Nye grundskyldspromiller rammer geografisk skævt – se tallet for din kommune

ULIGHED I SKAT
Beskatningen af fremtidige kapitalgevinster på jord vil i fremtiden ramme geografiske ulige til fordel for borgere i bykommunerne. Det er konsekvensen af de nye boligskatteregler, der fremgår af et ny lovforslag fra regeringen.
På baggrund af data fra Skatteministeriet viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at grundskyldspromillen bliver over syv gange mindre i Frederiksberg Kommune, mens den i Struer Kommune ikke engang bliver halveret.
Analysen indeholder tilsvarende tal for alle kommuner. Struer og Frederiksberg er de to kommuner, der vil opleve de henholdsvis største og mindste ændringer i grundskyldspromillen.
Reglerne står til at træde i kraft den 1. januar 2024.
”Konsekvensen af de nye boligskatteregler er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet,” siger Sune Caspersen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
”De nye boligskatteregler betyder, at grundskyldspromillerne kommer til at falde i hele landet, men faldene er langt større i byerne end på landet. Det betyder, at man i byerne får en mindre stigning i grundskylden, når boligpriserne stiger,” siger Sune Caspersen.
Folketingsflertallet bag de nye boligskatteregler og ejendomsvurderinger har aftalt, at det samlede skatteprovenu fra grundskylden i den enkelte kommune ikke må stige, men skal svare til det, der ellers var blevet betalt, hvis reglerne ikke var ændret.
Da de nye ejendoms- og grundvurderinger er væsentligt højere end de nuværende vurderinger, er konsekvensen, at de nye grundskyldspromiller bliver lavere for, at skatteprovenuet fra grundskylden forbliver uændret.
”De nye grundskyldspromiller er hægtet op på de nye ejendoms- og grundvurderinger. Så når der er sket nogle voldsomme værdistigninger i byerne de seneste år, samtidig med at grundskylden ifølge de nye regler ikke må stige i kroner og øre, betyder det, at satsen bliver langt mindre i de områder, der har oplevet store værdistigninger det seneste årti. Det har den konsekvens, at fremtidige gevinster bliver beskattet lempeligere i byerne end på landet,” siger Sune Caspersen.
Skatteministeriet sendte den 20. januar 2023 to lovforslag om de nye boligskatter i høring.
”Politikerne bør sikre en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem land og by mindskes,” siger Sune Caspersen.
Analysens hovedkonklusioner
- De nye boligskatteregler, der træder i kraft fra 2024, indebærer voldsomme nedsættelser af skattesatsen på jordbesiddelser, kaldet grundskyldspromillen. I 2023 er der godt en faktor 2 til forskel mellem kommunen med den laveste og kommunen med den højeste grundskyldspromille (16 mod 34). Med de nye boligskatteregler bliver der en faktor 5 til forskel (3,3 mod 16,5).
- De største nedsættelser af grundskyldspromillen er i bykommuner, for eksempel Frederiksberg Kommune, mens landkommuner oplever de mindste fald, for eksempel Struer Kommune. Det øger forskellen på grundskyldspromillen mellem land og by, der i forvejen er skæv.
- Altså bliver forskellen på grundskyldspromillen forstørret mellem land og by med de nye boligskatteregler, og konsekvensen er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet.
- På længere sigt må der sikres en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem kommuner og mellem land og by mindskes.
Overblik med alle kommuner
Tabellen viser kommunernes grundskyldspromille før og efter de nye boligskattereglers ikrafttræden den 1. januar 2024, sorteret efter den procentvise ændring i grundskyldspromillen. Frederiksberg Kommune oplever den største procentvise ændring i grundskyldspromillen, mens Struer Kommune oplever den laveste.
# |
Kommune |
Grundskyldspromille i 2023 |
Grundskyldspromille i 2024 |
Relativ ændring |
1 |
Frederiksberg |
24,75 ‰ |
3,3 ‰ |
-86,7 % |
2 |
København |
34 ‰ |
5,4 ‰ |
-84,1 % |
3 |
Herlev |
24,3 ‰ |
4,2 ‰ |
-82,7 % |
4 |
Brøndby |
20,5 ‰ |
4,6 ‰ |
-77,6 % |
5 |
Hvidovre |
29,7 ‰ |
6,8 ‰ |
-77,1 % |
6 |
Albertslund |
33,94 ‰ |
7,8 ‰ |
-77,0 % |
7 |
Rødovre |
30,8 ‰ |
7,2 ‰ |
-76,6 % |
8 |
Ishøj |
25 ‰ |
5,9 ‰ |
-76,4 % |
9 |
Ballerup |
28,89 ‰ |
6,9 ‰ |
-76,1 % |
10 |
Odense |
21,71 ‰ |
5,2 ‰ |
-76,0 % |
11 |
Aarhus |
24,58 ‰ |
6,2 ‰ |
-74,8 % |
12 |
Høje-Taastrup |
24,4 ‰ |
6,5 ‰ |
-73,4 % |
13 |
Aalborg |
26,95 ‰ |
7,2 ‰ |
-73,3 % |
14 |
Gladsaxe |
23 ‰ |
6,2 ‰ |
-73,0 % |
15 |
Køge |
21,038 ‰ |
5,7 ‰ |
-72,9 % |
16 |
Glostrup |
25 ‰ |
6,8 ‰ |
-72,8 % |
17 |
Middelfart |
21,29 ‰ |
5,9 ‰ |
-72,3 % |
18 |
Ringsted |
24,74 ‰ |
6,9 ‰ |
-72,1 % |
19 |
Faxe |
25 ‰ |
7 ‰ |
-72,0 % |
20 |
Roskilde |
25,69 ‰ |
7,3 ‰ |
-71,6 % |
21 |
Vallensbæk |
24,38 ‰ |
7,1 ‰ |
-70,9 % |
22 |
Greve |
16,944 ‰ |
5 ‰ |
-70,5 % |
23 |
Bornholm |
34 ‰ |
10,1 ‰ |
-70,3 % |
24 |
Tårnby |
24 ‰ |
7,2 ‰ |
-70,0 % |
25 |
Holbæk |
25,092 ‰ |
7,8 ‰ |
-68,9 % |
26 |
Esbjerg |
25,29 ‰ |
7,9 ‰ |
-68,8 % |
27 |
Furesø |
21,5 ‰ |
6,7 ‰ |
-68,8 % |
28 |
Hillerød |
20,65 ‰ |
6,5 ‰ |
-68,5 % |
29 |
Aabenraa |
18,9 ‰ |
6 ‰ |
-68,3 % |
30 |
Halsnæs |
34 ‰ |
11 ‰ |
-67,6 % |
31 |
Vejle |
27,75 ‰ |
9 ‰ |
-67,6 % |
32 |
Samsø |
30,75 ‰ |
10 ‰ |
-67,5 % |
33 |
Lyngby-Taarbæk |
21,485 ‰ |
7 ‰ |
-67,4 % |
34 |
Ærø |
30 ‰ |
9,8 ‰ |
-67,3 % |
35 |
Gentofte |
16 ‰ |
5,3 ‰ |
-66,9 % |
36 |
Frederikssund |
32,5 ‰ |
10,8 ‰ |
-66,8 % |
37 |
Skanderborg |
24,66 ‰ |
8,2 ‰ |
-66,7 % |
38 |
Allerød |
23,8 ‰ |
8 ‰ |
-66,4 % |
39 |
Horsens |
22,56 ‰ |
7,6 ‰ |
-66,3 % |
40 |
Jammerbugt |
32,85 ‰ |
11,1 ‰ |
-66,2 % |
41 |
Helsingør |
28,5 ‰ |
9,7 ‰ |
-66,0 % |
42 |
Lejre |
28,23 ‰ |
9,8 ‰ |
-65,3 % |
43 |
Svendborg |
23,32 ‰ |
8,1 ‰ |
-65,3 % |
44 |
Billund |
18,48 ‰ |
6,5 ‰ |
-64,8 % |
45 |
Fanø |
34 ‰ |
12 ‰ |
-64,7 % |
46 |
Rebild |
26,086 ‰ |
9,2 ‰ |
-64,7 % |
47 |
Læsø |
34 ‰ |
12,1 ‰ |
-64,4 % |
48 |
Egedal |
23,98 ‰ |
8,6 ‰ |
-64,1 % |
49 |
Vordingborg |
32,32 ‰ |
11,6 ‰ |
-64,1 % |
50 |
Dragør |
24,47 ‰ |
8,9 ‰ |
-63,6 % |
51 |
Silkeborg |
28,26 ‰ |
10,3 ‰ |
-63,6 % |
52 |
Vejen |
20,36 ‰ |
7,5 ‰ |
-63,2 % |
53 |
Fredensborg |
24,65 ‰ |
9,1 ‰ |
-63,1 % |
54 |
Odsherred |
34z ‰ |
12,7 ‰ |
-62,6 % |
55 |
Sorø |
25,74 ‰ |
9,7 ‰ |
-62,3 % |
56 |
Frederikshavn |
29,9 ‰ |
11,4 ‰ |
-61,9 % |
57 |
Vesthimmerlands |
22,82 ‰ |
8,7 ‰ |
-61,9 % |
58 |
Hedensted |
18 ‰ |
6,9 ‰ |
-61,7 % |
59 |
Langeland |
24,57 ‰ |
9,4 ‰ |
-61,7 % |
60 |
Sønderborg |
27,1 ‰ |
10,4 ‰ |
-61,6 % |
61 |
Gribskov |
29,34 ‰ |
11,3 ‰ |
-61,5 % |
62 |
Solrød |
20,95 ‰ |
8,1 ‰ |
-61,3 % |
63 |
Hørsholm |
22,1 ‰ |
8,6 ‰ |
-61,1 % |
64 |
Slagelse |
25,3 ‰ |
9,9 ‰ |
-60,9 % |
65 |
Herning |
20,53 ‰ |
8,2 ‰ |
-60,1 % |
66 |
Kolding |
25 ‰ |
10 ‰ |
-60,0 % |
67 |
Næstved |
25 ‰ |
10 ‰ |
-60,0 % |
68 |
Stevns |
21,52 ‰ |
8,6 ‰ |
-60,0 % |
69 |
Syddjurs |
33,8 ‰ |
13,6 ‰ |
-59,8 % |
70 |
Viborg |
23,7 ‰ |
9,6 ‰ |
-59,5 % |
71 |
Nyborg |
27,83 ‰ |
11,3 ‰ |
-59,4 % |
72 |
Favrskov |
23,32 ‰ |
9,6 ‰ |
-58,8 % |
73 |
Lolland |
33,09 ‰ |
13,7 ‰ |
-58,6 % |
74 |
Thisted |
23,75 ‰ |
9,9 ‰ |
-58,3 % |
75 |
Ikast-Brande |
20,35 ‰ |
8,5 ‰ |
-58,2 % |
76 |
Fredericia |
26 ‰ |
11 ‰ |
-57,7 % |
77 |
Holstebro |
24,12 ‰ |
10,2 ‰ |
-57,7 % |
78 |
Faaborg-Midtfyn |
22,85 ‰ |
9,8 ‰ |
-57,1 % |
79 |
Rudersdal |
22,93 ‰ |
9,9 ‰ |
-56,8 % |
80 |
Hjørring |
34 ‰ |
14,8 ‰ |
-56,5 % |
81 |
Randers |
27,93 ‰ |
12,2 ‰ |
-56,3 % |
82 |
Assens |
22,12 ‰ |
9,8 ‰ |
-55,7 % |
83 |
Tønder |
21,24 ‰ |
9,6 ‰ |
-54,8 % |
84 |
Kalundborg |
34 ‰ |
15,4 ‰ |
-54,7 % |
85 |
Haderslev |
24,36 ‰ |
11,1 ‰ |
-54,4 % |
86 |
Ringkøbing-Skjern |
31 ‰ |
14,3 ‰ |
-53,9 % |
87 |
Kerteminde |
30,3 ‰ |
14 ‰ |
-53,8 % |
88 |
Mariagerfjord |
34 ‰ |
15,9 ‰ |
-53,2 % |
89 |
Lemvig |
28 ‰ |
13,3 ‰ |
-52,5 % |
90 |
Morsø |
24,68 ‰ |
11,8 ‰ |
-52,2 % |
91 |
Odder |
30,32 ‰ |
14,5 ‰ |
-52,2 % |
92 |
Skive |
20,68 ‰ |
9,9 ‰ |
-52,1 % |
93 |
Guldborgsund |
32,34 ‰ |
15,7 ‰ |
-51,5 % |
94 |
Norddjurs |
34 ‰ |
16,5 ‰ |
-51,5 % |
95 |
Brønderslev |
31,23 ‰ |
15,8 ‰ |
-49,4 % |
96 |
Varde |
31,56 ‰ |
16,5 ‰ |
-47,7 % |
97 |
Nordfyns |
29,98 ‰ |
15,7 ‰ |
-47,6 % |
98 |
Struer |
22,9 ‰ |
12,9 ‰ |
-43,7 % |
Kilde: AE på baggrund af Skatteministeriet
Anm.: Grundskyldspromillerne for 2024 er foreløbige og kan ændre sig i forbindelse med den endelige fremsættelse af lovforslaget.
Kontakter
Sune CaspersenSenioranalytiker
Tlf:26 20 02 28sc@ae.dkJesper KirkbakKommunikationschef
Tlf:50 73 71 34jk@ae.dkBilleder

Links
Information om AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Reventlowsgade 14, 1. sal
1651 København V
3355 7710https://www.ae.dk/
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.
Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Rekord: Antallet af studenter uden uddannelse stiger28.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
28.600 studenter under 30 år er hverken færdige eller i gang med en uddannelse fem år efter studentereksamenen, viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er rekordmange og cirka 13.000 flere end for ti år siden. En fremskrivning viser endda, at tallet kan runde 34.000 personer i 2029.
Nyt CO2-kvotesystem rammer husholdninger med lave indkomster hårdest27.6.2025 07:04:36 CEST | Pressemeddelelse
Husholdninger med lave indkomster vil være mest sårbare over for ny udvidelse af EU’s CO2-kvotesystem, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Social klimaplan bør målrettes derefter, mener AE.
Uddannelse er nøglen til at bryde den negative sociale arv: Disse uddannelser løfter flest væk fra forældrenes indkomstniveau24.6.2025 05:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelse er blevet vigtigere for at bryde den sociale arv, viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Særligt uddannelser som pædagog, social- og sundhedsassistent og detailuddannelser er hyppige veje væk fra bunden for de fattigste børn. Se listen over uddannelser herunder.
Liberal Alliance kommunikerede for lavt tal om eget forslag: Tre gange flere vil miste dagpengeretten16.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Liberal Alliances forslag om at halvere dagpengeperioden kan tage dagpengene fra cirka 32.000 personer, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Tallet er cirka tre gange højere end det, der har været fremme i medierne i forbindelse med partiets præsentation af forslaget.
Flere unge er uden job og uddannelse: Nu er de næsten 45.00012.6.2025 05:06:38 CEST | Pressemeddelelse
44.600 unge mellem 15 og 24 år er uden job og uddannelse, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er en stigning på cirka 1.800 personer det seneste år. Stigningen er drevet af, at færre unge begynder på en uddannelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum