venskaber i arbejdsfællesskabet," siger hun.

Erfaringen er, at mange bliver frivillige, når de forlader arbejdsmarkedet og vælger at møde op et par gange om ugen for at sortere varer, stå ved kassen eller hente møbler hos kunderne.

"Frivilligt arbejde kan for eksempel være særligt givende for ældre, som måske har brug for mere social interaktion og aktiviteter i deres hverdag. Som frivillig vil man også have mulighed for at udvikle nye færdigheder og kompetencer og samtidig holde sig fysisk aktiv. Arbejdet kan give en grund til at stå op om morgenen og føle sig produktiv, selvom man ikke er på arbejdsmarkedet," siger Kirsten Nørlund.

Alle er velkommen til åbent hus i Blå Kors Genbrug i Herning, som er en blandt Blå Kors' mere end 50 genbrugsbutikker på landsplan. Alt overskuddet fra butikken går til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne gennem bl.a. terapitilbud, væresteder og familienetværk.

Nyt samarbejde skal støtte unge der vokser op i familier med alkoholmisbrug21.5.2024 09:45:30 CEST | Pressemeddelelse

26-årige Christian Landbo har fået terapi og støtte i TUBA for at bearbejde sin opvækst med alkoholmisbrug i familien. Han havde svært ved at vise og vide, hvem han rigtigt var, men i TUBA har han opbygget selvværd og lært at elske sig selv. Et nyt samarbejde skal samle midler ind og nedbryde tabu til fordel for Christian og andre unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug.

Nyt samarbejde: Gratis sundhedstjek og briller til udsatte danskere13.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Socialt udsatte mennesker har et langt dårligere helbred end resten af befolkningen, viser forskning. De springer lægebesøget over, og sundhedstjek af øjne er nedprioriteret. Det vil den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark gøre op med i et nyt samarbejde med optikerkæden Louis Nielsen, som skal hjælpe udsatte til bedre syn og øjensundhed med gratis sundhedstjek og briller.