Regionsrådet siger ja til nye skinner på Østbanen
Pendlerne på Østbanen kan nu glæde sig til hurtigere og bedre togbetjening. Regionsrådet i Region Sjælland har vedtaget at give i alt 798 millioner kroner til den længe ventede sporrenovering. Arbejdet forventes at gå i gang i sommeren 2023.
Livet bliver nu lettere for pendlerne på Østbanen, der kan se frem til både hurtigere og bedre togbetjening. Det er en realitet, efter at politikerne i Regionrådet tirsdag aften sagde ja til at investere knap 800 millioner kroner i helt nye skinner til den nedslidte Østbane.
- Vi har kæmpet for at nå hertil – renovering af Østbanen har været et stort ønske igennem mange år. Jeg er glad for, at Regionsrådet bakker op om, at vi nu sætter gang i arbejdet, så vi igen kan sikre hurtig og stabil transport til gavn for vores mange brugere af banen, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland, som bakkes op af udvalgsformanden for området.
- Jeg er glad for, at alle de borgere i Stevns, Faxe og Køge kommuner, der dagligt bruger Østbanen til at komme frem og tilbage til job og uddannelse, nu kan se frem til en bedre togbetjening indenfor en overskuelig fremtid, siger Christian Wedell-Neergaard, formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland.
Med den politiske beslutning sættes der punktum for en lang sej kamp med langsomme tog og jævnlige aflysninger på grund af nedslidte skinner på Østbanen.
Fortsætter kampen
Selvom formanden og udvalgsformanden er glade for beslutningen, understreger de samtidig, at man politisk fortsat har fokus på at fastholde presset på Christiansborg for at få mere end de 255 mio. kr. fra staten øremærket til renovering af Østbanen. Et beløb, der kun dækker knap en tredjedel af den samlede investering.
- Vi står sammen i Regionsrådet, og vi sætter nu gang i renoveringen af Østbanen. Men sagen er også den, at renoveringen er blevet dyrere, end vi oprindeligt havde budgetteret med. Det betyder, at vi skal omprioritere et større millionbeløb årligt i den kollektive trafik. Derfor står vi også med en fælles opgave i Regionsrådet med at beslutte, hvordan vi skal få økonomien i den kollektive trafik til at gå op på en måde, der fortsat sikrer størst muligt hensyn til brugerne, siger Christian Wedell-Neergaard.
Renovering af den nedslidte bane var allerede i udbud for et år siden. Men blandt andet stigende råvarepriser som følge af inflationen spændte ben for projektet, der næsten endte med en fordobling af prisen i forhold til det budgetterede.
Et genudbud, hvor afvandingsløsningen langs banen blev ændret, og hvor entreprenørerne selv bød ind med en tidsplan, der skulle få prisen ned. Det er altså det, der nu er lykkedes, så projektet med Regionsrådets beslutning kan gå i gang i løbet af juni.
Fakta:
- Renoveringen af Østbanen koster 798 mio. kr.
- Heraf dækker tilskud fra staten 416 mio. kr. hvoraf de 255 mio. kr. er øremærket renovering af Østbanen og 161 mio. kr. afsat til generelt tilskud i investeringer i Region Sjællands Lokalbaner
- Det resterende beløb finansieres via lån.
- Arbejdet med at renovere den 50 km lange strækning på Østbanen starter i sommeren 2023 og forventes afsluttet i juli 2024
- Østbanen betjener omkring 1 million kunder om året.
Kontakter
Heino Knudsen, regionsrådsformand, 51 14 54 96
Christian Wedell-Neergaard, udvalgsformand, 40 15 22 23
Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland
Fortsat stabil drift for borgere og personale i Region Sjælland i 202616.12.2025 17:30:33 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar 2027 bliver den nuværende Region Sjælland sammen med Region Hovedstaden slået sammen til Region Østdanmark. 2026 bliver derfor et overgangsår, hvor både Region Sjællands fortsatte drift skal sikres, samtidig med at en række forberedende aktiviteter til Region Østdanmark skal løses. Der vil ligeledes være store og væsentlige opgaver forbundet med afvikling af Region Sjælland.
Region Sjælland sætter fokus på Lollandsbanens fremtid16.12.2025 11:11:55 CET | Pressemeddelelse
Hvordan kan Lollandsbanen udvikles og styrkes i de kommende år? Det spørgsmål er på den politiske dagsorden i Region Sjælland, hvor politikerne har taget hul på en drøftelse af visioner for Lollandsbanens fremtidige betjening.
Nyt fusioneret sygehus får navnet Midt- og Vestsjællands Hospital3.12.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar 2026 samles Psykiatrien Region Sjælland og Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse i én fælles organisation under navnet Midt- og Vestsjællands Hospital. Navnet er resultatet af en medarbejderinddragende proces og markerer et vigtigt skridt mod at styrke sammenhængen mellem psykiatri og somatik, skabe bedre patientforløb og udvikle en stærk fælles kultur på tværs af regionen.
Millioner hjælper 7.100 patienter hurtigere2.12.2025 18:24:18 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af borgere får inden nytår et tilbud om at blive udredt og behandlet hurtigere. Med et tydeligt politisk ønske om at sikre mærkbare forbedringer for patienterne investerer Regionsrådet i Region Sjælland 25,5 millioner kroner i at nedbringe ventetiderne på sygehusene.
Region Sjælland sender forslag til Råstofplan 2026 i høring – med fokus på genbrug, balance og borgere2.12.2025 18:22:18 CET | Pressemeddelelse
Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet at sende forslag til Råstofplan 2026 i offentlig høring. Råstofplanen peger frem mod dannelsen af Region Østdanmark i 2027 og skal sikre, at der fortsat er adgang til de samfundsnødvendige råstoffer – samtidig med at der passes på borgere, natur og miljø. Planen forventes endeligt godkendt medio 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum