TV 2 Danmark

TV 2 Echo skaber relevans for de unge seere med 'Killjoy'

Del

Med fiktionsserien 'Killjoy' tegner TV 2 Echo retningen for relevant indhold til de unge seere.

Emma Sehested Høeg spiller hovedrollen, Nanna, i tv-serien 'Killjoy'. (Foto: Petra Kleis/TV 2)
Emma Sehested Høeg spiller hovedrollen, Nanna, i tv-serien 'Killjoy'. (Foto: Petra Kleis/TV 2)

Et af de første indholdstilbud i Echo-universet er den anmelderroste tv-serie 'Killjoy', skabt af kunstnerduoen Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen. Tv-serien tager livtag med svære tematikker som orgasme-lighed, ligestilling og perfekthedskultur og forsøger at spejle en nutid, hvor forventningen om, hvad andre tænker om en, ofte lægger et slør over ens egne følelser.

- Et problem for mange af os er nok det her med, at vi hele tiden er optagede af, hvordan andre mennesker ser på os, og hvad vores værdi er i andres øjne. Der er en enormt stor ensomhed i aldrig at melde sine egne behov ud. Man glemmer at mærke efter, hvordan man selv har det. Og det er bare svært at nyde og give sig hen og sige noget sandt, hvis jeg kun er optaget af, hvad I tænker, sagde medskaber Jennifer Vedsted Christiansen i forbindelse med en Q&A-session med Soundvenue i anledning af tv-seriens forpremiere.

Hos TV 2 er ambitionen at skabe vedkommende fortællinger, der reflekterer det unge segments virkelighed. 'Killjoy' har sat gang i en debat om kvindens orgasme og bryder med tabuet om manglende orgasmer eller alternative forventninger til det gode sexliv.

- Målet med 'Killjoy' har været at give vores unge publikum en fortælling, de har mulighed for at identificere sig med, når de ser på hovedkarakteren, Nanna, og hendes ønske om at blive elsket. Jeg tror, vi er lykkedes, fordi tematikkerne i serien ikke kun er relevant for unge kvinder, men giver genklang hos mennesker i alle aldre og køn, siger TV 2 executive producer Lea Løbger, der også mener, at fiktion er et stærkt redskab til at sætte svære emner på dagsordenen.

Og noget tyder på, at temaerne vækker genklang i den unge målgruppe - hos både mænd og kvinder. Tal fra TV 2 viser, at der i gennemsnit er 43 procent mænd og 57 procent kvinder blandt seerne af 'Killjoy', der også lykkes med at holde godt fast i de unge. De 21-30-årige udgør en høj repræsentation af seningen gennem hele sæsonen, hvor de i gennemsnit udgør 30 procent.

null
Kom helt tæt på popstjernen Jada i den nye dokumentarserie 'Jada'. (Foto: André Blinkilde/TV 2)

Flere formater på vej

Det er ikke kun stærk fiktion, som Echo-brugerne kan få glæde af dette forår. Allerede nu kan alle tre afsnit af dokumentarserien 'Sidney', om Danmarks største realitystjerne, ses på TV 2 Play. Og 22. maj er der premiere på serien 'Jada', der går helt tæt på sangerinden Emilie Molsted Nørgaard og hendes plads som kunstner og leder i en mandsdomineret musikbranche.

Fra 23. maj kan seerne også se med, når to kvinder rejser til Mexico i jagten på kærligheden - langt væk fra datingapps og flygtige flirts. 'Bachelorette' kan ses på TV 2 Echo og TV 2 Play.

Nøgleord

Kontakter

Mette KlittenPR-konsulent

Fiktion og underholdning

mkli@tv2.dk

Sørine Bang-MøllerTekstforfatter

Fiktion og underholdning

sobm@tv2.dk

Links

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.

Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

'Streaming i Danmark': Danskernes streamingforbrug er igen tårnhøjt i første kvartal10.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Streamingrapportens vigtigste pointer Danskernes streamingforbrug tangerer rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår status som såkaldte millionprogrammer De store nyhedsdagsordener sætter et tydeligt aftryk i streamingforbruget - forbruget af streamede nyheder på tværs af TV 2 og DR vokser med seks procent. På TV 2 Play er forbruget af nyheder vokset med otte procent siden første kvartal 2024, ligesom der ses et løft på TV2.dk og TV 2s apps, som i gennemsnit bruges dagligt af 1,35 millioner danskere Flere nye indholdskort blandt kvartalets mest sete programmer Foruden herrernes håndbold-EM, der er en af kvartalets helt store seermagneter, samles danskerne blandt andet om dokumentarer, boligprogrammer, underholdning og fiktion. På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye