Blot hver femte designrettighed kommer fra kvinder
Kvinder står bag knap 22 procent af produkter med en registreret europæisk designrettighed. Det viser en ny rapport, som er den første af sin slags, fra den europæiske varemærkeorganisation EUIPO. Lige så overraskende viser rapporten, at kun 23 procent af danske designere er kvinde - eller hvad der svarer til hver fjerde danske designer.
”Vi ved, at virksomheder, der beskytter deres produkter med eksempelvis designrettigheder, klarer sig bedre end virksomheder, der ikke gør. Samtidig har vi behov for en mangfoldighed af innovative produkter for at løse de udfordringer, vores samfund står overfor. Derfor er det ærgerligt, at kvinder i den grad er underrepræsenterede i statistikkerne, for så får vi ikke udnyttet Danmarks fulde potentiale,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, varemærke- og designchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
De typer af produkter, som oftest er designet af kvinder, er, ifølge undersøgelsen, farmaceutiske og kosmetiske produkter, udsmykningsartikler og tekstiler. Modsat er musikinstrumenter, våben, produkter til jagt og fiskeri, byggeenheder samt konstruktionselementer blandt de produkter, der mindst hyppigt er designet af kvinder.
”Kreative kompetencer bygger bro mellem teknologi og adfærd, så brugeroplevelsen bliver stærkere, og det er noget, der i stigende grad er brug for. Derfor er det også afgørende, at flere benytter sig af designrettigheder, for det kan meget vel være et vigtigt middel til at opnå succes i og udenfor landets grænser. Virksomheder investerer tid og mange penge i, at deres designere kan skabe og udvikle produkter, men kan de ikke dokumentere, at de har retten til det, de selv har udviklet, kan det være skønne spildte kræfter, hvis de bliver kopieret,” forklarer Henriette Vængesgaard Rasch.
Sammenlignet med andre EU-lande, ligger Danmark på en 13. plads, når det kommer til designregistreringer i perioden 2003-2022 med mindst en kvindelig designer. Derimod står det bedre til i lande som Holland, Sverige, Tyskland og Frankrig – hvilket er lande, vi normalt sammenligner os med.
Og selvom andelen af designregistreringer fra en kvinde eller grupper af kvinder er stigende, går udviklingen langsom. På europæisk plan vil man først opnå lighed mellem kønnene om 51 år med det nuværende tempo.
Læs den fulde rapport her: Women in Design.
FAKTA: Om rapporten
'Women in design' er den første undersøgelse udført af EUIPO med fokus på kvindelige designere og IP-kønsforskellen baseret på data fra europæiske designregistreringer (RCD) og Eurostat-data. Analysen er baseret på 670 000 designs og 210 000 designere med oplysninger om designerens navn i EUIPO-databaserne (43 procent af RCD-registreringerne) og World Gender-Name Dictionary udgivet af FN-organisationen WIPO.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen i Danmark kæmper mod forfalskede varer12.6.2024 02:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen lider betydelige tab på grund af forfalskede produkter. Det viser ny undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. Producenterne mister milliarder i omsætning og tusindvis af arbejdspladser. ”Det er vigtigt at få de reelle omkostninger ved kopivarer frem”, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen.
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
Dansk innovation indtager topplacering19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novozymes, Vestas og Novo Nordisk har leveret største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger sidste år. Københavns Universitet er i år med på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum