Søfragt med biobrændstof har en positiv effekt på BESTSELLERs klimaaftryk

For næsten to år siden annoncerede BESTSELLER et samarbejde med Maersk, som skulle sikre, at varer fragtet med skib ville blive transporteret med Maersk ECO Delivery – en biobrændstofløsning med lav CO2-udledning. Investeringen har nu vist positive resultater.
Sammenlignet med traditionel transport baseret på fossile brændstoffer har det ført til mere end 37.000 tons undgået CO2-udledning – svarende til det årlige energiforbrug for 8000 biler*. Uden dette partnerskab ville BESTSELLERs samlede udledning fra logistik i 2021-22 have været mere end 20 procent højere.
”Vi er stolte af, at vores investering i en mere CO2-venlig søfragt gør en reel forskel i vores klimaaftryk. Samarbejdet vil fortsat spille en vigtig rolle i vores bæredygtighedsstrategi og at se de positive resultater er en stor motivationsfaktor for os i vores jagt på en fuldt CO2-neutral logistikdrift," siger Allan Kyhe Kjærgaard, logistikdirektør hos BESTSELLER.
En balancering koncept
Søfragt udgør mere end 80 procent af BESTSELLERs samlede transportløsninger. Maersk ECO Delivery – herunder global transport fra hovedhavne i Kina og Bangladesh – udgør langt størstedelen af virksomhedens søfragt.
Efter at have introduceret løsningen med biobrændstof, står logistik nu for tre procent af modevirksomhedens samlede direkte og indirekte CO2-udledning.
”Vi er stolte af at se en af verdens mest toneangivende modevirksomheder tage et stort skridt mod deres ambitiøse bæredygtighedsmål ved at investere i Maersk ECO Delivery. Med ’Mass Balancing’-konceptet drages der fordel af at reducere CO2-udledningen uden at gå på kompromis med fleksibiliteten og effektiviteten i værdikæden,” udtaler Stig Kirkegaard, Area Head of Key Customers i Skandinavien hos A.P. Møller - Maersk.
Et skridt på vejen
Partnerskabet med Maersk er et af flere initiativer, BESTSELLER har implementeret for at reducere CO2-påvirkningen i virksomhedens værdikæde.
Da logistik udgør tre procent af virksomhedens samlede CO2-udledning, er dette kun et lille skridt i den rigtige retning. Fremadrettet vil virksomheden gøre en endnu større indsats for at reducere de indirekte udledninger fra produktionen af råvarer og fra fremstillingen af tøj, som står for den største del.
Om Maersk ECO Delivery
- Maersk ECO Delivery er en fragtløsning med lavere CO2-udledning, hvor der anvendes biobrændstof fra tidligere anvendte råmaterialer.
- Eco Delivery reducerer udledning via et 'mass balancing' koncept hvor der indkøbes certificerede brændstoffer som erstatter fossile brændstoffer i Maerks Ocean netværk.
- Løsningen med biobrændstofferne er baseret på ’Clean Cargo’-metoden i overensstemmelse med GLEC (Global Logistics Emissions Council).
- Maersk ECO Delivery-certificering revideres af en tredjepartsrevisor (PWC).
Om BESTSELLERs bæredygtighedsstrategi
- Indsatsen mod klimaforandringer er dybt forankret i BESTSELLER.
- I 2018 lancerede modevirksomheden bæredygtighedsstrategien Fashion Forward – med den ultimative ambition af blive ’climate positive’.
- BESTSELLER har også officielt forpligtet sig ved at sætte science-based targets for reduktion af udledningen af drivhusgasser gennem Science Based Targets Initiative.
- Forpligtelsen omfatter en reduktion i virksomhedens totale scope 1 og 2 drivhusgasudledning med 50 procent inden 2030 og scope 3 drivhusgasudledning fra indkøbte varer og tjenester samt upstream og downstream-transport med 30 procent inden for samme tidsramme.
*Kilde: https://www.epa.gov/energy/greenhouse-gas-equivalencies-calculator
Kontakter
For press and corporate related matters, please contact the BESTSELLER Communication department
communications@bestseller.comBilleder
Information om Bestseller A/S
- BESTSELLER er en international, familieejet modevirksomhed grundlagt af Holch Povlsen-familien i Denmark i 1975. BESTSELLER bestræber sig på at bringe mennesker, mode og teknologi sammen for at opnå positive resultater for alle.
- BESTSELLER sælger og markedsfører sine produkter under mere end 20 forskellige brands, herunder JACK & JONES, VERO MODA og ONLY, og tilbyder tøj og tilbehør målrettet kvinder, mænd, teenagere og børn. Produkterne bygger på konceptet god kvalitet til konkurrencedygtige priser.
- BESTSELLERs produkter sælges i 70 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika og Mellemøsten samt globalt via onlineplatforme.
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

