Mærsk er blevet en innovativ sværvægter
Når brasilianske landmænd skal sælge bananer til danske forbrugere, skal bananerne gerne lande i det lokale supermarked, mens de hverken er for grønne eller for modne. Derfor er det værdifuldt at kunne styre indeklimaet konstant i containeren, hvor bananerne opbevares under transporten, så de er perfekt modne, når de ankommer i forretningen.
Det er lige præcis den type tekniske løsninger, som Mærsk i disse år investerer massivt i, og som de vælger at få patenteret og varemærkebeskyttet. Faktisk har virksomhedens intensiverede fokus på innovation betydet, at der er kommet 50 pct. flere Mærsk-patenter siden 2018. Det fortæller Simone Frattasi, der er global ansvarlig for IP-rettigheder i Mærsk.
”Vi er meget fokuseret på at udvikle vores tech-muskler. Vores konkurrenceposition afhænger af vores evne til at løse vores kunders problemer ved at udvikle nye og bedre løsninger. De løsninger skal vi typisk eje retten til. Der er simpelthen for meget på spil til, at vi ikke også forholder os detaljeret til vores patenter og varemærker som en vigtig del af forretningen,” siger Simone Frattasi.
Ambitionen om at udvide deres marked og blive en ”global integrator of container logistics” betyder, at Mærsk satser på at innovere forbedrede kundeløsninger inden for bæredygtighed, digitalisering, automatisering og sikkerhed.
”Vores konkurrenceposition afhænger af vores evne til at innovere. Vores konkurrentbillede ændrer sig i disse år og tæller nu store tech-virksomheder med stærke innovationsmuskler,” siger han.
Ifølge Simone Frattasi sidder Mærsk på banebrydende teknologi inden for deres forretningsområde, og det er noget, man forholder sig proaktivt til.
”Vi oplever tusindvis af varemærkeovertrædelser hver måned. Hvis vi ikke har registreret vores varemærker, så kan vi ikke stille noget op for at stoppe tredjeparter som krænker vores varemærker. Når alt kommer til alt, så kan vores konkurrenter udnytte vores investeringer ved at kopiere vores løsninger, hvis vi ikke har vores IP-rettigheder på plads.”
Fakta: IP-rettigheder står bag hvert tredje job i Danmark
IP-intensive industrier i Danmark – altså industrier, der benytter sig af patenter, varemærker og designrettigheder – stod bag 29 pct. af danske arbejdspladser og udgjorde 47 pct. af Danmarks bruttonationalprodukt i perioden 2017-2019.
Patentintensive industrier i Danmark står for knap 20 pct af BNP og generer knap 10 pct. af Danmarks arbejdspladser, mens varemærkeintensive industrier i Danmark står for 41 pct af BNP og generer 22 pct af Danmarks arbejdspladser. Designintensive industrier står for knap 16 pct af BNP og generer knap 12 pct. af Danmarks arbejdspladser.
Målt på værditilvækst udmærker dansk erhvervsliv sig ved at have industrier, der er mere IP-intensive sammenlignet med andre europæiske lande.
Det viser en omfattende undersøgelse fra den europæiske patentorganisation, EPO, og den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. Læs undersøgelsen “IPR-intensive industries and economic performance in the European Union, 4. Udgave” her
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen i Danmark kæmper mod forfalskede varer12.6.2024 02:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen lider betydelige tab på grund af forfalskede produkter. Det viser ny undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. Producenterne mister milliarder i omsætning og tusindvis af arbejdspladser. ”Det er vigtigt at få de reelle omkostninger ved kopivarer frem”, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen.
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
Dansk innovation indtager topplacering19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novozymes, Vestas og Novo Nordisk har leveret største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger sidste år. Københavns Universitet er i år med på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum