Det Danske Filminstitut

Ny rapport om unge og børns liv med film, serier og sociale medier

Del
Filminstituttet har fået udarbejdet undersøgelsen 'Tæt på børn og unge' for at supplere eksisterende viden og styrke samtalen om børn og unges film- og medievaner.
Foto: cottonbro studio / will&agency
Foto: cottonbro studio / will&agency

Filminstituttet har som en del af sit generelle virke særligt fokus på børn og unge – en gruppe, hvis opmærksomhed er stærkt ombejlet, og hvis vaner og livssyn ændrer sig med stor hast i takt med udviklingen i samfundet og af de mange digitale tilbud.

Det antropologiske konsulentfirma will&agency har udført en kvalitativ undersøgelse, hvor de har talt med 122 børn og unge i alderen 7 til 18 år fra hele landet. I videodagbøger, interviews, fokusgrupper og ved hjemmebesøg har børn og unge delt deres tanker om, hvordan de anvender billedbårne fortællinger som film, serier, socialt medieindhold og spil, og hvilken betydning indhold, skærme og medier har i deres liv og hverdag.

Filminstituttet håber, at indsigterne kan anvendes som inspiration og fælles vidensgrundlag for alle, der kreativt udvikler eller arbejder med fortællinger til børn og unge. Undersøgelsen supplerer Filminstituttets løbende undersøgelser om børn og unges brug af film og serier, der ligger tilgængeligt i vidensuniverset ’Viden om publikum’ på dfi.dk.

Læs rapporten: 'Tæt på børn og unge – samtaler med de 7-18 årige om deres liv med film, serier og sociale medier'

Undersøgelsen er på Filminstituttet blevet rammesat og koordineret af specialkonsulent Charlotte Giese og strategisk leder af ’Publikum tættere på’ Sanne Juncker Pedersen.

"Med undersøgelsen tager vi endnu et skridt i at styrke bevidstheden om børn og unge som publikum og mediebrugere, når de kreative skabere udvikler, producerer og lancerer film og serier. Vores erfaring vidner om, at dybere og løbende indsigt i børn og unges reelle adfærd, liv, følelser og tanker kan bryde ekkokamre og være kreativt inspirerende. Vi er alle sammen nødt til at lytte mere, hvis vi vil fastholde og styrke dansk indholds relevans og appel i de nye generationer. Det er undersøgelsen en vigtig del af at understøtte,” siger Sanne Juncker Pedersen

Charlotte Giese supplerer:

”Vi ønsker en dybere forståelse af filmens rolle i børn og unges dannelsesprocesser, og hvad levende billeder betyder for deres oplevelse af sig selv og deres omverden. Hvilke fortællinger, formater, genrer og platforme er relevante for dem, og hvad betyder deres egen produktion og deling af indhold? Børn og unges holdninger og vaner er vigtige at kende til, også når det gælder den fortsatte udvikling af en film- og kulturformidlende praksis. Ny viden er næring til aktører i både film-, kultur- og undervisningssektoren, og vi ser frem til at dele undersøgelsens indsigter.”

Undersøgelsens primære fokus er børn og unge som publikum til fiktionsfilm og fiktionsserier og sekundært som brugere af socialt medieindhold og spil. Rapporten rummer også en analyse af deres overvejelser om underholdning, dannelse, venner, familier, fremtiden og verden.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Foto: cottonbro studio / will&agency
Foto: cottonbro studio / will&agency
Download
Foto: cottonbro studio / will&agency
Foto: cottonbro studio / will&agency
Download

Information om Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
Det Danske Filminstitut
Gothersgade 55
1123 København K

+45 3374 3400https://www.dfi.dk/

Det Danske Filminstitut er en kulturinstitution under Kulturministeriet. Vores mål er at skabe de bedst mulige vilkår for, at dansk film, spil og billedbårne fortællinger kan udgøre en bærende kulturfaktor med høj kunstnerisk kvalitet og kulturel værdi, og at fastholde dansk films stærke position i både ind- og udland.

Følg pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut

Filminstituttet iværksætter besparelser22.10.2024 11:31:26 CEST | Pressemeddelelse

Filminstituttet har i de seneste år arbejdet med et stramt driftsbudget med begrænset råderum til uforudsete udgifter og nye tiltag. Instituttets opsparing er hovedsageligt anvendt til at dække stigende udgifter. Det er på denne baggrund besluttet at foretage besparelser i 2025, der skal forbedre økonomien med ca. 7 mio. kr. Ud af disse afsættes 2,5 mio. kr. til uforudsete og øgede udgifter på Filmtaget, mens 3,5 mio. kr. allokeres til et styrket råderum til drift, vedligehold og nye tiltag og 1 mio. kr. afsættes til at håndtere generel underbudgettering. Filmstøtten påvirkes ikke af besparelserne, som udelukkende vedrører driftsbudgettet. Besparelserne betyder desværre, at det er nødvendigt at foretage personalereduktioner, svarende til 12 fuldtidsstillinger. Medarbejderne er, på et personalemøde den 22. oktober, blevet orienteret om situationen. I håbet om at minimere antallet af afskedigelser er der åbnet op for frivillig fratrædelse. Medarbejderne har nu godt en uge til at overveje

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye