Danmarks største herretøjsbrand gør øko-bomuld til en 2023-prioritet

For kalenderåret 2023 forventer JACK & JONES at øge sit forbrug af direct-to-farm bomuld anseligt. Hovedparten går til deres NOOS (Never Out Of Stock) program, som dækker cirka halvdelen af JACK & JONES’ samlede omsætning, og som fokuserer på styles, der kan bruges sæson efter sæson.
"Der er naturligvis mange områder, hvor vi fortsat kan forbedre os, men en udvikling som denne i et vanskeligt marked er ikke noget, vi blot skal bagatellisere," siger Anders Gam, Brand Director for JACK & JONES.
Direct-to-farmbomuld, som udmærker sig ved sporing gennem hele forsyningskæden – fra bomuldsmark til butik – repræsenterer nu mere end 25% af JACK & JONES’ forventede samlede mængde bomuld for det kommende år. Herretøjsmærket er således godt på vej til at nå BESTSELLERs Fashion FWD-mål om at 30% af det totale bomuldsforbrug skal komme fra økologisk bomuld eller såkaldt in-conversion bomuld i 2025.
”Det er en klar forpligtelse, og det signalerer, at dette er vejen frem. En af vores primære miljøpåvirkninger kommer fra de materialer, vi bruger, så det har en væsentlig betydning at gå fra konventionel bomuld til direct-to-farm,” siger Anders Gam.
18 millioner bomulds-t-shirts
Sidste år bookede JACK & JONES bomuld fra forskellige direct-to-farm-programmer svarende til 1.500 MT bomuldsfibre til deres NOOS-program.
"Vi vurderer, at det samlede antal vil stige til mere end 6.600 MT bomuldsfibre i 2023. Det svarer til hele 18,5 millioner bomulds-t-shirts," fortæller Gregory Simsick, NOOS Supply Chain Manager hos JACK & JONES.
“Langt størstedelen af denne volumen tilføres vores NOOS-program. Hver eneste gang vi konverterer en NOOS-style fra konventionel til direct-to-farm-bomuld, så vil procentdelen stige påfaldende på grund af den blotte størrelse af vores program."
Skaber et sikkert marked
Direct-to-farm er en indkøbsmodel benyttet af BESTSELLER til at skabe et sikkert marked for økologisk og in-conversion bomuld samt sikre en merbetaling til bomuldsbønderne. BESTSELLER oplevede sidste år et fald i sin samlede andel af økologisk bomuld – fra 21% i 2021 til 11% i 2022.
Sourcing af økologisk bomuld har givet udfordringer de seneste år, især gennem gængse sourcing-metoder, hvor branchen har oplevet integritetsproblemer. Samtidig viste nedgangen behov for en dedikeret direct-to-farm tilgang for at forbedre tallene for indeværende år.
”Tilgangen – hvor vi booker bomuldsfibre allerede forud for høstsæsonen – hjælper os med at sikre fremtidens udbud af ægte økologisk bomuld med langsigtet planlægning. Disse flerårige aftaler er samtidig også langt mere attraktive for bomuldsbønderne,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos BESTSELLER.
"Gennem direct-to-farm får vi indgående kendskab til, hvor vores råvarer kommer fra, de samfund, der dyrker dem, samt hvilken indflydelse vores investering har."
"Vi ser observerbare fordele for både afgrøder og jordbund. Samtidig reduceres miljøpåvirkningen fra bomuldsproduktionen gennem eksempelvis lokale uddannelsesprogrammer, vandeffektive dyrkningsmetoder og mindre brug af landbrugskemikalier."
Respons på ubalance
BESTSELLER vil fortsat øge sin direct-to-farm tilgang med forskellige partnere, såsom organisationerne Organic Cotton Accelerator (Indien) og CmiA Organic (Afrika) samt mangeårige leverandører som Bossa (Tyrkiet), Calik (Tyrkiet) og Artistic Milliners (Pakistan). Det sker som respons på den store globale ubalance mellem efterspørgsel og udbud af økologisk bomuld og for at sikre, at investeringerne direkte kommer de lokale landbrugssamfund til gode.
”Direct-to-farm fokuserer på meget mere end blot forsyningssikkerhed af økologisk bomuld. Det handler også om at støtte bomuldsbønder og forbedre deres levevilkår – til gavn for hele lokalsamfundet,” slutter Danique Lodewijks.
Fakta: Økologisk bomuld- Økologisk bomuld dyrkes ved hjælp af metoder og materialer med en reduceret miljøbelastning i forhold til konventionelle metoder. Økologiske produktionssystemer genopbygger og vedligeholder jordens frugtbarhed, sikrer biologisk forskelligartet landbrug og forbyder brug af syntetisk giftige pesticider og gødning samt gensplejsede frø.
- Tredjepartscertificeringsorganisationer verificerer, at økologiske producenter overholder strenge føderale regler, der omhandler metoder og materialer tilladt i økologisk produktion.
- Kun omkring én procent af verdens bomuld er dyrket og certificeret økologisk.
- For at tilskynde flere bomuldsbønder til at konvertere til økologisk bomuld, har BESTSELLER tilføjet bomuld, der er i proces til at blive økologisk – kaldet in-conversion bomuld – i sin portefølje af certificerede materialer.
- Lær mere om BESTSELLERs tilgang til bomulds-sourcing her.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter20.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.
BESTSELLER indleder byggeriet af logistikcenter i Holland27.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
BESTSELLER har netop taget første spadestik til et logistikcenter i Holland, tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa.
Ung para-længdespringer vinder BESTSELLERs Olympiske Håb4.1.2025 21:36:47 CET | Pressemeddelelse
For 16. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld, spirende dansk atlet, der spås en stor fremtid inden for sin sport. I år er det den 23-årige para-længdespringer Emilie Aaen, som løber med titlen.
HEARTLAND 2023/2422.11.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2023/24 med en årsrapport, der viser en styrket omsætning og et samlet resultat før skat på fire mia. kr.
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter nært partnerskab med lang, ny aftale15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter deres 10 år lange samarbejde med en ny fireårig aftale. Med aftalen, der er den længste, de to organisationer har indgået til dato, vil Aarhus Motion og BESTSELLER løfte det populære halvmaraton i Aarhus’ gader og fortsætte den kollektive løbefest, som i år var totalt udsolgt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum