Regning på en million: Det kan gå helt galt på ferien

Udgifterne til sygehus, medicin og lægehjælp i udlandet kan ofte løbe op i ekstremt store summer. Det måtte en uheldig dansker senest erfare, da vedkommende endte med en regning på mere end en million danske kroner i forbindelse med et sygdomsforløb på sin ferie.
Desværre er det en risiko, som rigtig mange danskere løber, når de tager på ferie uden rejseforsikring. En ny undersøgelse viser nemlig, at hver fjerde dansker ikke sikrer sig med uheld og uforudsete udgifter, når de tager på ferie, fordi de rejser uden rejseforsikring.
Undersøgelsen er lavet afKantar Gallup Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvert år får Gouda Rejseforsikring henvendelser fra uforsikrede rejsende, der er endt i så store problemer på deres ferie, at de har brug for hjælp til at komme ud af dem. Dette var også tilfældet, da en uheldig dansker endte med en regning på mere end en million kroner i begyndelsen af 2023.
“Vores alarmcentral sidder altid klar til at hjælpe vores kunder, men enkelte gange hvert år får vi henvendelser fra folk, der ikke er forsikrede. Hvis vi har kapacitet til det, hjælper vi dem naturligvis, men har vi det, så er der tale om situationer, der er uoverskuelige for den rejsende, og hvor vedkommende ender med at stå tilbage med en sandsynligvis meget stor regning, de selv hæfter for,” fortæller Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
Gennem et bredt internationalt netværk af leverandører af eksempelvis medicinske ydelser, transport, lokal assistance og lignende, er det muligt for Gouda at sikre hjælp til nødlidte danskere i udlandet til priser, der er væsentligt under dem, man kan få som privatperson.Den eneste måde, man dog er garanteret hjælp på, er ved at sikre sig med en rejseforsikring.
Når regningen ender med at blive over en million, skyldes det eksempelvis at det involverer omfattende medicinsk behandling, en medicinsk hjemtransport, eller at personen befinder sig på svært fremkommelige steder.
Kan man ikke betale det, det koster, risikerer man altså ikke at kunne komme hjem,, eller at må tage dyre lån for at betale regningerne. Derfor kan der heller ikke være to meninger om, hvor vigtigt det er at sikre sig, inden man tager på ferie.
“Selvom vi selvfølgelig hjælper nødlidte danskere, også når de er uforsikrede, så er der ingen tvivl om, at vi på det kraftigste opfordrer folk til at tegne en rejseforsikring, inden de tager på ferie. På den måde undgår man ikke bare besværet ved at skulle navigere i fremmede sundhedssystemer, men man sparer også sig selv og ikke mindst sin familie mange bekymringer og en regning, der potentielt kan forfølge en i årevis,” siger Louise Hertzum Andersen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring i februar og marts 2023.
Hvilke ting sørger du for at have, når du tager på udlandsferie næste gang? |
|
Rejseforsikring |
75% |
Afbestillingsforsikring |
30% |
Det gule sundhedskort |
46% |
Personlig ansvarsforsikring (gennem indboforsikringen eller købt separat) |
30% |
Det blå kort |
75% |
Ingen af ovenstående |
2% |
Ved ikke |
8% |
Nøgleord
Kontakter
Trine AndrupKommunikationschefGjensidige Forsikring
Tlf:27 52 51 06tran@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Hver sjette borger over 60 år er blevet kontaktet af telefonsvindlere20.9.2023 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Den store opmærksomhed om telefonsvindel har fået flere danskere til at frygte for, at deres egen familie også bliver ramt, og tilsyneladende med god grund. Mere end hver sjette dansker over 60 år har været i kontakt med telefonsvindlere, viser en undersøgelse, som Kantar Public har udført for Gjensidige.
Undersøgelse: Her er danske bilisters værste vaner bag rattet15.9.2023 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom mange danskere ser sig selv som værende dygtige og erfarne bilister, så erkender en stor del samtidig, at de har foretaget sig ting, mens de kørte, der både bragte dem selv og andre trafikanter i fare. Det viser en undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige.
Manglende viden får husejere til at gå glip af tusindvis af kroner11.9.2023 07:28:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom der er stor interesse for varmepumper blandt de danske husejere, så er flere end hver tredje ikke klar over, at der åbner en ny tilskudspulje. Det viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige og NRGi.
Trods sommer med voldsom regn: Tusindvis af boligejere dropper at sikre boligen5.9.2023 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommerens voldsomme mængder regn har ført til et stort antal anmeldelser om vejrligsskader i danske hjem. Alligevel er der bekymrende mange boligejere, der ikke sikrer deres hjem mod skybrudsskader. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige.
Børns skærmbrug bekymrer forældrene: Især én ting er i fokus30.8.2023 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje forælder med hjemmeboende børn er bekymret over, hvordan børnenes skærmbrug påvirker deres sundhed og trivsel. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum