Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, at hvordan forsikringen dækker, hvis man kører på elcykel? Om husforsikringen dækker byggematerialer? Og hvad man skal være opmærksom på, når man køber en drone?
Colourbox - #232319

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for marts:

Spørgsmål - Jeg har købt en elcykel. Dækker forsikringen, hvis jeg kører ind i en anden person?

Kære Brevkasse

Jeg har lige købt en elcykel og den kører jo noget hurtigere end en almindelig cykel. Hvordan dækker min forsikring, hvis jeg kommer til at køre fx en fodgænger ned?

Cyklisten

Kære Cyklist

Ansvarsforsikringen som er en del af din indboforsikring, dækker det ansvar du kan blive pålagt, hvis du forvolder en skade på en anden person eller ting.

Når vi taler om elcykler er det vigtigt at undersøge, hvad maks. hastigheden på cyklen er. Almindelige elcykler som kan køre maks. 25 km/t er omfattet af indbo- og ansvarsforsikringen, men hvis cyklen kan køre hurtigere som fx en speed pedelec, så skal den have sin egen ansvarsforsikring.

Du kan læse mere om dækning af elcykler på vores hjemmeside:

Forsikring af elcykler, elektriske løbehjul, skateboards mv (forsikringsguiden.dk)

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål: Vi skal til at renovere vores hus og får snart leveret en masse byggematerialer. Dækker vores husforsikring, hvis de bliver stjålet?

Hej

Vi skal til at renovere vores hus og i den forbindelse får vi leveret en masse byggematerialer. De kommer til at stå i vores indkørsel, men hvad nu hvis de bliver stjålet? Dækker vores husforsikring det?

Nybyggerne

Hej Nybyggere

Der er kan være forskel på, om man skal købe en ekstra dækning til sin forsikring, eller om det er en del af standarddækningen. Der kan også være krav om, at fx hvidevare er opbevaret i aflåst container eller garage/udhus og dækningen kan være tidsbegrænset i forhold til, hvornår materialerne er leveret.

I er derfor nødt til at kigge i vilkårene for jeres husforsikring eller ringe til jeres forsikringsselskab.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Min søn har lige fået en drone. Hvordan dækker forsikringen, hvis den forsvinder eller går i stykker?

Hej Forsikringsoplysningen

Min søn har lige fået en drone i fødselsdagsgave, men hvad nu hvis den forsvinder under flyvning eller hvis den falder ned og går i stykker?

Dækker vores forsikring det? Og hvad hvis han får ramt noget eller på anden måde laver en skade, når han flyver med den?

Den bekymrede

Hej Bekymrede

Der gælder meget specifikke regler for droner og det kommer an på, hvor stor dronen er, om man skal have et dronetegn og en separat ansvarsforsikring.

Den almindelige indboforsikring dækker, hvis dronen bliver stjålet eller hvis den brænder, men den dækker fx ikke, hvis den bliver væk under flyvningen eller hvis der sker en elektronikskade i den – heller ikke selvom man har en udvidet elektronikskade.

Ansvarsforsikringen som er en del af indboforsikringen, omfatter mindre droner, men hvis den er større end 250 g., så skal den have sin egen ansvarsforsikring.

Du kan læse mere om reglerne for droner på vores hjemmeside:

Droneforsikring - Regler for droner i DK - Læs mere her (forsikringsguiden.dk)

Colourbox - #232319

Nu må private køre taxi på små øer – så husk forsikring1.7.2024 13:45:41 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE FRA TIDLIGERE UDSENDT PRESSEMEDDELELSE: FORELØBIGT FIRE ØER, OG IKKE 27, ER FRA I DAG UNDTAGET TAXILOVEN. FLERE KAN ANSØGE OM UNDTAGELSE. 4 danske småøer er nu undtaget fra taxiloven, så privatpersoner kan bruge deres private bil til at transportere passagerer mod betaling. God ide, mener Forsikringsoplysningen. Men sørg for at have forsikringen i orden, inden du bruger din bil som taxi.