Danmarks ønske om stop for salg af diesellastbiler i EU er tom symbolpolitik

Danmark har sammen med Nederlandene, Belgien og Luxembourg opfordret Europa-Kommissionen til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler.
I opfordringen sætter landene ikke årstal på, hvornår de ønsker, at et forbud skal træde i kraft i EU, men fra 2030 vil Danmark og de øvrige lande have skærpet kravene til nye lastbilers CO2-udledning.
Men det er tom symbolpolitik, når klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard vil forbyde salg af fossile lastbiler, uden at vise, hvordan man vil sikre, at alternativet til diesel klar, mener ITD.
-Hvis regeringen rent faktisk ønsker at udfase diesellastbilerne og erstatte dem med el-lastbiler og andre nul-emissionsteknologier, så må de komme med noget bedre, end tåget snak om et kommende forbud i EU, siger John A. Skovrup, Bestyrelsesformand i ITD, og uddyber.
-Vi er skeptiske over for forbud, når regeringen slet ikke er klar med en grøn plan for lastbilerne, der kan vise, hvordan branchen og teknologien bliver klar til skiftet. For hvis der ikke er et grønt alternativ på den anden side af et forbud, så står både branchen og EU-landene med håret i postkassen, siger John A. Skovrup.
I stedet efterlyser ITD, at regeringen går i gang med at lægge sporene ud for omstillingen. For det afgørende er, at teknologien er klar og prisen er til at betale. Hele markedet skal med andre ord gøres klar til at understøtte skiftet til ellastbiler, før man kan tale om forbud.
-Vi kan godt se, at skriften på væggen er grøn, og vognmændene vil hellere end gerne investere i ellastbiler. Men vi skal altså være sikre på at ladeinfrastrukturen er klar, at teknologien kan løfte opgaverne og at forsyningssikkerheden er i orden først, siger John A. Skovrup og fortsætter.
-Så vi havde hellere set, at regeringen kom med en klar plan for, hvordan det bliver attraktivt at lave skiftet til el, og hvordan vi hurtigst kommer derhen, slutter John Skovrup.
I det såkaldte non-paper fra regeringen fremgår det i øvrigt, at nulemissionslastbilerne både er tilgængelige og til at betale for. Men det er ikke et billede som ITD kan genkende. En el-lastbil koster i dag over tre gange så meget som en diesel-lastbil, og det er meget få vognmænd, der kan investere i el i dag.
Nøgleord
Kontakter
Jan ThanePresseansvarlig
Tlf:20610170jat@itd.dkBilleder
Information om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Vejafgift: Vognmandsorganisation stævner flere ministerier3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen International Transport Danmark har stævnet Transportministeriet og Skatteministeriet for at bryde loven i forbindelse med den kilometerbaserede vejafgift.
Søg støtte til projekter, der udvikler fremtidens vejgodstransport2.9.2025 11:51:33 CEST | Pressemeddelelse
FDE Fonden, stiftet af ITD, åbner for en ny ansøgningsrunde. Der kan søges midler til grøn omstilling, digitalisering, uddannelse, færdselssikkerhed og sociale initiativer i transportbranchen.
Vejafgift: Sund & Bælt taber sag om mørklægning af vejafgiftsdata6.8.2025 10:17:21 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælts afslag på aktindsigt i vigtige vejafgiftsdata er nu ophævet, og beslutningen skal omgøres. Afgørelsen falder efter en formel klage fra ITD i juni og er ifølge ITD’s formand en vigtig sejr for vognmændenes retssikkerhed.
ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet31.7.2025 10:36:40 CEST | Pressemeddelelse
ITD – International Transport Danmark – ser nu de første eksempler på vejafgiftsbøder, der lander hos politiet. Derfor advarer brancheorganisationen vognmændene: Et nyt bødeforlæg fra politiet kræver en ny indsigelse – også selvom der tidligere er klaget.
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum