TV 2 Echo skaber relevans for de unge seere med 'Killjoy'
Med fiktionsserien 'Killjoy' tegner TV 2 Echo retningen for relevant indhold til de unge seere.

Et af de første indholdstilbud i Echo-universet er den anmelderroste tv-serie 'Killjoy', skabt af kunstnerduoen Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen. Tv-serien tager livtag med svære tematikker som orgasme-lighed, ligestilling og perfekthedskultur og forsøger at spejle en nutid, hvor forventningen om, hvad andre tænker om en, ofte lægger et slør over ens egne følelser.
- Et problem for mange af os er nok det her med, at vi hele tiden er optagede af, hvordan andre mennesker ser på os, og hvad vores værdi er i andres øjne. Der er en enormt stor ensomhed i aldrig at melde sine egne behov ud. Man glemmer at mærke efter, hvordan man selv har det. Og det er bare svært at nyde og give sig hen og sige noget sandt, hvis jeg kun er optaget af, hvad I tænker, sagde medskaber Jennifer Vedsted Christiansen i forbindelse med en Q&A-session med Soundvenue i anledning af tv-seriens forpremiere.
Hos TV 2 er ambitionen at skabe vedkommende fortællinger, der reflekterer det unge segments virkelighed. 'Killjoy' har sat gang i en debat om kvindens orgasme og bryder med tabuet om manglende orgasmer eller alternative forventninger til det gode sexliv.
- Målet med 'Killjoy' har været at give vores unge publikum en fortælling, de har mulighed for at identificere sig med, når de ser på hovedkarakteren, Nanna, og hendes ønske om at blive elsket. Jeg tror, vi er lykkedes, fordi tematikkerne i serien ikke kun er relevant for unge kvinder, men giver genklang hos mennesker i alle aldre og køn, siger TV 2 executive producer Lea Løbger, der også mener, at fiktion er et stærkt redskab til at sætte svære emner på dagsordenen.
Og noget tyder på, at temaerne vækker genklang i den unge målgruppe - hos både mænd og kvinder. Tal fra TV 2 viser, at der i gennemsnit er 43 procent mænd og 57 procent kvinder blandt seerne af 'Killjoy', der også lykkes med at holde godt fast i de unge. De 21-30-årige udgør en høj repræsentation af seningen gennem hele sæsonen, hvor de i gennemsnit udgør 30 procent.

Flere formater på vej
Det er ikke kun stærk fiktion, som Echo-brugerne kan få glæde af dette forår. Allerede nu kan alle tre afsnit af dokumentarserien 'Sidney', om Danmarks største realitystjerne, ses på TV 2 Play. Og 22. maj er der premiere på serien 'Jada', der går helt tæt på sangerinden Emilie Molsted Nørgaard og hendes plads som kunstner og leder i en mandsdomineret musikbranche.
Fra 23. maj kan seerne også se med, når to kvinder rejser til Mexico i jagten på kærligheden - langt væk fra datingapps og flygtige flirts. 'Bachelorette' kan ses på TV 2 Echo og TV 2 Play.
Nøgleord
Kontakter
Mette KlittenPR-konsulent
Fiktion og underholdning
Sørine Bang-MøllerTekstforfatter
Fiktion og underholdning
Links
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Tilfredsstillende resultat i 1. kvartal 2025 - TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i et kvartal, der er præget af et højt nyhedsforbrug30.4.2025 14:45:11 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 har i 1. kvartal 2025 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 132 mio. kr., hvilket er 58 mio. kr. højere end 1. kvartal 2024. Omsætningsvæksten er knap otte procent, og TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i Danmark.
TV 2 og DR går sammen om at markere 80-året for Danmarks befrielse24.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
4. maj er det 80 år siden, at frihedsbudskabet lød i de danske radioer, da de tyske tropper i Danmark overgav sig. DR og TV 2 tænder lys i vinduerne med danskerne og markerer den historiske begivenhed med en fælles direkte transmission fra mindegudstjenesten i Vor Frue Kirke og kransenedlæggelse i Mindelunden.
Ny TV 2-dramaserie om magtmisbrug og løgne på jobbet23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvad sker der, når en outsider skubbes ind i et lukket arbejdsfællesskab med uskrevne regler og magtspil? Det undersøger TV 2s nye dramaserie 'Løgnen', der har premiere søndag 4. maj på TV 2 Play og søndag 11. maj på TV 2. Serien er skabt af Karina Dam, instrueret af Louise Friedberg og har Tessa og Iben Hjejle i hovedrollerne.
Dorthe Bjerregaard-Knudsen indtræder i TV 2 Danmarks bestyrelse – Naja Nielsen takker af15.4.2025 14:16:50 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har indstillet Dorthe Bjerregaard-Knudsen til TV 2 Danmarks bestyrelse. Hun afløser Naja Nielsen, der har valgt at udtræde af bestyrelsen i forbindelse med jobskifte til svenske SVT.
'Streaming i Danmark': Danskernes streamingforbrug er igen tårnhøjt i første kvartal10.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Streamingrapportens vigtigste pointer Danskernes streamingforbrug tangerer rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår status som såkaldte millionprogrammer De store nyhedsdagsordener sætter et tydeligt aftryk i streamingforbruget - forbruget af streamede nyheder på tværs af TV 2 og DR vokser med seks procent. På TV 2 Play er forbruget af nyheder vokset med otte procent siden første kvartal 2024, ligesom der ses et løft på TV2.dk og TV 2s apps, som i gennemsnit bruges dagligt af 1,35 millioner danskere Flere nye indholdskort blandt kvartalets mest sete programmer Foruden herrernes håndbold-EM, der er en af kvartalets helt store seermagneter, samles danskerne blandt andet om dokumentarer, boligprogrammer, underholdning og fiktion. På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum