Uopmærksomhed og dårlig afstand: Dette irriterer danskerne i trafikken

Få ting kan få pulsen så meget op hos danske bilister, som andre bilisters køreevner.
For mens de fleste betragter sig selv som dygtige, forudseende og ordentlige bilister, så fører andre bilisters køreevner ofte til voldsom irritation hos mere end otte ud af ti danske bilister. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige. Her løfter bilisterne samtidig sløret for, hvad der for alvor er en kilde til irritation, når de kører rundt på vejene.
Undersøgelsen viser, at det især er adfærd, der øger risikoen for ulykker, som får pulsen op hos den enkelte. På en noget nær delt førsteplads over danskernes irritationsmomenter finder man uopmærksomme bilister, der roder med enten GPS eller taler i håndholdt mobiltelefon, dog skarpt forfulgt af bilister, der ikke holder ordentlig afstand.
Selvom det måske kan virke som to vidt forskellige handlinger i trafikken, så har de flere ting til fælles, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.
“For det første er begge ting ulovlige og giver et klip i kørekortet, men vigtigere endnu, så er begge handlinger blandt de mest hyppige årsager til, der sker ulykker på vejene, og derfor giver det god mening, at andre bilister bliver frustrerede, når de oplever det,” siger han.
På de efterfølgende pladser er det især fart - eller mangel på samme - der bliver udpeget som irriterende adfærd hos medtrafikanterne. Fire ud af ti peger nemlig på de bilister, der bliver liggende i ydersporet, mens hver tredje af de adspurgte specifikt bliver generet af bilister, der kører under den tilladte hastighedsgrænse.
Til trods for at langsom kørsel kan virke som en god ting i forhold til at undgå ulykker, så er det i begge situationer ikke nødvendigvis tilfældet, siger Henrik Sagild.
“Et godt flow i trafikken er med til at højne trafiksikkerheden, og når bilister begynder at bryde det flow ved eksempelvis at køre væsentligt langsommere end tilladt, så er det med til at skabe uforudsete hændelser for andre bilister, der dermed risikerer at skulle agere hurtigt og usikkert,” siger han.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.711 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i november og december 2022.
|
Oplever du, at du bliver irriteret over andres adfærd i trafikken? |
|
|
Ja |
81% |
|
Nej |
16% |
|
Ved ikke/ønsker ikke at svare |
3% |
|
Hvilke af følgende dårlige vaner i trafikken, gør dig mest irriteret? |
|
|
Bilister der bliver liggende i ydersporet |
39 % |
|
Bilister der kører under den tilladte hastighed |
31% |
|
Bilister der kører over den tilladte hastighed |
20% |
|
Bilister der er uopmærksomme under kørslen, fordi de eks indstiller GPS, SMS’er eller taler i håndholdt telefon |
63 % |
|
Bilister der ikke holder afstand |
62 % |
|
Andet, notér |
7% |
|
Ved ikke/intet irriterer mig |
4% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
2025 bød på markant fald i vejrskader21.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Trods en våd sommer bød 2025 på et stort fald i antallet af vejrskader hos Gjensidige.
Flere har overtræk lige nu: Denne cocktail gør ondt på pengepungen14.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Dyre julegaver og festlige højtider presser danskernes økonomi sidst på året i sådan en grad, at det fører til overtræk på kontoen. Det viser nye tal og en undersøgelse, som er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

