DATCA

Flyveledere: Naviairs udspil løser på ingen måde den alarmerende situation

Del
Efter de seneste forhandlinger mellem Naviair og DATCA er parterne stadig meget langt fra hinanden. Derfor var DATCAs medlemsskare enige om at afvise Naviairs udspil på en generalforsamling, da udspillet hverken afhjælper situationen for Naviair på kort eller lang sigt.

Det var en enstemmig medlemsskare, der på DATCAs generalforsamling mandag aften valgte at afvise Naviairs udspil, der var blevet præsenteret under de nylige forhandlinger.

Udspillet gjorde det nemlig klart, at Naviair tilsyneladende ikke har indset situationens alvor eller hvilke løsninger, der skal afhjælpe den uholdbare situation – både på kort og lang sigt.

”I de seneste dage har vi haft konstruktive drøftelser med Naviair, men vi må desværre erkende, at vi fortsat er meget langt fra hinanden. Flyvelederne ønsker en langsigtet løsning for Naviair som selskab, der sikrer dansk lufttrafik flere år frem i tiden, og derfor har medlemsskaren enstemmigt valgt at afvise udspillet. Når Naviair vælger at præsentere nogle forslag – der hverken løser udfordringerne på kort eller lang sigt – så må vi konstatere, at situationens alvor endnu ikke er gået op for Naviair,” siger Esben Blum, formand for DATCA og fortsætter:

”Vi er fortsat klar til at forhandle med Naviair og finde løsninger. Derfor er vi også villige til at acceptere en mere blød indfasning af vores forslag, så alt ikke skal gennemføres her og nu. Vi er også villige til at forhandle om vores sommerferie og feriedage, så Naviairs vagtplaner kan hænge sammen i sommerperioden, hvor der er mere pres på. Men det forudsætter, at Naviairs direktion i det hele taget vil drøfte vores forslag og har et mandat til det fra bestyrelsen,” siger Esben Blum.

Alene i april måned er flyvelederne i Kastrup Lufthavn mødt ind til en daglig underbemanding, der i gennemsnit har ligget 20-30 % under behovet. Det svarer til, at der mangler cirka seks flyveledere per vagt i Kastrup. Dertil har forsinkelserne indtil videre i 2023 kostet flyselskaberne mere end 120 millioner kroner.

Manglen på flyveledere fører uundgåeligt til forsinkelser i de danske lufthavne, og hvis Naviair ikke vil forhandle bredt om de forskellige muligheder, så parterne sammen kan finde holdbare løsninger, vil især sommerferieperioden blive påvirket.

”I over et år har vi haft en massiv mangel på flyveledere, og derfor har vi måned efter måned taget ualmindeligt meget overarbejde og ekstravagter på vores fridage for at få Naviairs vagtplaner til at hænge sammen. Naviair har spændt flyveledernes bue alt for hårdt, og vi må konstatere, at Naviairs ledelse ikke har udvist rettidig omhu i deres virksomhedsdrift, og fortsætter de på den måde, nedbryder de simpelthen organisationen. Flyvelederne har behov for at se lyset for enden af tunnellen og vide, at der er langsigtede løsninger på vej, der afhjælper den alarmerende situation her og nu,” siger Esben Blum.

Allerede nu mærker flyvelederne til konsekvenserne af de mange måneders ressourcemangel.

”Et af de store mangler ved Naviairs udspil er, at det ikke tager højde for de flyveledere, vi mister. I de sidste 10 måneder har vi alene i Kastrup mistet seks flyvelederkollegaer, primært fordi de er blevet rekrutteret til udlandet. Vi får månedligt opsigelser, og den blødning skal stoppes nu. Flyvemaskiner styres af mennesker – ikke maskiner – og derfor må vi gøre alt for at fastholde og tiltrække flyveledere i Danmark,” siger Esben Blum.

Kontakter

Information om DATCA

DATCA
Naviair Allé 1
2770 Kastrup

https://datca.dk/

Følg pressemeddelelser fra DATCA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye