VAGTSKIFTE PÅ THISE MEJERI
Fagfæller mødte det med hovedrysten og en god portion bekymring, da Poul Pedersen i 1992 satte sig i spidsen for Thise Mejeri.
For det stod bestemt ikke skrevet i kortene, at Thise Mejeri ville blive en kommerciel succes. Snarere tværtimod.
På det tidspunkt havde det økologiske Thise Mejeri fire år på bagen. Det lille mejeri var spiret frem i et samarbejde mellem syv andelshavere med ild i sjælen og den daværende mejeriejer Peter E. Pedersen - Poul Pedersens far. Det skortede hverken på vilje eller visioner - men pengekassen var slunken.
Derfor overraskede det i branchen, at Poul Pedersen forlod en lovende karriere i mejerimaskine- og procesvirksomheden APV Pasilac for at vende tilbage til ”fædrene mejeri” i landsbyen Thise.
Men allerede efter få år fik Thise Mejeri med Poul Pedersen i front så meget gang i omsætning og indtjening, at der nu kunne udbetales en konkurrencedygtig mælkepris til mejeriets ejere, de økologiske landmænd.
Overskriften for mejeriets markante udvikling er nysgerrighed, lysten til at gå nye veje og lysten til udvikling. Både af mejeri og produkter, smagsoplevelser og koncepter, der ofte tager udgangspunkt i Thise-andelshavernes forandringsvillighed til at levere nyskabende mælketyper.
Udviklingen er sket i overensstemmelse med Thises grundlæggende værdier: Økologi, Kampgejst og Ordentlighed. Værdier, som Poul Pedersen i sit lange virke på Thise Mejeri dagligt har prøvet at personificere.
”Det har bestemt ikke været en nem beslutning for mig at indstille mit virke på Thise Mejeri. Mejeriet har jo fyldt utroligt meget i mit liv, ja i hele min families liv, idet min kone, Winnie, administrationschef på mejeriet, har fulgt mig troligt på arbejde igennem mere end 30 år. Og vores 3 børn har alle lært ”arbejdets glæde” på mejeriet. Men når jeg tænker tilbage, fyldes jeg med glæde, stolthed og taknemmelighed over, hvad vi andelshavere og mejeriansatte i fællesskab har udrettet - og hvad vi udretter i dag”, siger Poul Pedersen.
Det er blandt andet blevet til stærke varemærker som Skyr, Græsmælk og Vesterhavsost®, og brandet ‘Thise’ er i dag et anerkendt navn inden for dansk fødevareproduktion.
Med Poul Pedersen i spidsen er mejeriets udvikling sket i et visionært samarbejde med mejeriets bestyrelse, mejeriets andelshavere, et stærkt stigende antal dedikerede medarbejdere og ikke mindst med mejeriets kunder i såvel indland som udland. Og især med de største og tætteste samarbejdspartnere gennem snart 30 år, IRMA og COOP.
“Vi har været med til at skrive dansk mejerihistorie i de sidste 30 år. Vi har blandt andet bidraget til at punktere myten om, at man skal være meget stor og stærk for at overleve i den benhårde konkurrence på hjemmemarkedet og på eksportmarkederne. Vi har overlevet, vi har udviklet os, og vi er vokset meget, men vi er stadigvæk en meget lille spiller på det internationale marked. Det har vi det rigtig fint med!” fortæller Poul Pedersen og fortsætter:
“Som en afledt konsekvens af mejeriets succes er der fortsat liv og udvikling i min fødeby Thise. Og det er jeg næsten helt stolt af.”
Poul Pedersen forventer at se mere til sin kone, børn, børnebørn, venner og golf i fremtiden. Men det er utænkeligt for ham helt at forlade dansk erhvervsliv og samfundsdebat.
”Jeg vil også gerne fylde min tid med at give en hånd med i relevante sammenhænge, hvor jeg kan være til gavn og uden at skulle ændre retning i mit livskompas,” siger han.
Bestyrelsen og andelshaverne i Thise Mejeri sender sin største anerkendelse af Poul Pedersens årtier lange indsats for Thise Mejeri.
“Poul har sammen med et stadigt stigende antal medarbejdere skabt en fantastisk økologisk foregangsvirksomhed. En indsats, som har været præget af store drømme, ukuelig optimisme, iderigdom i verdensklasse, vanvittige mål, flid, knofedt, passion, lidenskab, højt humør, sammenhold og en enestående smittende begejstring for mejeridrift, økologi og Thises rolle som ordentlig og ansvarlig virksomhed i samfundet. Det har ført Thise fra et lille landsbymejeri til landets mest anerkendte økologiske mejeri, fødevarevirksomhed og et varemærke, som er kendt, respekteret og beundret i store dele af befolkningen,” siger Arne Bisgård, formand for bestyrelsen for Thise Mejeri.
“Poul Pedersen har gjort en kæmpeforskel, og selvom det er svært, respekterer vi, at Poul har vurderet, at tidspunktet nu er det rigtige til, at en efterfølger kan tage over. Poul Pedersen blev helt fortjent i 2018 udnævnt til Ridder af Dannebrogordenen. Og jeg synes også, at Poul er Ridder af Thise Mejeri”, siger Arne Bisgård, der selvfølgelig glæder sig til at finde den fremtidige direktør og indlede et - forhåbentligt - meget langt samarbejde med den næste Thise-direktør. Kun den 3. i rækken.
Kontakter
Arne BisgårdBestyrelsesformand for Thise Mejeri
Tlf:21 24 66 48Billeder
Information om Thise Mejeri
Følg pressemeddelelser fra Thise Mejeri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Thise Mejeri
Thise Mejeri sætter navn på ny Administrerende Direktør (CEO)8.5.2023 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Det bliver den 52-årige Svend Schou Borch, som senere i år overtager posten som administrerende direktør på Thise Mejeri efter Poul Pedersen, som tidligere i år meddelte, at han fratræder stillingen for at gå på pension. Den nøjagtige dato er endnu ikke fastsat, men forventes at blive i løbet af efteråret.
THISE MEJERI FREMRYKKER SOJA-STOP18.11.2021 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
EN ENIG THISE-ANDELSHAVERKREDS HAR PÅ ET SÆRDELES VELBESØGT MØDE I THISE FORSAMLINGSHUS BESLUTTET FØLGENDE MED VIRKNING FRA D. 1. OKTOBER 2022: Ophør med brug af soja i foderet til deres køer, ungdyr og kalve Eventuelt importeret foder skal være af europæisk oprindelse Beslutningen er taget efter evaluering af Thise´s pilotprojekt, som startede i 2020: ”Ophør af soja og overgang til dansk produceret foder med virkning fra d. 1. oktober 2023”. 32 ud af Thises 75 andelshavere har siden starten af 2021 været frontløbere i projektet. I samarbejde med fodrings- og planteavlskonsulenter har de deltaget i staldskoler om reduktion af eller helt ophør med brug af soja i foderet. Erfaringerne fra de enkelte gårde har gennemgående været meget positive. Med skyldig hensyntagen til sikkerheden for foderforsyningen blev det på mødet besluttet, at det foder, som man eventuelt indkøber, ikke nødvendigvis skal være dansk, men af europæisk oprindelse. Erfaringerne fra disse positive frontløbere har såle
Verdenspremiere:25.3.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Irma og Thise Mejeri lancerer yoghurt, creme fraiche og smør baseret på Græsmælk
Thise lancerer økologisk havredrik med havre fra egne andelshavere28.4.2020 12:22:43 CEST | Pressemeddelelse
Et produkt som havredrik virker umiddelbart ikke som noget, der hører til på et mejeri, men hos Thise ser både mejeriets ledelse og andelshaverne det som en naturlig forlængelse af mejeriets formål og virke. Mejeriets direktør, Poul Pedersen begrunder beslutningen således: ”Vi er sikre på, at der er stigende efterspørgsel efter økologiske plantedrikke af dansk oprindelse. Det falder endvidere fint i tråd med formålet og virket for en andels- og landmandsejet mejerivirksomhed som Thise at forædle andre andelshaverbaserede råvarer end mælk. F.eks. også havre. Derfor vil vi gerne lancere en havredrik, og vi har lavet den på vores ”egen” måde, som kendetegner sig ved, at den er friskproduceret som frisk mælk, at den har en mindre sødme, og at protein- og fedtindholdet er højere end de på markedet pt værende havredrikke” Thise´s havredrik – Også i kaffen Det er svært at lave en havredrik, der har gode steaming-egenskaber, og dermed egner sig til kaffe, som er det, havredrik ofte bruges til.
Nu sker der noget helt nyt for 50 millioner Thise mælkekartoner14.1.2020 11:13:50 CET | Pressemeddelelse
Om kort tid bliver Thise Mejeris mælk tappet på en ny klimavenlig karton. De nye kartoner vil helt igennem være baseret på træmasse fra Skandinavien og sikrer en markant CO2 reduktion