Klimakrisen kræver verdensomsorg
”Børnene lever i en verden, der er under grundlæggende forandring. Det er en udfordring at få den kommende generation til at blive en del af løsningen snarere end en del af problemet i forhold til klima, biodiversitet og forurening. Det er også en opgave for dagtilbuddene. Det er centralt, at børnene kan forstå sig selv som en del af naturen snarere end som forbrugere af den, men samtidig skal små børn ikke tro, at de skal tage hele verden på deres små skuldre her og nu,” siger Ditte Winther-Lindqvist, som forsker i udvikling af grøn omstilling i dagtilbud som et spørgsmål om verdensomsorg.
Hun er en af arrangørerne af CApE-festivalen om verdensomsorg og klimakrise, der løber af stablen 1. til 4. maj 2023 i København.
Festivalen er et samarbejde mellem forskere ved DPU, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Københavns Universitet. Over tre dage vil der blive sat fokus på klimaforandringer, bæredygtig pædagogik og verdensomsorg som både pædagogisk, politisk og kulturel udfordring. Forskere, praktikere, kunstnere og aktivister deltager i festivalen, der byder på både foredrag, paneldebatter, workshops og oplæsninger.
Tirsdag den 2. maj er DPU vært, når det er klimakrisen som en pædagogisk udfordring, der står i centrum. Eksperter fra både forskning og praksis vil fortælle om den seneste udvikling inden for bæredygtig pædagogik fra vugge til krukke.
Handlekraft frem for angst og håbløshed
Det er ikke første gang, mennesker har undergravet deres eget levegrundlag gennem en rovdrift på naturen. Gennem historien har man set samfund på alle kontinenter kollapse som et resultat af menneskers aktiviteter, der har ført til de omgivende økosystemers sammenbrud. Men forskellen mellem de lokale katastrofer og situationen i dag er, at det er hele det globale system, der er truet, og dermed selve grundvilkårene for en menneskeværdig tilværelse i fremtiden.
Det kan opleves som helt håbløst for børn og unge. De efterlades med udfordringen om at skulle finde løsninger på de miljøproblemer, deres forældres og bedsteforældres generationer har skabt. Derfor er det et ansvar for de voksne at vise, at den grønne omstilling kan lykkedes.
”Børnene skal rustes til en verden, hvor klimaforandringer og miljøproblemer er de største globale udfordringer, og vi alle er nødt til at bidrage til løsningerne, men samtidig er det afgørende, at børnene udvikler handlekraft og ikke angst og håbløshed,” understreger Ditte Winther-Lindqvist og fortsætter:
”Verdensomsorg er et nøglebegreb. Vi har brug for at udvikle en pædagogik, der ikke snævert fokuserer på læring, men i stedet udfordrer den gængse natur-menneskeforståelse og lægger vægt på vores forbundethed med hinanden og naturen. Solidaritet mellem mennesker og på tværs af generationer er helt central, hvis vi skal kunne skabe forandringer, som er bæredygtige både miljømæssigt og socialt.”
Hun er selv forskningsleder for projektet ’Green Transition and World-Care in Early Years Education’, som gennemføres i ti daginstitutioner i Fredensborg Kommune. Med inddragelse af både ledere, pædagoger og forældre undersøger forskerne, hvordan grøn omstilling i dagtilbud kan udvikles som et spørgsmål om verdensomsorg med et fokus på både muligheder og udfordringer for en bæredygtig pædagogik i dagligdagens praksis, aktiviteter, projekter, vaner og strukturer. Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.
DPU som UNESCO CHAIR på småbørnsområdet
Udvikling af bæredygtighed og omsorg i dagtilbud står samtidig som et af de helt centrale omdrejningspunkter, når DPU frem til 2026 er UNESCO CHAIR og dermed står i spidsen for at skabe internationale samarbejder omkring forskning og udvikling på småbørnsområdet.
”Vi er blevet udnævnt af UNESCO til at stå i spidsen internationalt, fordi vi i Danmark har unikke traditioner for vuggestuer, børnehave, forældresamarbejde og en delt omsorg for børn mellem hjem og institution. Vores forskningsmæssige indsigt og erfaringer med, hvordan man kan sikre småbørn de bedste trivsels- og udviklingsbetingelser, skal bredes mere ud internationalt”, siger Ditte Winther-Lindqvist og afslutter.
”Vi står med konsekvenserne af klimaforandringer og biodiversitetskriser, som de største globale problemer i dag, og at håndtere dem er dermed en fælles international dagsorden. Vores særlige fokus på bæredygtighed og verdensomsorg, som også en pædagogisk opgave, er en del af de udfordringer, som man på tværs af landegrænser er nødt til at se ind i nu.”
Yderligere information
Kontakter
Ditte Winther-Lindqvist
Lektor ved DPU, Aarhus Universitet
Mail: diwi@edu.au.dk
Tlf.: 30 13 93 23
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Historiker om kommende EU-formandskab: USA vender blikket mod Europa – igen19.6.2025 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark overtager EU-formandskabet 1. juli 2025 i en tid med øget geopolitisk spænding. USA har igen fokus på Europa og efterlyser større ansvar fra sine allierede – et mønster, der ifølge professor i historie på Aarhus Universitet, Thorsten Borring Olesen, har rødder tilbage til 1973.
Ny forskning kortlægger buddhismens tilstedeværelse i Norden17.6.2025 10:27:10 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt fællesnordisk forskningssamarbejde kortlægger religionsforsker Jørn Borup fra Aarhus Universitet sammen med kollegaer fra hele Norden buddhismens udvikling og mangfoldige udtryk. Resultaterne præsenteres i Buddhism in the Nordic Countries – den første samlede og sammenlignende analyse af religionens rolle i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.
Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse
Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.
Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse
Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.
Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum