L&F: Klimamærket skal hjælpe både forbrugere og virksomheder
Landbrug & Fødevarer har været med i arbejdsgruppen om det kommende klimamærke på fødevarer. Arbejdet kulminerer foreløbigt i dag, hvor klimamærket er blevet præsenteret for fødevareministeren.
Gennem hele arbejdet har L&F haft fokus på den dobbelte målsætning med klimamærket, som er at gøre det lettere for forbrugerne at træffe et fødevarevalg med et lavere klimaaftryk og samtidig fremme virksomheders og landbrugets produktudvikling i en retning, der understøtter en fødevareproduktion med lavere klimabelastning.
- For os er det centralt, at Danmark får en opgørelsesmetode, som flugter med den, der arbejdes med i EU. Derudover er det rigtig godt, at virksomhederne får mulighed for at beregne det specifikke klimaaftryk for deres egne produkter. Det vil nemlig give det mest retvisende billede af produkternes klimaudledning, og være et incitament til at gøre det endnu bedre, siger Niels Peter Nørring, klimadirektør i Landbrug & Fødevarer.
Landbrug & Fødevarer ser De officielle Kostråd som en vigtig rettesnor for danskernes ernæring. Der er fare for, at man med et rent klimamærke uforvarende gør det nemmere for forbrugeren at træffe usunde valg, når fødevarer med et ringe næringsindhold kan mærkes som et godt klimavalg.
- Det er derfor vigtigt, at der i det videre arbejde med klimamærket kommer større fokus på ernæringen i fødevarerne. Det er vigtige elementer, som vi stadig mangler at få adresseret, siger Niels Peter Nørring.
Klimamærket består af en skala, som inddeler fødevarer i fem niveauer. Flere trin vil give en større nuance i mærket, og dermed give forbrugerne bedre hjælp og virksomhederne bedre mulighed for at kommunikere om klimaforbedringer.
- Vi havde gerne set, at man først tog endelig stilling til antallet af trin i mærket, når hele opgørelsesmetoden var på plads, siger Niels Peter Nørring.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkInformation om Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
L&F: Fremdrift i lavbundsprojekter viser, at frivilligheden virker9.7.2025 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de lavbundsjorde, der ifølge trepartsaftalen skal udtages, er nu identificeret. Lokal inddragelse og frivillige aftaler er en del af forklaringen på den store succes.
1000 børn tager på Madskoler i sommerferien30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Denne sommer tager 1000 madglade børn grydeskeen i egen hånd og sender forældrene ud af køkkenet. Sammen med frivillige instruktører bruger børnene fem dage på at dyrke madglæden imens nye venskaber spirer.
Landbrugets trepartsrepræsentanter tager ansvaret for Danmarks arealer: Nu skal det store arbejde for alvor omsættes lokalt24.6.2025 10:25:16 CEST | Pressemeddelelse
For præcis et år siden blev den grønne trepartsaftale indgået. I dag er arbejdet for at gøre aftalen til virkelighed rykket ud i 23 lokale treparter. I den grønne trepart omkring Limfjorden er der opbakning fra lodsejerne. Flere hundrede landmænd og lodsejere har foreslået arealer, der skal blive til mere natur, skov og vådområder omkring omegnen.
Lokale landmænd tager ansvar i den grønne trepart24.6.2025 10:24:45 CEST | Pressemeddelelse
Landbrugets trepartsrepræsentanter tager ansvaret for Danmarks arealer: Nu skal det store arbejde for alvor omsættes lokalt. Flere hundrede landmænd og lodsejere har foreslået arealer, der skal blive til mere natur, skov og vådområder omkring lillebælt.
Landbrugets trepartsrepræsentanter tager ansvar lokalt24.6.2025 10:23:50 CEST | Pressemeddelelse
For præcis et år siden blev den grønne trepartsaftale indgået. I dag er arbejdet for at gøre aftalen til virkelighed rykket ud i 23 lokale treparter. I den grønne trepart omkring Lillebælt er der god stemning og opbakning fra lodsejerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum