Nye grundskyldspromiller rammer geografisk skævt – se tallet for din kommune
ULIGHED I SKAT
Beskatningen af fremtidige kapitalgevinster på jord vil i fremtiden ramme geografiske ulige til fordel for borgere i bykommunerne. Det er konsekvensen af de nye boligskatteregler, der fremgår af et ny lovforslag fra regeringen.
På baggrund af data fra Skatteministeriet viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at grundskyldspromillen bliver over syv gange mindre i Frederiksberg Kommune, mens den i Struer Kommune ikke engang bliver halveret.
Analysen indeholder tilsvarende tal for alle kommuner. Struer og Frederiksberg er de to kommuner, der vil opleve de henholdsvis største og mindste ændringer i grundskyldspromillen.
Reglerne står til at træde i kraft den 1. januar 2024.
”Konsekvensen af de nye boligskatteregler er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet,” siger Sune Caspersen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
”De nye boligskatteregler betyder, at grundskyldspromillerne kommer til at falde i hele landet, men faldene er langt større i byerne end på landet. Det betyder, at man i byerne får en mindre stigning i grundskylden, når boligpriserne stiger,” siger Sune Caspersen.
Folketingsflertallet bag de nye boligskatteregler og ejendomsvurderinger har aftalt, at det samlede skatteprovenu fra grundskylden i den enkelte kommune ikke må stige, men skal svare til det, der ellers var blevet betalt, hvis reglerne ikke var ændret.
Da de nye ejendoms- og grundvurderinger er væsentligt højere end de nuværende vurderinger, er konsekvensen, at de nye grundskyldspromiller bliver lavere for, at skatteprovenuet fra grundskylden forbliver uændret.
”De nye grundskyldspromiller er hægtet op på de nye ejendoms- og grundvurderinger. Så når der er sket nogle voldsomme værdistigninger i byerne de seneste år, samtidig med at grundskylden ifølge de nye regler ikke må stige i kroner og øre, betyder det, at satsen bliver langt mindre i de områder, der har oplevet store værdistigninger det seneste årti. Det har den konsekvens, at fremtidige gevinster bliver beskattet lempeligere i byerne end på landet,” siger Sune Caspersen.
Skatteministeriet sendte den 20. januar 2023 to lovforslag om de nye boligskatter i høring.
”Politikerne bør sikre en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem land og by mindskes,” siger Sune Caspersen.
Analysens hovedkonklusioner
- De nye boligskatteregler, der træder i kraft fra 2024, indebærer voldsomme nedsættelser af skattesatsen på jordbesiddelser, kaldet grundskyldspromillen. I 2023 er der godt en faktor 2 til forskel mellem kommunen med den laveste og kommunen med den højeste grundskyldspromille (16 mod 34). Med de nye boligskatteregler bliver der en faktor 5 til forskel (3,3 mod 16,5).
- De største nedsættelser af grundskyldspromillen er i bykommuner, for eksempel Frederiksberg Kommune, mens landkommuner oplever de mindste fald, for eksempel Struer Kommune. Det øger forskellen på grundskyldspromillen mellem land og by, der i forvejen er skæv.
- Altså bliver forskellen på grundskyldspromillen forstørret mellem land og by med de nye boligskatteregler, og konsekvensen er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet.
- På længere sigt må der sikres en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem kommuner og mellem land og by mindskes.
Overblik med alle kommuner
Tabellen viser kommunernes grundskyldspromille før og efter de nye boligskattereglers ikrafttræden den 1. januar 2024, sorteret efter den procentvise ændring i grundskyldspromillen. Frederiksberg Kommune oplever den største procentvise ændring i grundskyldspromillen, mens Struer Kommune oplever den laveste.
# |
Kommune |
Grundskyldspromille i 2023 |
Grundskyldspromille i 2024 |
Relativ ændring |
1 |
Frederiksberg |
24,75 ‰ |
3,3 ‰ |
-86,7 % |
2 |
København |
34 ‰ |
5,4 ‰ |
-84,1 % |
3 |
Herlev |
24,3 ‰ |
4,2 ‰ |
-82,7 % |
4 |
Brøndby |
20,5 ‰ |
4,6 ‰ |
-77,6 % |
5 |
Hvidovre |
29,7 ‰ |
6,8 ‰ |
-77,1 % |
6 |
Albertslund |
33,94 ‰ |
7,8 ‰ |
-77,0 % |
7 |
Rødovre |
30,8 ‰ |
7,2 ‰ |
-76,6 % |
8 |
Ishøj |
25 ‰ |
5,9 ‰ |
-76,4 % |
9 |
Ballerup |
28,89 ‰ |
6,9 ‰ |
-76,1 % |
10 |
Odense |
21,71 ‰ |
5,2 ‰ |
-76,0 % |
11 |
Aarhus |
24,58 ‰ |
6,2 ‰ |
-74,8 % |
12 |
Høje-Taastrup |
24,4 ‰ |
6,5 ‰ |
-73,4 % |
13 |
Aalborg |
26,95 ‰ |
7,2 ‰ |
-73,3 % |
14 |
Gladsaxe |
23 ‰ |
6,2 ‰ |
-73,0 % |
15 |
Køge |
21,038 ‰ |
5,7 ‰ |
-72,9 % |
16 |
Glostrup |
25 ‰ |
6,8 ‰ |
-72,8 % |
17 |
Middelfart |
21,29 ‰ |
5,9 ‰ |
-72,3 % |
18 |
Ringsted |
24,74 ‰ |
6,9 ‰ |
-72,1 % |
19 |
Faxe |
25 ‰ |
7 ‰ |
-72,0 % |
20 |
Roskilde |
25,69 ‰ |
7,3 ‰ |
-71,6 % |
21 |
Vallensbæk |
24,38 ‰ |
7,1 ‰ |
-70,9 % |
22 |
Greve |
16,944 ‰ |
5 ‰ |
-70,5 % |
23 |
Bornholm |
34 ‰ |
10,1 ‰ |
-70,3 % |
24 |
Tårnby |
24 ‰ |
7,2 ‰ |
-70,0 % |
25 |
Holbæk |
25,092 ‰ |
7,8 ‰ |
-68,9 % |
26 |
Esbjerg |
25,29 ‰ |
7,9 ‰ |
-68,8 % |
27 |
Furesø |
21,5 ‰ |
6,7 ‰ |
-68,8 % |
28 |
Hillerød |
20,65 ‰ |
6,5 ‰ |
-68,5 % |
29 |
Aabenraa |
18,9 ‰ |
6 ‰ |
-68,3 % |
30 |
Halsnæs |
34 ‰ |
11 ‰ |
-67,6 % |
31 |
Vejle |
27,75 ‰ |
9 ‰ |
-67,6 % |
32 |
Samsø |
30,75 ‰ |
10 ‰ |
-67,5 % |
33 |
Lyngby-Taarbæk |
21,485 ‰ |
7 ‰ |
-67,4 % |
34 |
Ærø |
30 ‰ |
9,8 ‰ |
-67,3 % |
35 |
Gentofte |
16 ‰ |
5,3 ‰ |
-66,9 % |
36 |
Frederikssund |
32,5 ‰ |
10,8 ‰ |
-66,8 % |
37 |
Skanderborg |
24,66 ‰ |
8,2 ‰ |
-66,7 % |
38 |
Allerød |
23,8 ‰ |
8 ‰ |
-66,4 % |
39 |
Horsens |
22,56 ‰ |
7,6 ‰ |
-66,3 % |
40 |
Jammerbugt |
32,85 ‰ |
11,1 ‰ |
-66,2 % |
41 |
Helsingør |
28,5 ‰ |
9,7 ‰ |
-66,0 % |
42 |
Lejre |
28,23 ‰ |
9,8 ‰ |
-65,3 % |
43 |
Svendborg |
23,32 ‰ |
8,1 ‰ |
-65,3 % |
44 |
Billund |
18,48 ‰ |
6,5 ‰ |
-64,8 % |
45 |
Fanø |
34 ‰ |
12 ‰ |
-64,7 % |
46 |
Rebild |
26,086 ‰ |
9,2 ‰ |
-64,7 % |
47 |
Læsø |
34 ‰ |
12,1 ‰ |
-64,4 % |
48 |
Egedal |
23,98 ‰ |
8,6 ‰ |
-64,1 % |
49 |
Vordingborg |
32,32 ‰ |
11,6 ‰ |
-64,1 % |
50 |
Dragør |
24,47 ‰ |
8,9 ‰ |
-63,6 % |
51 |
Silkeborg |
28,26 ‰ |
10,3 ‰ |
-63,6 % |
52 |
Vejen |
20,36 ‰ |
7,5 ‰ |
-63,2 % |
53 |
Fredensborg |
24,65 ‰ |
9,1 ‰ |
-63,1 % |
54 |
Odsherred |
34z ‰ |
12,7 ‰ |
-62,6 % |
55 |
Sorø |
25,74 ‰ |
9,7 ‰ |
-62,3 % |
56 |
Frederikshavn |
29,9 ‰ |
11,4 ‰ |
-61,9 % |
57 |
Vesthimmerlands |
22,82 ‰ |
8,7 ‰ |
-61,9 % |
58 |
Hedensted |
18 ‰ |
6,9 ‰ |
-61,7 % |
59 |
Langeland |
24,57 ‰ |
9,4 ‰ |
-61,7 % |
60 |
Sønderborg |
27,1 ‰ |
10,4 ‰ |
-61,6 % |
61 |
Gribskov |
29,34 ‰ |
11,3 ‰ |
-61,5 % |
62 |
Solrød |
20,95 ‰ |
8,1 ‰ |
-61,3 % |
63 |
Hørsholm |
22,1 ‰ |
8,6 ‰ |
-61,1 % |
64 |
Slagelse |
25,3 ‰ |
9,9 ‰ |
-60,9 % |
65 |
Herning |
20,53 ‰ |
8,2 ‰ |
-60,1 % |
66 |
Kolding |
25 ‰ |
10 ‰ |
-60,0 % |
67 |
Næstved |
25 ‰ |
10 ‰ |
-60,0 % |
68 |
Stevns |
21,52 ‰ |
8,6 ‰ |
-60,0 % |
69 |
Syddjurs |
33,8 ‰ |
13,6 ‰ |
-59,8 % |
70 |
Viborg |
23,7 ‰ |
9,6 ‰ |
-59,5 % |
71 |
Nyborg |
27,83 ‰ |
11,3 ‰ |
-59,4 % |
72 |
Favrskov |
23,32 ‰ |
9,6 ‰ |
-58,8 % |
73 |
Lolland |
33,09 ‰ |
13,7 ‰ |
-58,6 % |
74 |
Thisted |
23,75 ‰ |
9,9 ‰ |
-58,3 % |
75 |
Ikast-Brande |
20,35 ‰ |
8,5 ‰ |
-58,2 % |
76 |
Fredericia |
26 ‰ |
11 ‰ |
-57,7 % |
77 |
Holstebro |
24,12 ‰ |
10,2 ‰ |
-57,7 % |
78 |
Faaborg-Midtfyn |
22,85 ‰ |
9,8 ‰ |
-57,1 % |
79 |
Rudersdal |
22,93 ‰ |
9,9 ‰ |
-56,8 % |
80 |
Hjørring |
34 ‰ |
14,8 ‰ |
-56,5 % |
81 |
Randers |
27,93 ‰ |
12,2 ‰ |
-56,3 % |
82 |
Assens |
22,12 ‰ |
9,8 ‰ |
-55,7 % |
83 |
Tønder |
21,24 ‰ |
9,6 ‰ |
-54,8 % |
84 |
Kalundborg |
34 ‰ |
15,4 ‰ |
-54,7 % |
85 |
Haderslev |
24,36 ‰ |
11,1 ‰ |
-54,4 % |
86 |
Ringkøbing-Skjern |
31 ‰ |
14,3 ‰ |
-53,9 % |
87 |
Kerteminde |
30,3 ‰ |
14 ‰ |
-53,8 % |
88 |
Mariagerfjord |
34 ‰ |
15,9 ‰ |
-53,2 % |
89 |
Lemvig |
28 ‰ |
13,3 ‰ |
-52,5 % |
90 |
Morsø |
24,68 ‰ |
11,8 ‰ |
-52,2 % |
91 |
Odder |
30,32 ‰ |
14,5 ‰ |
-52,2 % |
92 |
Skive |
20,68 ‰ |
9,9 ‰ |
-52,1 % |
93 |
Guldborgsund |
32,34 ‰ |
15,7 ‰ |
-51,5 % |
94 |
Norddjurs |
34 ‰ |
16,5 ‰ |
-51,5 % |
95 |
Brønderslev |
31,23 ‰ |
15,8 ‰ |
-49,4 % |
96 |
Varde |
31,56 ‰ |
16,5 ‰ |
-47,7 % |
97 |
Nordfyns |
29,98 ‰ |
15,7 ‰ |
-47,6 % |
98 |
Struer |
22,9 ‰ |
12,9 ‰ |
-43,7 % |
Kilde: AE på baggrund af Skatteministeriet
Anm.: Grundskyldspromillerne for 2024 er foreløbige og kan ændre sig i forbindelse med den endelige fremsættelse af lovforslaget.
Kontakter
Sune CaspersenSenioranalytiker
Tlf:26 20 02 28sc@ae.dkJesper KirkbakKommunikationschef
Tlf:50 73 71 34jk@ae.dkBilleder
Links
Information om AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1. sal
1651 København V
3355 7710https://www.ae.dk/
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.
Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Tænketank: Vismænds analyse af erhvervsuddannelser er misvisende og bygger på forældet datagrundlag8.10.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De økonomiske vismænd konkluderer alt for skarpt på baggrund af en analyse om erhvervsuddannelser, mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). I den nye vismandsrapport konkluderer vismændene, at der er mærkbare økonomiske omkostninger for den enkelte og den offentlige økonomi, når en ung påbegynder en erhvervsuddannelse. Men den bagvedliggende analyse er ifølge AE problematisk og konklusionen trukket alt for hårdt op.
Akademikere har to år længere på pension end ufaglærte3.10.2024 07:29:04 CEST | Pressemeddelelse
Mandlige akademikere har knap 15 leveår på pension, mens ufaglærte mænd har knap 13 år, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Forskellen er næsten lige så stor blandt kvinder. Analysen er en genberegning af en opgørelse fra Pensionskommissionens afrapportering med nye data og fokus på personer, der er en del af arbejdsstyrken.
Analyse: Lavere renter vil gavne mest i byggeriet11.9.2024 17:36:36 CEST | Pressemeddelelse
Forud for ECB’s rentemøde torsdag viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), at et rentefald vil gavne mest i byggeriet. Hver gang renten ændres med 1 procentpoint, kan bygge og anlægsbranchen forvente en ændret bruttoværditilvækst på 3,5 procent to år senere. Beskæftigelsen påvirkes dog mest i servicebranchen.
Hver anden akademiker arbejder efter pensionsalderen9.9.2024 05:05:00 CEST | Pressemeddelelse
48 procent af akademikerne arbejdede et år efter folkepensionsalderen i 2022, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er en langt større andel end blandt ufaglærte og faglærte. Samtidig er hårdt fysisk arbejdsmiljø netop langt mere udbredt blandt kortuddannede end blandt akademikere.
Geografiske forskelle: 43.000 unge er uden job og uddannelse - se tallet for din kommune og landsdel21.8.2024 07:13:54 CEST | Pressemeddelelse
Der er markante geografiske forskelle på, om de unge mellem 15 og 24 år kommer i gang med job eller uddannelse, viser analyse af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Særligt i kommunerne Lolland og Langeland er andelen af unge uden job og uddannelse høj, mens andelen er lavest i de store byer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum