Et stærkt beslutningsgrundlag for en havneudvidelse i Aarhus

Beslutningsgrundlaget for behandlingen af ansøgningen om etablering af Yderhavnen indeholder en række nye analyser og beregninger. Blandt andet en ny analyse af alternative forslag til Yderhavnen, som et flertal i byrådet tidligere har ønsket, samt nye CO2-beregninger for projektet.
”Vi er tilfredse med, at politikerne nu har fået et endnu stærkere og fagligt meget solidt beslutningsgrundlag. Selvom den ekstraordinære inddragelse har forsinket processen, har det været værdifuldt. Vi har fra start sagt, at alt selvfølgelig skal undersøges så godt, det overhovedet kan. Det er det nu blevet”, siger havnedirektør Thomas Haber Borch, der mener, at ansøgningen om Yderhavnen er blevet styrket med det nye beslutningsgrundlag:
”Der er i løbet af processen kommet mange perspektiver og input, som vi har taget med os. Og overordnet styrker de nye analyser og beregninger kun projektet og vores ansøgning om Yderhavnen. Det gælder i forhold til behovet, arbejdspladser, alternativer og ikke mindst klimaet og den grønne omstilling”.
Yderhavnen bidrager med CO2-besparelser
Netop klimaet og den grønne omstilling har fyldt meget på de borgerkonferencer og temamøder, der er blevet afholdt. Derfor har COWI udarbejdet nye beregninger for CO2-udledninger. Thomas Haber Borch ser de nye beregninger, som et vigtigt bidrag til den kommende politiske diskussion:
”Noget af det, der optager os allermest, er klimaet og den grønne omstilling. Når vi har ansøgt om Yderhavnen, er det også fordi, vi på den måde kan være med til at forbedre klimaet og for alvor sætte skub i den grønne omstilling. Nu har vi så fået nye beregninger, som understreger, at Yderhavnen kan bidrage med CO2-besparelser – og dermed også, at det har nogle klimamæssige konsekvenser at sige nej til Yderhavnen”, lyder det fra havnedirektøren, der fortæller, at der er blevet arbejdet målrettet med at reducere CO2-udledningen:
”Man kommer desværre ikke uden om, at anlægsprojekter udleder CO2. Men vi har i løbet af processen arbejdet målrettet med at reducere udledningen ved at justere projektet. Og det er faktisk lykkedes ret markant. Derudover har vi udarbejdet en ambitiøs udbudsmodel, hvor vi indregner en skyggepris på CO2 på hele 1.500 kr. pr. tons. Det er ikke set før, og det vil uden tvivl tilskynde entreprenørerne til at reducere CO2-udledningerne betragteligt”.
Alternative forslag til Yderhavnen er både økonomisk dyrere og belaster klimaet mere
Et flertal i byrådet har ønsket en yderligere analyse af fire konkrete alternative forslag til Yderhavnen. Derfor har HBS Economics udarbejdet en ny analyse, hvor de alternative forslags potentialer og konsekvenser afdækkes.
”Der har været et ønske om at få undersøgt konkrete alternativer yderligere, og det har vi lyttet til. Alternative forslag har fyldt meget i debatten, så jeg er tilfreds med, at politikerne nu har et fagligt grundlag at stå på. Selvfølgelig er der potentielt mulighed for at reducere Yderhavnen, men analysen viser, at det har nogle konsekvenser, som jeg sådan set mener er ret væsentlige. Men det er nu op til politikerne at vægte de konsekvenser og hensyn”, siger Thomas Haber Borch.
Den nye analyse viser, at de fire alternativer ikke imødekommer det fremtidige arealbehov, ligesom de både er økonomisk dyrere og udleder mere CO2 end Yderhavnen.
Læs beslutningsgrundlaget her.
Kontakter
Daniel Møller JensenCommunications and Press Manager
Tlf:41870824damj@portofaarhus.dkBilleder
Information om Aarhus Havn
Aarhus Havn er Danmarks største havn og en central del af den nationale og internationale kritiske infrastruktur. Havnen har på containerområdet en markedsandel på over 70 procent. Det betyder, at meget store dele af de danske varer kommer ind i landet via Aarhus Havn, ligesom en markant del af dansk eksport afskibes fra havnen ud til hele verden. Aarhus Havn tilvælges desuden af flere og flere krydstogtskibe, der årligt medbringer mange tusinde turister til Aarhus om hele den østjyske region.
Aarhus Havn er derudover en betydelig færgehavn, som årligt betjener cirka 1.300.000 personbiler og mere end 3 mio. passagerer. Området på Aarhus Havn er et aktivt erhvervsområde med cirka 150 virksomheder. Aktiviteterne på Aarhus Havn skaber mere end 17.000 job og en årlig værditilvækst på hele 12,2 mia. kr.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Havn
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Havn
Aarhus Havn skyder krydstogtssæsonen i gang med kurs mod besøgsrekord11.4.2025 08:53:57 CEST | Pressemeddelelse
Foråret kaster de første varme stråler over Aarhus Havn, og det betyder, at krydstogtsskibene snart vil sejle til Smilets By. I år forventes de at have flere turister med end nogensinde før.
Første containerskib ankommer til Aarhus Havn på ny direkte MSC-rute mellem Aarhus og Asien9.4.2025 08:45:37 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 9. april skrives der historie på Danmarks største erhvervshavn, hvor startskuddet til en ny direkte rute mellem Aarhus og Asien lyder med det første anløb af et af MSC’ containerskibe. Med ugentlige besøg i Aarhus fremover styrkes dansk erhvervslivs forbindelser til verden.
Danmarks største erhvervshavn leverer omsætningsfremgang i et stormombrust år3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Havn sluttede et stormombrust 2024 af med en omsætning på 375 millioner kroner. Det er en fremgang på knap 10 procent i forhold til 2023. Det samlede resultat for 2024 er dog påvirket af den lokalpolitiske beslutning om at sætte havneudvidelsesprojekt på pause.
Aarhus Havn er omdannet til et aktieselskab1.4.2025 16:11:26 CEST | Pressemeddelelse
Tirsdag den 1. april markerer et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Fra og med i dag træder en ny selskabsform nemlig i kraft, og Danmarks største erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men i stedet et kommunalt aktieselskab.
MSC Group etablerer ny containerterminal på Danmarks største erhvervshavn25.9.2024 11:15:29 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Havn har netop indgået en aftale med det globale containerrederi Mediterranean Shipping Company (MSC) om leje af areal på havnen i Aarhus, hvor rederiet vil etablere en ny containerterminal.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum