Børns tidlige ordforråd kan forudsige barnets køn
Kan man forudsige, hvilket køn et barn har ud fra barnets ordforråd?
Det spørgsmål har Mikkel Wallentin, som er professor ved Afdeling for Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik på Aarhus Universitet, og seniorforsker ved Trygfondens Børneforskningscenter, Fabio Trecca, undersøgt i et fælles forskningsprojekt.
Baggrunden for projektet lyder blandt andet:
’Fra børn er 12 måneder gamle, siger de deres første ord. Det har længe været kendt, at piger i gennemsnit begynder at tale før drenge og derfor kan flere ord end deres jævnaldrende. Men der er stor variation i sprogtilegnelsen inden for hvert køn. Derfor kan den lille forskel i ordforråd på tværs af køn kun dårligt bruges til at gætte, hvilket køn barnet har. Hvis man kender antallet af ord, som et barn bruger og barnets alder, vil man kun gætte rigtigt i 55 procent af tilfældene,' forklarer de to forskere.
I stedet har de nu kortlagt, hvordan man med meget større nøjagtighed kan gætte barnets køn, hvis man undersøger, hvilke ord barnet siger i vuggestuealderen. Resultatet af deres studie er netop blevet publiceret i det anerkendte tidsskrift Psychological Science.
"Undersøgelsen viser, at de ord, vi bruger, og vores sprog generelt er et vindue ind i sjælen og psyken. Vores sprog afspejler vores egenskaber, interesser og livsverden og er også med til forme os. Vores sprog er allerede præget af vores køn og den kønnede kultur, før vi starter i børnehave”, siger Mikkel Wallentin om studiet.
Ord fra alle verdensdele
I forskningsprojektet har han og kollegaen Fabio Trecca konkret undersøgt 40.000 børns ordforråd på tværs af 26 forskellige sprog fra fem verdensdele – heriblandt dansk. Her fandt forskerne, at de kunne forudsige barnets køn med 73 procents sandsynlighed, mens sandsynligheden steg til omkring 80 procent, når børnene var cirka 30 måneder gamle. Det svarer mere specifikt til den sandsynlighed, som voksnes køn kan forudsiges med ved hjælp af sprogbrug.
Samtidig undersøgte de to AU-forskere, hvilke kategorier af ord der gjorde det muligt at gætte kønnet. Her erfarede de, at ord for beklædningsgenstande – på tværs af alle undersøgte sprog – blev lært hurtigere af piger, mens drenge omvendt var hurtigere til at tilegne sig ord for køretøjer. Også kendskab til ord for dyr, lege og legetøj var medvirkende til at forudsige, om barnet var en pige, mens ord for udendørs steder var med til at forudsige, om barnet var en dreng.
”Undersøgelsen kan ikke i sig selv afgøre, om de observerede tværkulturelle kønsforskelle skyldes biologi eller miljø, men resultaterne kan vise, hvordan køn er en formende faktor, helt fra børn er små, uanset om vi ønsker at fejre eller udglatte den lille forskel,” opsummerer Fabio Trecca forskningsresultatet.
Forskningsartiklen ‘Cross-Cultural Sex/Gender Differences in Produced Word Content Before the Age of 3 Years’ er tilgængelig og kan læses her:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09567976221146537
Bag om forskningsresultatet
Studietype:
Undersøgelsen bygger på survey-data fra 40.000 børn fra forskellige sprogområder. Deres forældre har indrapporteret, hvilke ord de har hørt deres børn sige fra en tjekliste.
For hvert sprogområde gøres dele (80 procent) af disse data til genstand for en logistisk regressionsanalyse, der bruges til at prædiktere barnets køn, hvorefter modellen tjekkes på de resterende data (20 procent).
Da proceduren gentages for hvert sprog, og prædiktion hver gang testes på nye data, har metoden høj reproducerbarhed. En klassifikationsrate på 73 procent, som fundet i undersøgelsen, svarer til en stor effektstørrelse.
Eksterne samarbejdspartnere:
Data fra Wordbank (http://wordbank.stanford.edu).
Ekstern finansiering:
Mikkel Wallentin har modtaget støtte fra Det Frie Forskningsråd. Fabio Trecca er ansat ved Trygfondens Børneforskningscenter, der er støttet af Trygfonden.
Link til forskningsartikel:
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09567976221146537
Kontakt:
Mikkel Wallentin, professor
Institut for Kommunikation og Kultur - Arhus Universitet
Telefon: 8716 3186
E-mail: mikkel@cc.au.dk
Billeder
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Lars Erslev Andersen forsvarer doktordisputats13.1.2025 09:49:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag den 23. januar 2025 kl. 10.30 forsvarer Lars Erslev Andersen sin doktordisputats med titlen: Den Amerikanske Mission – Mytologi og magt på Aarhus Universitet.
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum