Årsag til molepåsejling afklaret
Da Express 2 fredag eftermiddag ramte molen i Rønne Havn gik de første meldinger på, at det var kraftig vind, som var årsagen. Det er fortsat en del af forklaringen – men ikke hele forklaringen.
Uheldet førte til en grundig granskning internt i rederiet samt grundige tekniske undersøgelser af skibet. De tekniske undersøgelser har vist, at der ikke var nogle tekniske fejl eller mangler ved skibet.
De tekniske undersøgelser, samt efterfølgende samtaler og debriefing med den vagthavende besætning på hændelsestidspunktet, tyder på at man ved en ubevidst fejl har fået aktiveret færgens selvstyrerfunktion.
Det betyder, at da vinden trykker hårdt på Express 2 på styrbord side, begynder skibet at drive sydover med kurs mod det sydlige molehoved. Dette forsøger besætningen øjeblikkeligt at korrigere for, og herved bliver de på broen klar over, at skibet ikke reagerer på styrmandens forsøg på at dreje skarpt mod styrbord for at kompensere for vinden.
Kontrollen blev øjeblikkeligt sendt tilbage til manøvrepulten, hvor kaptajnen slår bak, således at Express 2 tager meget fart af, inden kontakten med molen.
Forklaringen er indeholdt i den rapport, som Molslinjen har sendt til Søfartsstyrelsen om hændelsen.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder
Information om Molslinjen A/S
Om Molslinjen:
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Högsta på 25 år: Gående resenärer på Öresundslinjen i augusti2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Landgångarna på Öresundslinjens färjor har blivit flitigt använda i augusti. Antalet gående resenärer har inte varit så högt på över 25 år. 372 497 resenärer reste till fots – en nivå som senast noterades i augusti 1999, alltså innan öppningen av Öresundsbron.
Højeste i 25 år: Passagerer brugte fødderne på Øresundslinjen i august2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet slidt godt og grundigt på landgangen på Øresundslinjens færger i august. Antallet af gående passagerer har ikke været højre i mere end 25 år. 372.497 rejsende tog turen til fods og det er ikke set højere siden august 1999 – altså før åbningen af Øresundsbroen.
Så vilde bliver Molslinjens elektriske mega-katamaraner29.8.2025 09:05:20 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Men værftet har allerede nu et bud på, hvordan de elektriske katamaraner kommer til at se ud – og de bliver vilde og kraftfulde! Bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri!
Nyt havnedesign udfordrer færger26.8.2025 18:14:46 CEST | Pressemeddelelse
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Simuleringerne viser, at Hammershus ved bestemte vindretninger ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan sejle ind og ud af havnen i op til 23 sekundmeter vind – i stedet bør grænsen være 18 sekundmeter, anbefaler rapporten.
Öresundslinjen är bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Efterfrågan på biljetter med Öresundslinjens färjor har varit extra stor i juli, en viktig resemånad för semesterfirare. Inte sedan sommaren 2022, direkt efter covid-pandemin, har så många rest med Öresundslinjen mellan Helsingborg och Helsingör. I år var det bara ett enda skyfall som hindrade sommartrafiken över sundet från att nå en miljon passagerare.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum