Udfordrede borgere får bedre muligheder for kompensation ved svindel med NemKonto
Siden sommer har det været muligt at søge om kompensation hos Digitaliseringsstyrelsen, hvis en borger har været udsat for svindel med sin NemKonto. Erfaringer fra sagsbehandlingen viser, at flere af ansøgningerne kommer fra borgere med forskellige kognitive udfordringer.
Derfor har digitaliseringsministeren besluttet at ændre bekendtgørelsen for området. Ændringen træder i kraft i morgen den 1. april og betyder, at det fremover bliver muligt at tage hensyn til borgerens kognitive tilstand, når det skal vurderes, om en borger skal modtage kompensation.
”Vi skal tage hensyn til borgere, der af forskellige årsager ikke har samme forudsætninger for at opdage, hvis de er ved at blive svindlet. Især når kriminelle er så kyniske, at de i flere tilfælde bevidst går efter folk med kognitive udfordringer. Derfor er jeg glad for, at vi med denne ændring udvider det sikkerhedsnet, vi allerede har sat op i tilfælde af svindel med NemKonto," siger digitaliseringsminister, Marie Bjerre.
Mildere krav for at få kompensation
For at have ret til kompensation skal borgeren have fået ændret sin NemKonto ved svindel eller fejl. Hvis borgeren i den forbindelse ikke har modtaget sine ydelser, er det muligt at søge om kompensation for det økonomiske tab. Borgeren skal kunne dokumentere, at svindlen er politianmeldt samt sin ret til den manglende udbetaling.
Endelig er det et krav, at borgeren ikke selv har bidraget til svindlen. Sagsbehandleren skal vurdere dette ved en uagtsomhedsvurdering. Ændringen i bekendtgørelsen gør det muligt, at sagsbehandleren i uagtsomhedsvurderingen kan inddrage hensyn til eksempelvis psykisk sygdom eller nedsat psykisk funktionsevne.
Sådan søger du om kompensation
Læs mere om, hvordan man søger kompensation i tilfælde af svindel med NemKonto her.
Kontakter
Cecilie Rex SelmerPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 17crs@digmin.dkInformation om Digitaliseringsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny måling: MitID, MitID Erhverv og Digital Post sparer erhvervslivet for trecifret millionbeløb8.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk erhvervsliv sparer hvert år i omegnen af 500 mio. kr. efter opgraderingen til de nye digitale infrastrukturløsninger MitID, MitID Erhverv og Digital Post. Det viser en ny måling.
Populær tilskudspulje til anvendelse af robotter og digital omstilling i SMV’er fortsætter i 20257.11.2024 09:02:42 CET | Pressemeddelelse
I 2025 uddeler SMV:Digital 26 millioner kroner i støtte til digitale projekter og lån af robotter i små og mellemstore virksomheder.
Ny funktion i Digital Post gør det lettere at få hjælp6.11.2024 10:30:00 CET | Pressemeddelelse
I dag lanceres en ny funktion i Digital Post. Borgerne kan nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af for eksempel et familiemedlem.
473 adresser i landområderne får tilskud til etablering af bredbånd31.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den særlige ordning i Bredbåndspuljen for enkeltstående adresser giver 473 adresser tilskud til at få etableret hurtigere internet.
Rekordhøj tillid til de offentlige digitale løsninger30.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 82 procent af danskere har tillid til de offentlige digitale løsninger. Analysen viser også, at trygheden ved at anvende Digital Post stiger år for år – særligt blandt ældre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum