Danskerne er gode til at gennemskue digital svindel
En ny analyse om danskernes kendskab til informationssikkerhed viser, at mange danskere fortsat udsættes for såkaldte phishing-forsøg. Heldigvis viser analysen også, at danskerne generelt er gode til at gennemskue forsøg på digitalt svindel.
Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner står bag analysen, der viser, at 57 procent af danskerne har været udsat for forsøg på phishing via mail, sms eller telefonopkald, men kun 1 procent af dem faldt i fælden og udleverede de personlige oplysninger.
I en tilsvarende undersøgelse fra 2020, havde 64 procent af danskerne oplevet forsøg på phishing og 2 procent blev svindlet.
”Jeg er glad for at se, at rigtig mange danskere har fået en god digital sikkerhedskultur ind under huden, og at få danskere falder i de digitale fælder. Vi må dog ikke læne os for langt tilbage, for det kan have store konsekvenser, når man bliver offer for et digitalt svindelnummer. Vi skal fortsætte med at øge kendskabet til den gode digitale adfærd og styrke danskernes kompetencer inden for digital sikkerhed,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
”Vi ser en bekymrende udvikling i den digitale kriminalitet i disse år, og de kriminelle er ofte ét eller flere skridt foran. Derfor er det utrolig opløftende, at danskerne er blevet så gode til at gennemskue, hvornår der er tale om snyd. Men det gør det ikke alene. I kommunerne har vi et stort fokus på at uddanne og vejlede vores medarbejdere, så de har en sikker adfærd og dermed passer godt på danskernes oplysninger,” siger formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg Peter Rahbæk Juel.
”I regionerne gør vi vores yderste for at passe godt på dine sundhedsdata, og vi er med i kampagner om cybersikkerhed. Sundhedsvæsenet er dybt afhængigt af danskernes tillid. Det er positivt, at danskerne er gode til at gennemskue digital svindel på mail, sms eller telefon. For svindlerne er derude. Sikker digital adfærd hos danskerne kombineret med høj cybersikkerhed er vores bedste fælles værn,” siger formand for Danske Regioner Anders Kühnau.
Hvert år i oktober afholdes national cybersikkerhedsmåned, som sætter fælles fokus på digital sikkerhed i Danmark, og Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner har i den forbindelse gennemført flere borgerrettede kampagner om cybersikkerhed. Senest har en kampagne med skuespilleren Bodil Jørgensen mindet folk om, at banker og offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.
Om analysen
Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner tager hvert andet år temperaturen på, hvor godt borgere og offentligt ansatte efterlever anbefalingerne til en sikker digital adfærd samt barrierer, der kan stå i vejen for en god digital adfærd.
Hent analysen ’Danskernes kendskab til informationssikkerhed 2022’ her og find tidligere analyser fra 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 og 2020 her.
Fakta: Hvad er phishing?Phishing er en form for svindel, hvor svindlerne forsøger at narre personlige oplysninger, som fx kodeord, betalingskortoplysninger eller MitID-oplysninger, fra offeret. Offeret kan fx blive lokket til at udlevere sine personlige oplysninger på baggrund af en dækhistorie eller blive bedt om at klikke på et link, som fører til en falsk loginside, hvor offeret kan indtaste sine loginoplysninger. Phishing kan både foregå via mail, sms eller telefonopkald. Hvis offeret falder for svindelnummeret, kan det få konsekvenser i form af økonomiske tab, identitetstyveri eller tab af data. |
Nøgleord
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Digitaliseringsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny måling: MitID, MitID Erhverv og Digital Post sparer erhvervslivet for trecifret millionbeløb8.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk erhvervsliv sparer hvert år i omegnen af 500 mio. kr. efter opgraderingen til de nye digitale infrastrukturløsninger MitID, MitID Erhverv og Digital Post. Det viser en ny måling.
Populær tilskudspulje til anvendelse af robotter og digital omstilling i SMV’er fortsætter i 20257.11.2024 09:02:42 CET | Pressemeddelelse
I 2025 uddeler SMV:Digital 26 millioner kroner i støtte til digitale projekter og lån af robotter i små og mellemstore virksomheder.
Ny funktion i Digital Post gør det lettere at få hjælp6.11.2024 10:30:00 CET | Pressemeddelelse
I dag lanceres en ny funktion i Digital Post. Borgerne kan nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af for eksempel et familiemedlem.
473 adresser i landområderne får tilskud til etablering af bredbånd31.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den særlige ordning i Bredbåndspuljen for enkeltstående adresser giver 473 adresser tilskud til at få etableret hurtigere internet.
Rekordhøj tillid til de offentlige digitale løsninger30.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 82 procent af danskere har tillid til de offentlige digitale løsninger. Analysen viser også, at trygheden ved at anvende Digital Post stiger år for år – særligt blandt ældre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum