Bellagroup A/S

Rekordstort solcelleanlæg på taget af Bella Center

Del
Et solcelleanlæg på størrelse med to fodboldbaner på Bella Centers tag vil fremover dække en tredjedel af Bella Centers strømforbrug. Solcelleanlægget bliver det største af sin slags på Sjælland.
Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (th) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (tv) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (th) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (tv) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst

Sjællands største tagintegrerede solcelleanlæg ser nu dagens lys på toppen af Bella Center i København. Når samtlige solceller er tilsluttet, har solcelleanlægget en kapacitet på 2,79 MW. Det betyder, at solcellerne kan producere grøn energi svarende til det årlige strømforbrug hos 537 husstande med to voksne og to børn.

Solcellerne er en del af bæredygtighedsstrategien hos Bellagroup, der ejer Bella Center, og som længe har arbejdet med tiltag, der kan nedbringe energiforbruget i gruppens hoteller og venues. Tidligere i år fik den nye Bella Arena certificering for at være bæredygtigt byggeri i international guldklasse. Nu tager man næste skridt og begynder at producere energien selv.

”Det er helt oplagt at udnytte de mange flade tage i storbyerne til at skabe grøn energi, og der er ikke mange, der har så stort et tagareal som os. Vi arbejder målrettet med bæredygtighed og ansvarlighed på tværs af alle vores hoteller og venues som del af vores ”responsible hospitality”-strategi. Derfor er vi meget begejstrede for, at vi nu kan udnytte tagets potentiale til at genere vedvarende energi til Bella Center og AC Hotel Bella Sky,” siger Christian Folden Lund, adm. direktør i Bellagroup.

Går forrest i udviklingen af responsible hospitality

Bella Center er i forvejen et af Europas mest ambitiøse kongrescentre, når det kommer til at integrere klima- og miljøhensyn og social bæredygtighed i produktionen. Med solcellerne tager Bella Center endnu et ryk i den grønne retning med egenproduktion af grøn elektricitet svarende til godt en tredjedel af centrets strømforbrug i 2021.

”Klimaaftrykket er et vigtigt parameter, når vores kunder skal vælge, hvor deres store internationale konferencer skal foregå. København er allerede kendt som et grønt valg, og den position vil vi gerne udbygge. Som Nordeuropas største konferencevenue, vil vi gerne gå forrest i udviklingen af fremtidens responsible hospitality. Vi tager et kæmpe skridt med det nye solcelleanlæg, men vi ser hele tiden på, hvordan vi kan blive ved med at forbedre os,” siger Christian Folden Lund.

Bellagroup skifter desuden 5.500 lyskilder på AC Hotel Bella Sky ud med LED-belysning i 2023. Sammen med etableringen af den nye solcelleanlæg reducerer det Bellagroups Co2-udledning med mere end 400 ton årligt.

Mest ambitiøse solcelleprojekt på Sjælland

Det er virksomheden NRGreen, som etablerer den nye solcelleanlæg på taget af Bella Center. Den kommer til at dække et areal på 16.000 m2, hvilket er at sammenligne med to store fodboldbaner.

Og det er ikke set lignende på Sjælland.

”Det er det største og mest ambitiøse projekt, som vi har været med til at skabe. Og det klart største af sin slags på Sjælland. Med solcelleanlægget får Bella Center grøn energi på en flade, som i forvejen ikke bliver brugt til noget. Og som ikke generer øjet eller fylder i landskabet,” siger Simon Borbiconi, partner hos NRGreen.

Fakta

  • Størrelse: 16.000 m2 eller hvad der svarer til to fodboldbaner.
  • Kapacitet: 2,79 MW eller cirka 537 husstandes årlige forbrug.
  • Årlig CO2-reduktion: 379 tons

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (th) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (tv) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (th) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (tv) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Download
Solcelleanlæg på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Solcelleanlæg på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Download
Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (tv) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (th) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (tv) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (th) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Download

Information om Bellagroup A/S

Bellagroup A/S
Bellagroup A/S
Center Boulevard 5
2300 Copenhagen S

+45 32 52 88 11https://bellagroup.dk/

Om Bellagroup

Bellagroup er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality.

Venuedelen består af kongres- og mødedestinationen Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tællerbl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og LEGO World.

Bellagroup driver tre hoteller med internationalt anerkendte brands: Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel med til sammen næsten 1.600 værelser

 

Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Internationale brands strømmer til dansk modemesse27.6.2024 09:12:14 CEST | Pressemeddelelse

Nordens største modemesse, CIFF, vender tilbage med deres 63. udgave i august. Arrangementet, der finder sted i Bella Center Copenhagen fra den 7.-9. august, fortsætter med at vokse hver eneste sæson. Denne gang udvides messearealet med yderligere 25 % til mere end 34.000 m², hvor over 1.200 brands vil være repræsenteret side om side med caféer, restauranter og barer. Mere plads giver nye muligheder for at opleve CIFF's mest dynamiske og ambitiøse program til dato. Der vil være mulighed for at få unikke brandoplevelser, se interaktive installationer og detail-integrationer, og opleve et program spækket events og live-optrædener. Derudover har CIFF sikret et højt gastronomisk niveau, ved at kuratere det bedste inden for mad og drikke fra hele den danske hovedstad under eget tag. CIFF afholdes fortsat sideløbende med Copenhagen Fashion Week, og sammen arbejder de to organisationer for at samle den internationale branche og brands fra hele verden i København to gange om året. Det gør byen

CIFF fejrer den nye tyske designbølge med markant showcase kurateret af Julian Daynov10.6.2024 07:42:50 CEST | Pressemeddelelse

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) annoncerer stolt deres partnerskab med det fremadstormende tyske talenter og præsenterer NEUDEUTSCH. Over 30 nye, kreative talenter og brands inden for mode, smykker, interiør, brugskunst, skønhed, kunst og ernæring vil deltage i CIFF's 63. udgave i København fra den 7. til 9. august 2024. Projektet er kurateret af Julian Daynov, modeekspert og forretningskonsulent, og styrker forholdet til Europas mest folkerige land, største økonomi og mest værdifulde marked for import af tøj og sko. Samarbejdet markerer også CIFF’s fortsatte bestræbelser på at skabe stærke kreative og forretningsmæssige samarbejder mellem den danske modehovedstad, København, og resten af verden. "Danmark har altid været et lille land med stor åbenhed overfor innovation; I skiller jer ud med en visionær kultur, der støtter og styrker visionære kreative. I Danmark formår I at forene æstetisk ekspertise, exceptionelt design, udtryksfuld avantgarde, kunstnerisk individualitet

CIFF annoncerer showcases på det italienske marked til Pitti Uomo og Milan Fashion Week som en del af 2024 International Program28.5.2024 09:11:31 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af deres 2024 International Program annoncerer Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) showcases på det italienske marked forud for CIFF 63rd Edition i Bella Center Copenhagen fra den 7.-9. august. CIFFs International Program viderefører diskursen omkring Skandinaviens voksende globale rolle inden for mode og tøjindustrien ved at showcase det bedste af regionens kreativitet og brands, skabe rum for mulige samarbejder og udvekslinger samt signalere en ny æra af international ambition med København i hjertet. Scandinavian Manifesto til Pitti Uomo og CIFF’s debut showcase under Milan Fashion Week – med support fra Camera Nazionale della Moda Italiana – indgår som en del af CIFFs fremtidige strategiske mål for at opretholde igangværende forbindelser med den globale industri og fysiske tilstedeværelse de steder, hvor forretningen opstår gennem nøglemarkeder og den verdensomspændende modekalender. “Italien er en af verdens bedste fashion markedspladser, og CIFF er stolte af a

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye