Forskningssamarbejde vil styrke den legende relation mellem spædbørn og forældre

Spædbørn lærer og udvikler sig gennem leg. Det er i og med legen, de udforsker verden og lærer, hvordan de selv og andre begår sig i relationer med hinanden. Men hvordan kan forældre understøtte denne udviklingsproces? Kan en mere legende relation mellem spædbørn og forældre i barnets første år være med til at styrke barnets evne til at regulere sine følelser og på sigt bidrage til at skabe og fastholde sunde sociale relationer gennem livet?
Det skal et nyt forskningsprojekt på Københavns Universitet undersøge i samarbejde med sundhedsplejersker fra to danske kommuner. 'Playful Learning in Infancy', som projektet hedder, er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.
Sundhedsplejersker skal for første gang vejlede forældre i legende læring
I spidsen for projektet står Mette Skovgaard Væver, der er professor i psykologi og leder af Center for Tidlig Indsats og Familieforskning på Københavns Universitet. Hun har i tidligere projekter arbejdet tæt sammen med sundhedsplejersker, blandt andet i implementeringen af det forskningsbaserede værktøj ’ADBB’ til at observere barnets sociale kontakt og vejledning af forældre med indsatsen ’Forstå din baby’.
”Vi ved, at i barnets første leveår udvikler barnet sig primært gennem de sociale og følelsesmæssige interaktioner, de har med deres tætteste omsorgspersoner. Vi ved også, at når barnet er udhvilet og parat, så er legende interaktioner med delt glæde afgørende for det lille barns udvikling og trivsel. Målet er derfor at udvikle et program, hvor sundhedsplejerskerne deler viden, tips og tricks med forældrene om, hvordan de kan indgå i lege med deres helt små børn til fælles glæde, og samtidig styrke det lille barns læring og sociale og følelsesmæssige udvikling,” siger hun om projektet.
I Danmark er sundhedsplejen et tilbud til alle forældre, og langt de fleste forældre får løbende besøg af sundhedsplejersken igennem barnets første leveår. Her kigger sundhedsplejersken på barnets sundhed, trivsel og udvikling og rådgiver forældrene om barnets kost, sovevaner og socioemotionelle udvikling. Med det nye projekt vil forskningsbaseret viden om vigtigheden af læring gennem leg for første gang blive en del af sundhedsplejerskernes vejledning til de nybagte forældre.
Billund Kommune: Gode erfaringer med læring gennem leg for større børn
I Billund Kommune, som er et af de to steder, hvor projektet skal udrulles, har man gode erfaringer med at bruge legende læring som en del af det pædagogiske arbejde for lidt ældre børn.
”Vi har allerede efteruddannet alle vores pædagoger i leg, kreativitet og læring med gode resultater. Og vi arbejder med Playful Learning i skolerne. Så vi er rigtig glade for, at vi med dette samarbejde nu også kan give vores sundhedsplejersker, og derigennem forældrene, nogle af de samme kompetencer og dermed forhåbentlig skabe gode legende relationer helt fra barnets første år,” siger Maria Sloth, leder af PPS - Pædagogisk Psykologisk og Sundhedsfaglig rådgivning i Billund Kommune.
Hvis resultaterne fra de to kommuner er gode, er håbet at gøre programmet til en fast del af den nationale værktøjskasse for alle sundhedsplejersker i Danmark.
---
Om projektet
”Playful Learning in Infancy” skal undersøge, om man kan fremme legende interaktioner mellem forældre og børn i første leveår og dermed styrke forældrenes oplevelse af kompetence og børns sociale og følelsesmæssige udvikling, ved at sundhedsplejerskerne informerer og vejleder nybagte forældre i, hvor vigtige legende interaktioner med barnet i dets første leveår er.
Forskerne udarbejder sammen med sundhedsplejersker et kompetenceudviklingsprogram samt informations- og vejledningsmateriale til forældre. Fokus er på, hvad legende læring betyder for barnets udvikling og evne til at danne relationer senere i livet, og hvordan forældrene selv kan indgå i legende interaktioner med fælles og delt glæde med deres lille barn.
Undervisningsmaterialet vil herefter indgå i sundhedsplejerskernes vejledning til nybagte forældre i to udvalgte kommuner. Til slut vil projektet evaluere effekten af indsatsen ved at se på, om antallet af legende interaktioner er steget, hvordan det har påvirket barnets sociale og følelsesmæssige udvikling og om forældrene føler sig bedre klædt på.
Der er allerede indgået en aftale om samarbejde med Billund Kommune, og man er nu i gang med at finde endnu en kommunal samarbejdspartner.
Projektet er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.
Nøgleord
Kontakter
Mette Skovgaard VæverProfessor i psykologi og leder af Center for Tidlig Indsats og FamilieforskningInstitut for Psykologi, Københavns Universitet
Tlf:+45 35 32 49 06Mette.vaever@psy.ku.dkLine Louise BahnerKommunikationskonsulent
Tlf:+45 35 33 60 89liba@samf.ku.dkBilleder

Information om Københavns Universitet
Københavns Universitet blev grundlagt i 1479 og har i dag cirka 37.000 studerende og 10.000 ansatte – heraf flere end 5.000 forskere – og en omsætning på 9,4 milliarder kroner. 10 nobelpriser er blevet tildelt forskere med tilknytning til universitetet.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet
KU samler kræfterne for at styrke forståelsen af verdens kriser11.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Initiativet skal bidrage til en mere kvalificeret offentlig samtale om en verden i hastig forandring.
Open World Conference 2025: En åben verden i en lukket tid10.11.2025 10:01:27 CET | Presseinvitation
I anledning af 75-årsdagen for Niels Bohrs åbne brev til FN inviterer Københavns Universitet til Open World Conference 2025 den 19.–21. november. Konferencen sætter fokus på, hvordan vi kan udvikle rammer for ansvarlig vidensdeling – f.eks. i forhold til AI, kernevåben og sundhedsdata – og hvordan forskere, institutioner og beslutningstagere kan arbejde sammen om at sikre både transparens og beskyttelse.
Mor tror, hun vender hurtigt tilbage fra barsel – men virkeligheden er en anden6.11.2025 20:30:00 CET | Pressemeddelelse
De fleste kommende mødre har en klar idé om, hvornår de vender tilbage til jobbet, hvordan barslen fordeles, og hvordan karrieren fortsætter. Men ifølge ny forskning fra Københavns Universitet stemmer forventningerne ikke altid overens med virkeligheden.
Tre nye tudsearter springer over haletudsefasen og føder levende unger6.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold fra bl.a. Københavns Universitet har identificeret tre nye arter af tudser. Deres løsning på at få afkom et sted uden vandhuller? At springe haletudsefasen helt over og føde levende unger. Opdagelsen er offentliggjort i dag i det videnskabelige tidsskrift Vertebrate Zoology.
Kirsten Busch Nielsen fortsætter som dekan for Det Humanistiske Fakultet4.11.2025 15:36:12 CET | Pressemeddelelse
Kirsten Busch Nielsens ansættelse som dekan ved Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet løber frem til 2029.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
