Vold i hjemmet: Flere krisecentre på vej

Undersøgelser viser, at Danmark er ét af de sikreste steder i verden. Men selv i et land som vores, føler nogle mennesker sig utrygge på daglig basis. Dét gælder blandt andet dem, der lever med vold eller trusler om vold fra deres nærmeste. Vold i hjemmet er et problem, som desværre ikke ser ud til at forsvinde foreløbigt. Den gode nyhed er dog, at der i Danmark efterhånden findes et væld af krisecentre, der tager imod voldsramte - og der er tilsyneladende endnu flere centre på vej.

Hvad er et krisecenter?

Betegnelsen krisecenter dækker over et tilflugtssted, hvor folk, der enten er blevet udsat for vold eller truet med vold af for eksempel deres partner kan søge hen. I løbet af de sidste fem år er antallet af krisecentre i Danmark steget med omkring 80%, og i dag findes der et krisecentre i mere end halvdelen af landets kommuner. Nogle krisecentre henvender sig til kvinder og børn, mens andre hovedsageligt tager imod mænd.

Hvem kan få et ophold på et krisecenter?

Landets krisecentre tager imod alle mænd eller kvinder, som for nylig har været udsat for enten fysisk, psykisk, seksuel, økonomisk eller materiel vold i deres samlivsforhold eller ægteskab. Hvis du har været udsat for vold, kan du kontakte dit nærmeste krisecenter og som regel få en plads på centeret med det samme.

Hvor lang tid opholder folk sig på et krisecenter?

Vold i hjemmet findes i mange former. Og det veksler fra situation til situation, hvor længe den voldsramte har brug for at opholde sig et sikkert sted uden for hjemmet. Nogle mennesker opholder sig kun på krisecentrene i et par uger, mens andre bliver der i adskillige måneder. Fælles for alle mennesker er, at krisecentrene udelukkende kan betragtes som et midlertidigt tilbud. Målet er altid, at personen, der har udført volden, bliver fjernet og overladt til myndighederne, så den voldsramte igen kan vende hjem.

Hvem betaler for et ophold på et krisecenter?

Størstedelen af omkostningerne til et krisecenterophold betales af den kommune, hvor krisecenteret ligger. Derudover betaler den voldsramte et mindre beløb, som i 2022 lå på 91 kroner om dagen. Satsen justeres én gang om året.
Har du eller én du kender behov for et ophold på et krisecenter? Læs mere her

Information om Link Concept ApS

Horsensvej 72A
7100 Vejle