Hurtig byggesagsbehandling i Furesø

Det tager i gennemsnit 42 dage at få behandlet sin byggesag i Furesø Kommune. Det viser KL’s seneste oversigt over sagsbehandlingstider i Danmark. Det er dobbelt så hurtigt som Nordsjælland generelt, hvor det i gennemsnit tager 88 dage. Og det er tre gange så hurtigt som hovedstadsområdet, hvor sagsbehandlingstiden i gennemsnit er 127 dage.
På landsplan var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 75 dage, hvilket er en stigning på 12 dage i forhold til året før. I Furesø er sagsbehandlingen steget med 11 dage i forhold til sidste år.
”Når borgere glæder sig til at bygge om eller bygge til er det ulideligt at vente på en tilladelse, de gjort sig umage med at søge. Derfor har vi stort fokus på sagsbehandlingstiden i Furesø. Jeg er stolt af, at vi fortsat ligger så flot sammenlignet med vores nabokommuner. I den forbindelse vil jeg takke for den forståelse og tålmodighed, som mange borgere har vist i en tid med øget sagsbehandlingstider. Jo færre rykkere, der skal svares på, jo mere tid kan sagsbehandlerne bruge på at få afgjort de mange sager. Denne tålmodighed vil der også i år være brug for, mens vi arbejder os ned i bunkerne, siger Anny Toftkær, afdelingsleder i Plan og Byg i Furesø Kommune.
Furesø Kommune har igennem en årrække haft særligt stort fokus på erhvervsbyggesager, hvor kommunen behandler ansøgninger fra virksomheder i et særligt ’fast track’ og løbende drøfter virksomhedernes behov med Furesøs erhvervsforeninger. Igen i år er det glædeligt, at Furesø Kommune overholder servicemålet i begge af de to kategorier, der måles på.
Gode ansøgninger giver hurtigere sagsbehandling
”Det kan være vanskeligt at udfylde en ansøgning. Når ansøgningen indeholder de nødvendige oplysninger, kan forvaltningen hurtigere sagsbehandle den. Når der er tale om større projekter, anbefaler vi klart, at man får hjælp af en professionel rådgiver. Man kan undgå uheldige fejl, og ofte kan vi behandle ansøgningen hurtigere," fortæller afdelingsleder Anny Toftkær.
Hun forklarer, at borgere skal sende deres byggeansøgning elektronisk via hjemmesiden bygogmiljoe.dk, hvor man også finder i vejledninger til ansøgningsprocessen.
Kontakter
Anny ToftkærAfdelingsleder i Plan og Byg i Furesø Kommune
Tlf:7216 5893ant8@furesoe.dkClaus TorpBy- og kulturdirektør
Center for Borgerservice, Kultur og Erhverv, Center for Kommunale ejendomme og Anlæg, Center for By og Miljø.
Kommunikation
Tlf:72354012kommunikation@furesoe.dkBilleder

Information om Furesø Kommune
Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Indstil kandidater til Furesøs Integrationspris15.10.2025 09:13:06 CEST | Pressemeddelelse
Kender du en, som gør en særlig indsats for integrationen i Furesø Kommune? Det er nu, du kan indstille kandidater. Fristen er den 26. oktober 2025.
Nye initiativer skal hæve valgdeltagelsen10.10.2025 09:13:36 CEST | Pressemeddelelse
Furesø Byråd sendte tirsdag den 7. oktober et brev til Furesøs foreninger med en klar opfordring: Tal med medlemmerne om kommunalvalget den 18. november. Det er én af flere indsatser, der skal styrke den demokratiske deltagelse og få flere borgere til stemmeurnerne.
Skattejagt i Hareskovby sammen med politiet i efterårsferien8.10.2025 08:45:33 CEST | Pressemeddelelse
Skattejagt i Hareskovby sammen med politiet i efterårsferien. Tag familien med på skattejagt i Hareskovby i efterårsferien – og vær med til at gøre livet lidt mere besværligt for indbrudstyve! Skattejagten er lavet i samarbejde med Nordsjællands Politi og byder på både sjov, læring og præmier. De første deltagere får en lille gave, og alle er med i konkurrencen om at vinde en pølsevogn til næste vejfest.
Erfaren centerchef ansættes i Furesø Kommune1.10.2025 10:09:19 CEST | Pressemeddelelse
Tina Wahl bliver ny centerchef for social- og beskæftigelsesområdet i Furesø Kommune fra den 1. november 2025.
Enigt byråd bag budgetaftale for 202618.9.2025 13:02:52 CEST | Pressemeddelelse
Det er et enigt byråd, der har aftalt at justere den eksisterende 2-årige budgetaftale. De nu kendte økonomiske rammer for 2026 gør det muligt at styrke børne- og skoleområdet, ældreplejen, miljø og kultur samt sikre et budget i balance og fortsat gældsafvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum