Ondt i ryggen om morgenen? Sådan vælger du den bedste seng til dårlig ryg

Hvis du oplever at få ondt i ryggen, når du sover, er du ikke alene. Det er absolut ikke en uvant problematik, for mange danskere vågner op om morgenen med rygsmerter. Problemet kan have flere årsager, men hyppigt skyldes det en dårlig seng. Det betyder også, at den rette seng kan være kuren mod dine rygproblemer. Men hvordan vælger du den rigtige seng til en dårlig ryg? Det kan du blive klogere på her.

Hver fjerde dansker sover på en forkert seng

Sover du på en dårlig seng, kan det forværre og endda fremprovokere rygsmerter. Faktisk har op mod hver fjerde dansker en forkert seng, der potentielt kan skabe slemme rygproblemer. Er du en af dem, der har ondt i ryggen, når du vågner om morgenen, kan problemet altså skyldes din seng. Det kan enten være, fordi den har udtjent sin værnepligt, eller at fastheden ikke matcher din kropsvægt.

Køber du en ny seng, er det naturligvis ikke en 100 procents garanti for, at dine smerter forsvinder, men det er bestemt et godt sted at starte, hvis du bøvler med ryggen.

Støtte for rygsøjlen

Når du er på udkig efter den rigtige seng for din ryg, er der nogle ting, du skal være opmærksom på. Noget af det vigtigste er, at sengen giver den rette støtte for din rygsøjle. Din rygsøjle skal helst være så lige som muligt, når du ligger på siden i sengen, hvilket typisk ikke kan lade sig gøre, hvis madrassen er for blød elle hård.

Det kan være en hjælp at få en til at mærke på din rygsøjle, imens du ligger i din nuværende seng. Er den ikke lige, bør du overveje at udskifte sengen.

Vær opmærksom på sengens højde

Det bør også have sengens højde i tankerne, når du vælger seng. Er sengen for lav, kan den være svær at komme ned i og op af, hvis du har rygproblemer. Her kan en kontinentalseng være løsningen, da madrassen består af tre lag og derved opnår en velegnet højde.

Er du villig til at bruge lidt ekstra penge på din rygs komfort, er en elevationsseng værd at overveje. Her får du nemlig en bred vifte af ergonomiske fordele i forhold til en helt almindelig seng, da elevationssenge giver dig mulighed for at justere madrassens stilling, alt efter hvad du har behov for.

Find en ny seng til dårlig ryg og oplev en stor og positiv ændring i dine rygproblemer.