Norlys siger farvel til mærkningsordning: Giver ikke grønnere strøm
27.3.2023 07:00:00 CEST | Norlys | Pressemeddelelse

Fra juli træder Norlys ud af Grøn Strøm-mærkningsordningen. Energi- og telekoncernen vil dermed ikke længere bruge mærkningsordningen for Grøn Strøm til virksomhedens privatkunder.
- Intentionerne bag mærkningsordningen var fine, men den bidrager ikke længere til mere grøn strøm i stikkontakten for forbrugerne, og derfor er der brug for en helt ny model, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.
Norlys vil i stedet øge virksomhedens engagement i produktion og lagring af vedvarende energi. Norlys har allerede betydelige interesser i grøn energi og lagring, blandt andet via delejerskabet af Eurowind Energy, der udvikler, ejer og driver vindmølle- og solcelleparker, og en nylig investering på 250 mio. kr. i GreenLab, der udvikler nye metoder til at lagre vedvarende energi.
Vildledende ordning
Når el-kunderne i dag køber ”Grøn Strøm” hos Norlys eller andre energiselskaber, får de ikke mere grøn strøm ud af stikkontakten, end andre forbrugere gør.
- Vi oplever af og til, at mærkningsordningen skaber tvivl blandt forbrugerne, så de tror, at de bare kan bruge løs af energien, fordi strømmen jo er “grøn.” Men hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, skal vi alle sammen spare på energien. Grøn Strøm-mærkningsordningen risikerer derfor at gøre mere skade end gavn. Også derfor er det tid til et opgør med ordningen, siger Mads Brøgger.
Han understreger, at Norlys’ elkunder får præcis den samme strøm i stikkontakten også efter 1. juli, hvor Norlys udtræder af mærkningsordningen.
Mærkningsordningen har udspillet sin rolle
Da Grøn Strøm-mærkningsordningen blev indført, var der stadig behov for ekstra støtte til vindmøller og solceller. Salg af certifikater var derfor med til at gøre det attraktivt at investere i udbygning af vedvarende energi.
- I dag er efterspørgslen efter vedvarende energi meget høj, blandt andet på grund af energikrisen, derfor er der ikke længere brug for ekstra støtte til vindmøller og solceller, og mærkningsordningen har derfor udspillet sin rolle, siger Mads Brøgger.
På erhvervsmarkedet har certifikater stadig en berettigelse, da mange virksomheder er bundet op på forpligtelser i deres klimaregnskab for at leve op til deres kunders og samarbejdspartneres krav.
Alle Norlys’ private elkunder modtager i løbet af de kommende dage et brev med orientering om, at Norlys udtræder af Grøn Strøm-mærkningsordningen.
Om Grøn Strøm-mærkningsordningen
I efteråret 2020 lavede Forbrugerombudsmanden retningslinjer, der giver energiselskaberne lov til at kalde strømmen for ”grøn” og ”klimavenlig”, hvis selskaberne køber certifikater, der modsvarer mængden af solgt strøm. Et certifikat er retten til at bruge “grønheden” fra for eksempel en solcelle, en vindmølle eller et vandkraftværk, der producerer vedvarende energi et sted i Europa.
Kontakter
Michelle HaldPressechefNorlys
Tlf:+45 72 10 83 54michal@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.
Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Norlys åbner ny lynladepark i Vordingborg18.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag d. 20. juni åbner Norlys en ny lynladepark i Vordingborg, hvor elbilister kan nyde et pusterum i grønne omgivelser og gå på opdagelse i et interaktivt oplevelsesunivers udviklet af Experimentarium. For at markere åbningen vil det være muligt at lade bilen lynhurtigt og for bare 0 kroner.
Norlys åbner ny lynladepark ved Aarup på Fyn4.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag d. 6. juni åbner Norlys nye lynladeparker ved Aarup på Fyn, hvor elbilister kan nyde et pusterum i grønne arealer. For at markere åbningen vil det være muligt at lade bilen helt op lynhurtigt op for bare 0 kroner.
Forårets prisfald er brudt: Maj sendte elprisen op igen1.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Elprisen er i år faldet måned for måned, men i maj vendte udviklingen. De nyeste tal viser, at maj for første gang i fire år var dyrere end april.
Tidligere Coop-topchef indtræder i bestyrelsen hos Norlys’ kundeselskab26.5.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kræn Østergaard Nielsen, der frem til 2024 var administrerende direktør i Coop, indtræder i bestyrelsen hos Norlys’ kundeselskab, hvor hovedfokus i disse år er på at skabe en mere sammenhængende kundeforretning.
Afsætter 50 mio. kroner til at støtte gode idéer: Nu er der kun en uge til at sende en ansøgning til Norlys Vækstpulje15.5.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys Vækstpulje har de senere år oplevet en stigning i antallet af ansøgninger, og om blot en uge lukker fristen for at søge støtte i årets anden uddelingsrunde. For nylig besluttede Norlys’ repræsentantskab at afsætte 50 millioner kroner til puljens arbejde det kommende år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

