EU-lovgivning på plads: Krav om brintinfrastruktur til vejtransport bliver en realitet
”Vi er meget tilfredse med, at EU-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen er blevet enige om indholdet af det såkaldte AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som nu bogstaveligt baner vejen for brintdreven nulemissionstransport. Det har en enorm betydning for omstillingen af én af de mest udledende sektorer, nemlig vejtransporten, at vi nu har lovgivning på plads, der stimulerer udrulning af et europæisk netværk af brintankstationer. Nu kan vi forhåbentligt fjerne den “hønen og ægget” problemstilling, der har præget udrulningen, for nu kommer infrastrukturen. Det kommer til at mindske CO2-udledninger fra transportsektoren, blandt andet da langdistance transport med brintlastbiler nu kan foregå på tværs af EU’s medlemslandene,” siger Brintbranchens direktør, Tejs Lausten Jensen, i en reaktion.
Brinttankstationerne skal have en kapacitet på ét ton brint om dagen, og skal være egnet til alle typer brintkøretøjer, som f.eks. lastbiler, busser, og minivans. Placeringen af stationerne bliver på hver 200. kilometer langs EU’s centrale vejnet, TEN-T, og én i hvert transportknudepunkt.
Alle EU-medlemslande skal senest i 2027 præsentere en udrulningsplan om, hvordan de vil sikre at leve op til afstandskravene. Her har Danmark en del arbejde foran sig:
”Den danske brintinfrastruktur lever på nuværende tidspunkt ikke op til de kommende krav, så nu skal den danske regering hurtigst muligt i gang med konkrete forslag til, hvordan Danmark kan leve op til kravene i AFIR. Brintbranchens medlemmer er klar til at levere på brintmobilitet, og det er vigtigt at få en plan på plads inden for en overskuelig tidsramme, så transportvirksomheder mv. ved, hvad de kan forvente,” siger Tejs Lausten Jensen.
Selvom Brintbranchen gerne havde set en mere vidtrækkende aftale, og AFIR ikke imødekom alle branchens ønsker, hæfter Brintbranchen sig ved, at aftalen indebærer en revisionsklausul, og reguleringen i 2026 bliver gennemgået for at vurdere, om målene kan være mere ambitiøse:
”Så sent som sidste uge var vi med til at underskrive et brev om, at AFIR ikke kun skulle dække TEN-T netværket, men også det omliggende vejnetværk. Det ville have givet et endnu bedre afsæt for reduktioner fra vejtransporten og for et driftssikkert brinttankstationsnetværk. Sådan blev det ikke i denne omgang, men det er en rigtig god start og en god dag for den grønne omstilling af vejtransporten,” siger Brintdirektøren.
AFIR dækker, udover brintinfrastruktur, også andre former for alternative drivmidler, som f.eks. elbiler, som alle sammen vil kunne bidrage til en grønnere transportbranche.
Nøgleord
Kontakter
Tejs Laustsen JensenDirektør/CEOBrintbranchen
Tlf:26 23 94 43tlj@brintbranchen.dkEleonore FennePresse- og kommunikationschefBrintbranchen
Tlf:31270320kemf@brintbranchen.dkInformation om Brintbranchen
Brintbranchen er hovedorganisationen for brint og PtX i Danmark, og varetager interesserne af over 30 medlemmer, som alle arbejder med brint, Power-to-X, brændselsceller, metanol, elektrolyse, electrofuels og andre brintløsninger.
Brintbranchen ser brint som nøglen til at gøre Danmark og verden uafhængig af fossilt brændstof. Vi er aktive i alle led af værdikæden – fra forskning og udvikling til industriprojekter i storskala.
Brintbranchen skaber de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af branchens teknologier og produkter, og arbejder for, at Danmark udmønter sit potentiale til at blive et forgængerland på brint og Power-to-X-teknologi til gavn for klima, beskæftigelse og eksport.
Følg pressemeddelelser fra Brintbranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Brintbranchen
Brintbranchen byder velkommen til ShipTown6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Brintbranchen er glad for at kunne offentliggøre, at den danske brændselscelleudvikler, ShipTown, er det nyeste medlem i kredsen.
Brintbranchen: Regeringen overimplementerer på regler, og underimplementerer på grøn målsætning24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark forspilder en oplagt mulighed for at få både grønnere brændstoffer, øge forbruget af grøn strøm, og styrke PtX-produktionen i Danmark. Det er meldingen fra Brintbranchen, der er alvorligt bekymret for konsekvenserne af den forslåede danske implementering af EU’s tredje direktiv for vedvarende energi, VEIII.
Her er Brintbranchens nye bestyrelse7.4.2025 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved Brintbranchens ordinære generalforsamling er der fredag d. 4. april blevet valgt ny bestyrelse. Som formand blev Uffe Borup, Everfuel, genvalgt, og Therese Bording Hermann, Topsoe, blev genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX.
France Hydrogène and Hydrogen Denmark enhance collaboration2.4.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
France Hydrogène and Hydrogen Denmark have signed a Memorandum of Understanding (MoU) to foster cooperation and strengthen the hydrogen and PtX sectors in both countries and at European and global levels.
Grøn brint udgør nøgleområde i EU’s Clean Industrial Deal26.2.2025 12:17:12 CET | Pressemeddelelse
Grøn brint er ét af de markeder, som EU-Kommissionen i dag har udpeget til at skærpe EU’s konkurrenceevne. Brintbranchen hilser planen velkommen, og opfordrer kraftigt den danske regering til at gøre brug af redskaberne, som EU nu eksplicit stiller til rådighed på brintområdet i sin Clean Industrial Deal.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum