IRM overtager undersøgelsen af det danske reklamemarked
IRM løser en tilsvarende opgave i Sverige og Norge, og den erfaring ønsker parterne i Danmark at drage nytte af og dermed tilbyde medlemmerne flere og hyppigere rapporter med fokus på udviklingen på reklamemarkedet.
Parterne har siden 2018 opbygget et godt samarbejde om reklamestatistikken, og nu tager de et yderlige skridt for at sikre en langsigtet, solid og præcis opgørelse over reklameforbruget. Inden for rammerne af samarbejdet starter IRM et Advisory Board, hvor Danske Medier Research og KreaKom får en central rolle sammen med andre interesserede aktører på reklamemarkedet. Samtidigt vil Danske Medier Research fortsat stå for de dele af dataindsamlingen, som vedrører Danske Mediers medlemmer. Det giver reklamestatistikken en høj grad af den nødvendige kontinuitet.
”I Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse glæder vi os til samarbejdet og den viden , som IRM vil tilføre det danske reklamemarked”, udtaler formand Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research.
”IRM ser frem til at lancere en udvidet undersøgelse af de danske reklameinvesteringer med kvartalsrapporter og to årlige prognoser som grundlag. Det giver nye muligheder for mediehuse, annoncører og bureauer at følge udviklingen. Derudover gør samarbejdet det muligt fremover at give et samlet og sammenligneligt billede af hele det skandinaviske reklamemarked via IRM:s statistikdatabase og rapporter”, siger Madeleine Thor, VD på IRM.
”Vi har i Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse leveret solide analyser til det danske reklamemarked i en del år nu, men jeg er overbevist om, at vi med det nye setup får endnu bedre og hyppigere analyser, til gavn for os alle”, siger Charlie Stjerneklar, adm. direktør, Kreativitet & Kommunikation
For yderligere information:
Marianne Bugge Zederkof, Danske Medier Research, +45 20765099
Charlie Stjerneklar, Kreativitet & Kommunikation, +45 22685454
Madeleine Thor, IRM, +46 (0) 733585741
Information om Danske Medier
Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse blev stiftet i 2015 med det primære formål at tilvejebringe den årlige statistik over det danske reklamemarked. Foreningen består af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation.
IRM er et uafhængigt, selvfinansieret institut, hvis formål er kontinuerligt at undersøge og kortlægge reklame- og mediemarkedet i Norden. Med denne intention gennemfører IRM analyser og prognoser vedrørende reklamemarkedernes udvikling.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
Markant stigning i danskernes brug af onlinenyhedsmedier siden Trumps indsættelse15.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden præsident Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus, er danskernes strømning til de publicistiske onlinenyhedsmedier steget betydeligt. Især kvinder og yngre mediebrugere driver udviklingen.
Ny aftale sikrer synshandicappede adgang til lokale nyheder4.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske Medier og Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation har indgået en aftale med Det Kgl. Biblioteks Nota-service, som sikrer synshandicappede adgang til lokale medier og nyheder via lyd. Aftalen løber i første omgang til udgangen af 2026.
Danske Medier og Jobindex indgår forlig i sag mod Google27.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ankesagen mod Google om krænkelse af Jobindex' rettigheder trækkes tilbage efter, at parterne har indgået forlig.
Ukrainian Media Fund relocates to the Nordics and becomes Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:00:34 CET | Pressemeddelelse
The Ukrainian Media Fund is transitioning from the German Marshall Fund to Nordic leadership. The fund will operate under the new name Ukrainian Media Fund Nordic, which has headquarters in Denmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum