Er du god til at fremlægge? Sådan giver du din præstation et boost

En god præsentation handler om at fange dit publikums opmærksomhed. Men hvordan pokker gør man lige det? Det er en kunst, at kunne stå foran et publikum og udsende god energi, som fanger alles opmærksomhed - men det er en kunst, som man kan lære at mestre.

I denne artikel vil vi snakke lidt om evnen til at lave en god præsentation, og hvordan du kan forbedre din teknik.

Præsentationsteknikkens mange komponenter

Præsentationsteknik handler om en kombination af mange forskellige ting. Som for eksempel:

▪          Et levende kropssprog

▪          Selvtillid

▪          Mimik

▪          Stemmekontrol

▪          Appelformer

▪          Variation

▪          Improvisation

▪          Og meget mere

Det er rigtig mange komponenter, som man skal mestre på samme tid, og det kan godt være rigtig svært. Især nervøsitet sætter en stor stopper for ens præstation. Når først kroppen ryster, stemmen bævre, man holder lange pauser og får svedige håndflader, så mærkes det hos ens publikum. Det kan også være, at man simpelthen mister interessen og slet ikke får lyttet efter, hvis ikke din præsentationsteknik sidder lige i skabet.

Masser af selvtillid er vejen frem

Alle kan komme til at fumle med papirene, vælte over ordene eller blive forvirret over ens eget PowerPoint projekt. Med andre ord, så kan man altså ikke undgå, at et eller andet går galt. Men så længe du har styr på selvtilliden, så gør det faktisk ikke noget, at du snubler en gang imellem.

Gør det til en vane at kunne grine af dig selv, tage nogle pauser, når du har brug for det og giv dit publikum følelsen af, at du har styr på, hvad du laver, når du præsenterer.

Hold publikums opmærksomhed

Har du lagt mærke til, at når man ser TV-avisen, så skiftes der konstant mellem kameravinkler? Det er faktisk et trick, som bruges til at holde vores opmærksomhed. Hvis vi stirrer i 10 minutter på en stillesiddende person, som snakker til os i et monotont toneleje, så er vi ikke lige så opmærksomme på, hvad der bliver sagt.

Derfor er kropssprog, toneleje og mimik utrolig vigtig for at holde publikums opmærksomhed. Når du præsenterer noget, så sørg for at gå lidt rundt, bevæg dine arme og giv ordene slagkraft. Fang dit publikums opmærksomhed med den måde, som du fører dig frem på. Et livligt kropssprog gør, at publikum følger bedre med og forstår, hvad det er, du gerne vil sige.

Information om Link Concept ApS

Horsensvej 72A
7100 Vejle

LinkConcept lancerer ny side om Formel 1 i Canada15.5.2024 09:17:39 CEST | Pressemeddelelse