Vanvittige tal i varmen: Sælger et produkt i minuttet

Sommerens bagende hede betyder ikke alene varmerekorder hos DMI. Også hos Elgiganten er man nødt til at justere historiebøgerne.
”Vi har simpelthen aldrig oplevet noget lignende. Salget af de klassiske sommerlige sæsonprodukter som ventilatorer og aircondition er gået helt amok. Danskerne valfarter til vores butikker for at sikre sig kølende produkter, og butikshylderne og vores lagre når nærmest ikke at blive fyldt op før de er tømt igen,” siger Jonathan Lorentzen, salgschef i Elgiganten.
Efter at have taget et kig på de seneste salgstal kan han fastslå et relativt vanvittigt faktum:
”Siden varmeperioden begyndte herhjemme har vi på nordisk niveau faktisk solgt et køleprodukt hvert eneste minut vi har haft åbent. Totalt set er salget af denne type produkter steget med 400 procent når man sammenligner med de samme uger sidste år,” siger Jonathan Lorentzen.
I alt er der de seneste 3 måneder solgt langt over 10.000 kølende produkter alene i Elgiganten i Danmark.
Tømte lagre viser hvor vanvittigt vejret er
Selvom den ekstreme varme betyder at hylderne i Elgiganten altså nu begynder at blive tømt for kølende produkter, så forsikrer salgschefen, at der bliver gjort alt for at hjembringe nye forsyninger til varme-plagede danskere.
”I de allerfleste tilfælde er vi rigtig gode til at forudsige vores kunders sommerbehov, men den her sommer har nok overrasket alle. Når det er så varmt i så lang tid og i så stort et geografisk område, ja så bliver det udfordrende selv for os at følge med efterspørgslen, og det siger altså noget om hvor vanvittigt sommer-vejret er i år,” siger Jonathan Lorentzen, der lover at Elgiganten og hans team gør alt hvad der står i deres magt for at skaffe så mange kølende produkter hjem som det overhovedet er muligt.
”Vi gør alt hvad vi kan for at få hentet nye sendinger hjem, og de bliver i disse dage løbende leveret ud til vores butikker rundt om i landet, men de ryger til gengæld også virkelig, virkelig hurtigt for tiden, så det gælder om at være vaks før naboen får fingrene i den sidste ventilator, siger Jonathan Lorentzen fra Elgiganten.
Varmepumper sælger som varmt brød
Jonathan Lorentzen fortæller videre at varmen og den skrantende lagerbeholdning af de traditionelle ventilatorer og aircondition-produkter har gjort at et klassisk vinterprodukt faktisk er blevet populært denne sommer – nemlig varmepumpen, ironisk nok.
”Vi her oppe i nord har en tendens til at glemme, at varmepumper ikke bare kan pumpe varm luft ind i vores huse, men også kold luft. I takt med at den massive varme er fortsat har vi mærket en markant stigende interesse for varmepumper i forhold til en normal sommer. Folk finder ud af, at selv om det selvsagt er en investering at anskaffe sig en varmepumpe, så er man i hvert fald godt beredt, både for hårde vintermåneder og for glohede sommeruger,” siger Jonathan Lorentzen, salgschef i Elgiganten.
Nøgleord
Kontakter
Ditte Opstrup Andersen
Kommunikationschef
PR & Kommunikation
ditte.opstrup.andersen@giganten.dk
+4527614057
Billeder

Information om Elgiganten A/S
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 37 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.
Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2017/18 for i alt 6,2 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2017/18 omsatte for 37,3 milliarder norske kroner.
Der er i Norden i alt 425 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone
Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Fra tørretumblere til tablets – mere transparens på elektronikmarkedet10.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når du skal købe ny tørretumbler efter den 18. juli i år, bliver det nemmere at vælge energieffektivt. Her træder en ny, opdateret EU-energimærkning i kraft, som skal gøre det lettere for forbrugerne at sammenligne produkter og træffe oplyste valg.
Indfører streng mærkning10.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra den 20. juni 2025 indfører EU nye krav til energimærkning af smartphones og tablets. Denne mærkning, som vi allerede kender fra hårde-/hvidevarer, vil nu også omfatte vores mest brugte elektroniske enheder. Det vigtigste: mærkningen skal også vise produktets reparerbarhed og holdbarhed. Det stiller strenge krav til producenterne, som gennem EU’s økodesignforordning nu skal være betydeligt mere gennemsigtige. Mærkningen vil gøre det lettere for kunderne at træffe oplyste valg og sikrer produkter, der er nemmere at reparere og som holder længere. Det gavner både forbrugerne og miljøet.
Elgiganten klar til storslået åbningsfest i Kolding Storcenter den 30. maj19.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fredag den 30. maj kl. 07.00 slår Elgiganten dørene op til et brag af en åbning af det nye varehus i Kolding Storcenter. Varehuschef, Thomas Lykke Nielsen og Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, vil klippe den røde snor og byde kunderne velkommen indenfor. Begge bliver flankeret af 80 medarbejdere, som vil stå klar til at byde kunder indenfor til en festlig åbningsweekend.
Elgiganten bliver hovedpartner på Gamebox Festival 202514.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene den 25. til 27. april åbnes til Gamebox Festival i MCH Messecenter Herning, vil det være med Elgiganten som hovedpartner. Den førende elektronikgigant indtager en markant rolle til Danmarks største gamingevent med bl.a. en 500 kvadratmeter stor butik, eksklusive messetilbud, populære giveaways og meet ’n’ greet med kendte spillere.
Elgiganten og LEGO indgår samarbejde9.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Elgiganten udvider sit sortiment ved at indgå et nyt samarbejde med LEGO, der bringer det ikoniske brand ind i kædens varehuse og onlinebutik. Med denne udvidelse bliver det endnu lettere for kunderne at finde deres yndlingsprodukter ét sted – uanset om det gælder elektronik, gaming eller kreativ leg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum