Pas på de kriminelle i telefonen – sidste år stjal netbanksvindlerne 96 mio. kroner

”Det er fra politiet. Din bankkonto er ved at blive hacket. Men bare rolig, jeg skal nok hjælpe dig.” Sådan lød begyndelsen på et af de kriminelles mest anvendte svindelnumre i 2022. Knap 100 mio. kroner blev stjålet fra folks bankkonti sidste år. Det viser nye tal fra Finans Danmark. Og ofte var fremgangsmåden telefonsvindel.

Mens antallet af bankrøverier, hvor en røver går ind i en bank og truer sig til kontanter, i 2022 var nul, så stiger antallet af en ny type bankrøverier. De kriminelle ringer i stedet til helt almindelige – ofte ældre - danskere og udgiver sig for at være bankfolk, fra politiet eller fra Nets. De bilder ofrene ind, at de vil hjælpe. Men i virkeligheden er de kun interesseret i at stjæle. I 2022 slap de kriminelle af sted med 96 mio. kroner ved denne metode og ved forskellige former for phishing, hvor kunden blev franarret personlige oplysninger, som så blev misbrugt.

”Vores tal viser desværre det samme billede, som politiet også har stor opmærksomhed på. Telefonbedrageri har været voksende. Derfor har vi også indgået et samarbejde med politiet, Ældre Sagen og Det Kriminalpræventive råd for at hjælpe især ældre borgere - som ofte er ofrene for denne type svindel - og deres pårørende med at kunne gennemskue svindlen og undgå den i tide,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.

Et godt råd er at smække røret på, hvis en person i den anden ende beder om at få adgang til netbank, om at overføre penge eller om andre personlige oplysninger, som f.eks. koder til MitID. Det vil ingen – hverken banker, myndigheder, Nets eller andre nogensinde bede om.

Stor indsats i bankerne

Svindlerne kunne faktisk være sluppet af sted med over dobbelt så mange penge. Men bankerne fik stoppet hele 113 mio. kroner i at havne hos de kriminelle i 2022.

”I bankerne ser man hele tiden på, hvordan man kan sikre sig mod denne type af kriminalitet. Og vi har i Finans Danmark i lyset af det stigende svindeltal opfordret vores medlemmer til at genbesøge den enkelte banks tekniske og kommunikative tiltag. Vi giver ikke op, og gør hvad vi kan for at gøre det så svært for de kriminelle som muligt,” siger Michael Busk-Jepsen.

”Udfordringen er, at bankkunderne selv udleverer oplysninger eller endda overfører pengene selv til den kriminelles konto, fordi de bliver lokket til det. Derfor er det vigtigt, at også kunderne er meget opmærksomme på de kriminelles metoder og får stoppet det i tide,” siger Michael Busk-Jepsen.

Læs nyheden

Om Finans Danmark

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

Der er fuld fart på de digitale svindlere – alle gode ideer til at stoppe dem er i spil21.5.2024 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 udgjorde den samlede digitale svindel i Danmark 627 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Nationalbank. Og netop nu ser vi mange sager om svindel i internethandlen. De kriminelle holder aldrig fri, og derfor arbejder Finans Danmarks Svindel Task Force på højtryk for at samle alle de ideer, der er til at stoppe svindlen. Task Forcen hører også gerne fra dig.