Coop Danmark A/S

Karen Blixen får sit eget kaffemærke

Del
Ny specialkaffe fra Coop i fire varianter hylder den mest oversatte forfatter i Danmark nogensinde. Både for hendes forfatterskab og for hendes tilgang til bæredygtig produktion og udvikling i Afrika.
Den nye Karen Blixen-specialkaffe findes i fire varianter. (Foto: Coop)
Den nye Karen Blixen-specialkaffe findes i fire varianter. (Foto: Coop)

Coop har netop lanceret en ny Karen Blixen-kaffe. Kaffeserien hylder den danske forfatter for hendes forfatterskab og for hendes principper for social bæredygtig produktion i Afrika.

Ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland, fortæller, at Coop længe har været optaget af, hvordan produktion og social udvikling går hånd i hånd Afrika. Det handler bl.a. om at sikre, at produktionen tager hensyn til medarbejderne og til lokalsamfundet. Det er den nye kaffe et godt eksempel på.

Kaffen er udviklet på kafferisteriet African Coffee Roasters i Kenya. Det er ikke langt fra det sted, hvor Karen Blixen havde sin berømte farm. African Coffee Roasters er etableret af Coop og er det eneste risteri på det danske marked, der rister i regionen, hvor kaffen gror.

”Vi har etableret risteriet for at skabe fordele for både vores danske medlemmer og de afrikanske kaffebønder. For det særlige ved African Coffee Roasters er, at vi har skåret alle mellemmænd væk, så bønderne i Kenya får en bedre betaling for deres råvare,” siger Thomas Roland.

Den nye kaffe sælges i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i samarbejde med Rungstedlundfonden, der modtager en procentdel af kaffens pris.

Den kommer i fire varianter, som alle er i kategorien ”specialkaffe”, da de har scoret over 80 point i cupping tests.

Trace Kenya Supreme: en lysristet kaffe med frisk og frugtig syrlighed.

Rift Valley Kahawa: mellemristet kaffe med sødme af brun farin.

Great Lakes Sundried: mellem/mørk-ristet kaffe med vinøse smagsnoter.

Mount Elgon Espresso: mørkristet kaffe, perfekt til espresso.

Nøgleord

Kontakter

Yderligere information:


Thomas Roland, ansvarlighedschef, Coop: +45 30 91 92 42


Jacob Elsborg, direktør, African Coffee Roasters: +254 712 232 009

Billeder

Den nye Karen Blixen-specialkaffe findes i fire varianter. (Foto: Coop)
Den nye Karen Blixen-specialkaffe findes i fire varianter. (Foto: Coop)
Download
Trace Kenya Supreme. (Foto: Coop)
Trace Kenya Supreme. (Foto: Coop)
Download
Rift Valley Kahawa. (Foto: Coop)
Rift Valley Kahawa. (Foto: Coop)
Download
Great Lakes Sundried. (Foto: Coop)
Great Lakes Sundried. (Foto: Coop)
Download
Mount Elgon Espresso. (Foto: Coop)
Mount Elgon Espresso. (Foto: Coop)
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen27.6.2024 15:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu for alvor fortsætte rejsen med atter at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed, der fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring. ”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger, for at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de ca. 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de ca. 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen. Coop sælger således 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsætte

Coops IT-selskab fortsætter væksten24.6.2024 08:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Lobyco – der er specialiseret i digital kommunikation mellem detailhandel og forbrugere – øgede i 2023 omsætningen fra 142 mio. kr. til 156 mio. kr. Resultatet blev et overskud på 8,9 mio. kr. mod 11,1 mio. kr. året før. En væsentlig årsag til væksten i salget er, at flere internationale aktører er begyndt at anvende Lobycos løsninger, som danskerne kender fra bl.a. den prisvindende og meget anvendte Coop App. Lobycos produkter anvendes nu af kæder i Nordamerika, New Zealand, Island, Rumænien, Irland, Finland, Grønland og selvfølgelig Danmark. Og er på vej ud på flere markeder. ”Der er i hele verden lige nu stor interesse for at flytte kommunikationen over på effektive digitale kanaler, som kan give kunderne nogle ekstra fordele. De resultater, vi har skabt med Coop Appen, åbner døre på mange markeder, fordi vi kan dokumentere, at man kommer effektivt ud til mange kunder på denne måde,” siger adm. direktør Jan Madsen, Lobyco. Coop Appen er Danmarks førende digitale medlems- og loyalite

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye