Til dansefest i Operaen

Den 22. april slår Operaen dørene op til den største urpremiere på en ballet siden ”Svanesøen”. I forestillingen ”Gotta Dance!” genopliver Den Kongelige Ballet swingtiden til evergreens af Cole Porter, Irving Berlin og George Gershwin sunget live på scene af bl.a. Caspar Phillipson og Maria Lucia.
Solodansere Andreas Kaas og Holy Dorger foto: Klaus Vedfelt

Det bliver en premiere som ingen anden, når Den Kongelige Ballet lancerer danseshowet Gotta Dance!.

Operaen på Holmen forvandles for en stund til en Las Vegas natklub med Tivolis Bigband på scenen og live jazz musik. Miriam Irene Mandipira, Mads Mathias, Casper Phillipson, og Maria Lucia Heiberg Rosenberg synger They can’t take that away from me og La vie en rose, mens ballettens dansere kaster sig ud i farverig showdans og romantisk pas-de-deux.

”Vi har allesammen brug for en pause i hverdagen,” siger koreograf og solodanser ved Den Kongelige Ballet, Gregory Dean. ”'Gotta Dance!' er den dansefest, du altid har drømt om at være midtpunkt i.”

Scenen bliver sat i New York og Paris med musicallignende trin i tåspidssko, før balletten til sidst tager dig med på natklub, hvor kønsrollerne bliver udvisket og kærligheden sat fri.

Kostumerne og scenografien er overdådige. Kjolesæt og lange aftenkjoler stråler om kap. Hvert dansetrin er skræddersyet til den enkelte danser, sådan som det kun kan lade sig gøre, når koreografen selv er vokset op i kompagniet. I de kommende uger samler hele produktionen sig ved sceneprøver i Operaen, før den store premiere.

Gotta Dance! er koreograferet af kongelig solodanser Gregory Dean, der også står bag balletsucceserne AskepotBlixen og De glemte børn.

Solodansere Andreas Kaas og Holy Dorger foto: Klaus Vedfelt
Solist Ji Min Hong foto: Klaus Vedfelt

Det Kongelige Teater fremlægger resultaterne af advokatundersøgelse for Balletskolen18.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det Kongelige Teaters bestyrelse offentliggør advokatundersøgelsen af forholdene på Den Kongelige Balletskole. Bestyrelsen konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at tidligere elever i flere tilfælde har været udsat for et uacceptabelt hårdt undervisningsmiljø, og at mistrivlsen ikke skyldes enkeltpersoner, men at skolen har været præget af en tavshedskultur. Bestyrelsesformand Lars Barfoed undskylder på vegne af teatret overfor de tidligere balletelever. Sammen med teatrets ledelse vil bestyrelsen nu fortsætte forandringsprocessen og straks påbegynde arbejdet med rapportens anbefalinger.

Solodanser Stephanie Chen Gundorph modtager Hans Becks Mindelegat22.5.2024 15:54:28 CEST | Pressemeddelelse

I dag har solodanser Stephanie Chen Gundorph modtaget det prestigefyldte Hans Becks Mindelegat på 30.000 kr. Legatet er uddelt med følgende motivation: "Stephanie Chen Gundorph er en danser med et helt særligt talent, der har beriget publikum med sin indlevelse, teknik og udtryk. Hans Becks Mindelegat er oprettet til minde om balletmesteren, der især gjorde sig bemærket ved at sikre Bournonvilles balletter for eftertiden, og Stephanie er som barn af teatrets balletskoler i Odense og siden København en fornem eksponent, også for den særlige stil, Bournonvilles balletter danses i." Om Stephanie Chen Gundorph: Født: 1993 Nationalitet: Dansk Uddannelse: Den Kongelige Balletskole i Odense og København Karriere: Stephanie blev optaget som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2010, blev medlem af corps de ballet i 2012, forfremmet til solist i 2019 og til solodanser i 2022. Tidligere modtagere af Hans Becks Mindelegat inkluderer prominente dansere som Vivi Flindt, Silja Schandorff og Caroline