Stella Maris

Kokkeelever indtager badehotel

Den 23. marts venter der både kokke og gæster på Stella Maris en oplevelse ud over det sædvanlige. Det sydfynske badehotel og restaurant overdrager køkkennøglerne til elever fra Svendborg Food, der for en aften får lov at fremvise deres evner med potter og pander for et betalende publikum.

Køkkenet på Stella Maris er af den åbne type, hvor gæsterne kan både se og høre kokkene arbejde – og sidstnævnte har udsigt over Svendborgsund, mens de tilbereder bestillinger fra restauranten.

Det er her, at 12 elever og tre lærere fra grundforløbet på Svendborg Food, en del af Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier, torsdag den 23. marts får en forsmag på fremtiden efter endt uddannelse.

Den seneste tid har eleverne designet og testet en særlig menu, der på aftenen skal stå sin prøve på tallerkenen for både udvalgte skolebørn og deres forældre, plus helt almindelige, betalende restaurantgæster.

Sydfynsk samarbejde
Eventet er den foreløbige kulmination på et tæt samarbejde mellem Svendborg Food og Stella Maris, forklarer Kirsten Juul Petersen, uddannelsesleder på Svendborg Food.

- Det er fantastisk for en uddannelse som vores at have et tæt samarbejde med de lokale hoteller og restauranter. Virksomhederne kan både give eleverne unikke oplevelser fra den virkelige verden og spille ind med, hvad de ser som særligt vigtigt, at den kommende generation af kokke får med sig fra uddannelsen.

- Det betyder meget for Svendborg Food, at vi kan tilbyde vores elever at komme ud i verden og prøve kræfter med deres fag – især når det er attraktive adresser som Stella Maris, siger Kirsten Juul Petersen.

Lui Haas Jensen er direktør på netop Stella Maris, og én af initiativtagerne til samarbejdet. For ham er det en helt naturlig ting at involvere sig i kokkeelevernes udvikling:

- Fra vores side handler det dels om at bidrage til at gøre den sydfynske kokkeuddannelse endnu skarpere og dels om at vise unge mennesker, hvad det vil sige at arbejde som kok i dag. Vi har som arbejdsgiver et stort ansvar for at øge antallet af elever på kokkeskolerne, men det kræver, at vi viser, at der er arbejde at få, at kokkekarrieren er attraktiv – og hvilke muligheder der er for de dygtige og de passionerede, fortæller han.

En unik konstellation
Menuen den 23. marts er en velbevaret hemmelighed, men sikkert er det, at langt de fleste råvarer bliver hentet blandt de lokale leverandører i og omkring Svendborg. Netop råvarerne er et afgørende ben i den konstellation, som Svendborg Food håber vil sætte Sydfyn på det kulinariske landkort som noget helt særligt.

- Vi har på Sydfyn en unik kombination af en kokkeuddannelse, et stort antal attraktive arbejdsgivere og lokale leverandører af meget høj kvalitet: Vores elever kan tage direkte over på Tåsinge og snakke med en økologisk landmand om, hvorfor der er mere smag i gulerødder og æbler, som har vokset i fynsk muld fremfor i et spansk gartneri, fortæller Kirsten Juul Petersen og fortsætter:

- At være så tæt på råvarerne, og samtidig samarbejde med restauranter som Stella Maris om elevernes faglige udvikling, er der ikke mange steder i landet som kan tilbyde.

Lui Haas Jensen er selv uddannet kok fra sydfynske gourmetrestauranter og er dermed et produkt af den svendborgensiske kokketradition, som han nu er med til at videreudvikle:

- Vi glæder os meget over at være del af et fællesskab, der er i gang med at bygge en sydfynsk rugekasse for den kommende generation af danske kokke. Underviserne på Food har i dén grad grebet bolden og har været villige til at bryde deres hverdag op og trække i kokkejakken for at lave mad til 60 mennesker. Det viser et kæmpe engagement, som kommer både os og eleverne til gode.

- At lave mad, der smager, er lige dele håndværk, passion og gode råvarer. Vi har det hele i baghaven her i Svendborg, og jeg er vild med, at vi kan bidrage til at give de unge mennesker både faglig sparring og store oplevelser som den på torsdag, slutter han.

Lui Haas Jensen på tlf. 29 21 99 46
Kirsten Juul Petersen på tlf. 72 22 59 16

Information om Stella Maris

Stella Maris
Kogtvedvænget 3
5700 Svendborg

+45 62 21 25 25https://stellamaris.dk/

Du finder et af Danmarks smukkeste badehoteller, Stella Maris, i Svendborg – beliggende direkte ud til Svendborgsund i helt unikke omgivelser omkranset af den skønneste sydfynske natur.

Stella Maris er desuden velkendt for gourmet i særklasse – et besøg i restauranten er en spise- og smagsoplevelse fra øverste hylde, hvor maden, stemningen og udsigten taler for sig selv.