Høringssvar om fælleseuropæiske regler for krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter

EU-Kommissionen har i midten af april offentliggjort forslag til revision af de fælleseuropæiske regler for krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter (CMDI-pakken). Der er meget fokus på forslaget i Europa, da formålet med forslaget er at sikre en gennemførlig krisehåndtering for alle europæiske banker uanset størrelse.

Regeringen har bedt om input til grund- og nærhedsnotatet. Overordnet mener Finans Danmark, at:

• Det er centralt, at man sikrer et troværdigt og gennemførligt afviklingsregime for alle europæiske banker uanset størrelse. CMDI-pakken indeholder elementer, der trækker i denne retning og vi mener, at man bør støtte disse elementer med nogle præciseringer, da det kan være med til at sikre en europæisk praksis for afvikling af banker, der er i overensstemmelse med den måde, som vi i dag håndterer nødlidende banker i Danmark på.

• De nuværende danske principper for fastsættelse af NEP-krav for ikke-SIFI-banker kan rummes i CMDI-forslaget, men vi finder det væsentligt at blive betrygget i, at også myndighederne vurderer, at de nuværende danske principper for fastsættelse af NEP-krav for ikke-SIFI-banker kan rummes i CMDI-forslaget.

• CMDI-forslaget indeholder en generel ”depositor preference”, der øger risikoen for, at indskydergarantifonde kan komme til at have tab på de dækkede indlån ved en bankafvikling. Herved skabes der et grundlag for, at midler fra indskydergarantifonde kan medvirke ved en bankafvikling. Forslaget indebærer dermed en risiko for, at bankernes generelle omkostninger til indskydergarantifondene øges i krisetider, samtidig med at kreditorer i mindre omfang vil skulle bidrage til omkostningerne ved en bankafvikling. På den baggrund kan Finans Danmark ikke støtte forslaget om en generel ”depositor preference”.

Læs høringssvar

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

Danskere opretter aktiesparekonti i rekordantal efter forhøjelse af indskudsloft19.7.2024 07:23:11 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af 1. halvår af 2024 steg antallet af danskere med en aktiesparekonto med 71.000. Det er den største stigning på seks måneder siden ordningens etablering i 2019. Stigningen kommer i kølvandet på, at aktiesparekontoens indskudsloft blev hævet med knap 30.000 kr. ved årsskiftet til 2024. De mange indehavere af en aktiesparekonto kan se frem til, at indskudsloftet hæves igen i 2025.

Nu går den svære boligjagt i gang for de kommende studerende17.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når de kommende studerende i næste uge får at vide, om de er optaget på deres drømmestudie, bliver det for mange også startskuddet til jagten efter et nyt hjem. Og det kan være svært. Lejeboligmarkedet er præget af lange ventelister og høje lejepriser. Og selvom der er kommet flere mindre ejerlejligheder til salg i studiebyerne end sidste sommer, kan det være svært at få råd til at købe. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.