KBT Waterproofing

Epoxybelægning gør det muligt at flytte de enorme tunnelelementer på Femern

Del
Femern Link Contractors (FLC) har indgået kontrakt med danske KBT Waterproofing A/S (KBT) om epoxybelægning på Femern tunnelens såkaldte skidding beams. Skidding beams er de massive betonskinner, som de tusind-tons tunge tunnel-elementer skal glide på, når de skubbes ud fra fabriksanlægget til tørdokken, for efterfølgende at blive sejlet ud til den endelige nedsænkning på havbunden.
Skidding Beams før epoxy-coating. Foto: KBT Waterproofing
Skidding Beams før epoxy-coating. Foto: KBT Waterproofing

Hver skidding beam (skinne) er cirka 500 meter lang, så kravene til såvel præcision som styrke er enorme, både hvad angår den beton skinnerne er støbt i, og den epoxy som KBT påfører ovenpå.

Friktionsfri transport der kører på skinner

Det er KBT’s epoxybelægning på betonskinnerne, der sikrer, at tunnel-elementerne kan glide så jævnt og friktionsfrit som muligt fra fabrikken til tørdokken med det lavest mulige energiforbrug.

Vægten af selve elementet koncentreres på nogle få punkter under hver donkraft, som løfter hele elementet fri af skinnerne. Overfladen skal derfor være ekstrem hård og meget glat, helt uden lufthuller eller bobler og med en jævnhed, der i dette tilfælde er på +/- 2 mm langsgående på hver af de 500 meter lange og 70 cm brede skinner.

Nødvendigt at udtænke nye metoder

For at kunne leve op til projektets krav, har støbningen af epoxybelægningen på Femern tunnelens skidding beams krævet udvikling af helt nye metoder. Den valgte løsning fra KBT er således en kombination af:

- et unikt epoxy materiale
- nogle specielle skinner til støbeforme
- en detaljeret arbejdsgang med måling af højder både før under og efter udførelse.

Dertil kommer dokumentation af målopfyldelsen, som i samarbejde med FLC´s landmålere og kvalitetsteam, giver vished for korrekt udførsel af hver etape.
 
Inden opstart har det været nødvendigt at forberede og uddanne en række medarbejdere på KBT’s testcenter i Lynge, så alle vidste, hvordan opgaverne skulle løses bedst muligt.

Nye metoder er gevinst for miljøet

”Vi er selvfølgelig stolte over endnu en gang at få mulighed for at bidrage til dette fantastiske projekt,” siger Andreas Hensen, projektdirektør i KBT. Virksomheden er i forvejen til stede på Femern-projektet med vandtætning af projektets 10 special tunnelelementer (SPE) som udføres med den akryl-sprøjtemembran, som i dag er brugt på en lang række danske broer.

”Vi har haft fokus på at levere en optimal løsning, som både FLC og vi har fuld tiltro til. Det har krævet, at vi selv har udviklet alle metoder og arbejdsgange efter omfattende tests af både materialer, metoder og værktøj. Til gengæld kan vi levere en løsning, der kan udføres indenfor en stram tidsplan, og lever op til kravene. Metoden er også mere miljøvenlig, da der skal bruges mindre energi til at flytte elementerne,” siger Andreas Hensen.

Kontraktens omfang

Kontrakten om epoxybelægning på Femern tunnelens Skidding Beams beløber sig til et tocifret millionbeløb. KBT forventer at opgaven løses af et team på omkring 15 mand, hvoraf en del ansættes lokalt gennem Femern Agency.

Nøgleord

Kontakter

Andreas Hensen, Projektdirektør i KBT Waterproofing A/S
Mail: ah@kbtwaterproofing.com
Mob.: +45 28 19 29 29


Eller


Tom Espensen, Seniorrådgiver, Grønbech PR og Kommunikation
Mail: toe@groenbech.com
Tlf: +45 23 72 05 55

Billeder

Skidding Beams før epoxy-coating. Foto: KBT Waterproofing
Skidding Beams før epoxy-coating. Foto: KBT Waterproofing
Download
Skidding Beams efter epoxy-coating. en lille historie fra Femern tunnel-projektet. Foto: KBT Waterproofing
Skidding Beams efter epoxy-coating. en lille historie fra Femern tunnel-projektet. Foto: KBT Waterproofing
Download
Den færdige coating af Skidding Beams kontrolleres og dokumenteres mht. hårdhed og glathed og planering. Foto: KBT Waterproofing
Den færdige coating af Skidding Beams kontrolleres og dokumenteres mht. hårdhed og glathed og planering. Foto: KBT Waterproofing
Download
Når de tusind-tons-tunge tunnelelementer er støbt færdige, skal de skubbes ud via et af de tre sæt Skidding Beams til tørdokken og derfra flådes ud på deres endelige position. Foto: Femern A/S
Når de tusind-tons-tunge tunnelelementer er støbt færdige, skal de skubbes ud via et af de tre sæt Skidding Beams til tørdokken og derfra flådes ud på deres endelige position. Foto: Femern A/S
Download
Når de tusind-tons-tunge tunnelelementer er støbt færdige, skal de skubbes ud via et af de tre sæt Skidding Beams til tørdokken og derfra flådes ud på deres endelige position. Foto: Femern A/S
Når de tusind-tons-tunge tunnelelementer er støbt færdige, skal de skubbes ud via et af de tre sæt Skidding Beams til tørdokken og derfra flådes ud på deres endelige position. Foto: Femern A/S
Download

Information om KBT Waterproofing

KBT Waterproofing
KBT Waterproofing
Industrivej 9
3540 Lynge

47 17 18 55https://www.kbtwaterproofing.com/

KBT Waterproofing A/S (tidligere Kemitura Bro & Tunnel) er etableret i 2016.

KBT Waterproofing A/S er specialister i at etablere flerlags akrylmembran (Eliminator/Integritank), som sprøjtes på beton og stål for hurtig og effektiv vandtætning, samt etablering af foliemembraner (Preprufe) til hurtig og effektiv vandtætning af betondæk under jorden.

Senest har KBT Waterproofing A/S udvidet med nye områder som Injektion af beton samt kunststofbelægninger på industrigulve og parkeringsanlæg.

KBT Waterproofing A/S er etableret som en del af Kemitura Gruppen (etableret 1941), som de seneste 10 år har arbejdet med markedsudviklingen af akrylbaseret sprøjtemembran i Danmark. Indtil nu har man udført mere end 100 projekter med vandtætning i Skandinavien. Blandt referencerne er:

  • Oddesund og Aggersund broerne, 4.500 m² vandtætning af broens dæk
  • Lillebæltsbroen, 7.000 m² vandtætning af broens dæk
  • TBT Parkering i Odense, 10.000 m² vandtætning af nyt betondæk
  • Halogaland Narvik, 15.000 m² vandtætning af nyt ståldæk på broen
  • Domicil for Danske Bank (Postgrunden), 18.500 m² membran
  • Kontrakt på vandtætning af Femerns SPE med akrylmembran
  • Kontrakt på epoxy-coating af Femerns Skidding Beams
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye