Ny strategi skal fremtidssikre Koda og bidrage til et styrket musikliv
’Koda for et stærkere musikliv’. Sådan lyder titlen på Kodas nye forretningsstrategi, der skal tegne retningen for organisationens arbejde i de næste fem år. Koda har et fantastisk fundament, og gennem snart 100 år har Koda med succes arbejdet for, at komponister, sangskrivere og musikforlag får betaling, når deres musik bliver brugt.
Selv om kerneopgaven er den samme i dag, er udfordringerne blevet mere komplekse. Verden flytter sig, og Koda har gennem en række analyser fået et billede af de udfordringer, som Koda skal tilpasse sig for at fortsætte sin udvikling til gavn for sine medlemmer - komponister, sangskrivere og musikforlag. Derfor har Kodas bestyrelse og ledelse brugt en del af coronaperioden på at udarbejde en ambitiøs forretningsstrategi for fremtidens Koda, som indeholder en række nye fokusområder.
”Når man ser på Kodas markedsposition i rettighedsbranchen og tilfredsheden blandt vores medlemmer, går det faktisk ret godt. Så hvorfor skal vi overhovedet have en ny strategi? Det skal vi, fordi vores branche udvikler sig hastigt, og allerede i dag står vi overfor en række komplekse udfordringer, som vi skal tilpasse os. Det gælder både i forhold til teknologi, bæredygtighed, øget konkurrence og ikke mindst et stigende pres fra de internationale techgiganter. Derfor vil vores nye strategi blandt andet fokusere på at skabe en mere attraktiv medlemsoplevelse, at sikre et mere bæredygtigt musikliv, udviklingen af internationale partnerskaber samt at styrke vores teknologiske fundament og medlemmernes juridiske og politiske rammevilkår,” udtaler Kodas direktør, Gorm Arildsen.
Det betyder, at Koda blandt andet vil investere i at modernisere de systemer, som blandt andet bruges til at fordele rettighedsbetalinger, og udvikle organisationens digitale kontaktflader. Samtidig vil Koda indtage en aktiv og drivende rolle i arbejdet for at skabe et mere bæredygtigt musikliv samt opprioritere indsatser på det politiske og juridiske område. Alt sammen for i sidste ende at sikre økonomisk vækst og bedre vilkår til gavn for Kodas medlemmer.
Ny strategi kræver flere hænder og omstruktureringer
Det er en omfattende opgave, som kræver flere hænder samt en omstrukturering af Kodas organisation. Koda vil derfor oprette 12 nye stillinger i løbet af 2023, som primært skal bidrage til den teknologiske udvikling. Samtidig har Koda pr. 1. januar 2023 gennemført en række organisationsændringer.
Juridisk chef i Koda, Dicle Duran Nielsen, er blevet forfremmet til juridisk og politisk direktør, hvor hun fremover vil have det overordnede ansvar for afdelingerne: jura, kommunikation, public affairs og bæredygtighed. Pressechef i Koda, Mads Scheuer, har overtaget ledelsen af kommunikationsafdelingen. Nuværende mediedirektør i Koda, Kaare Struve, har fået udvidet sit ansvarsområde til også at omfatte strategiområdet. Som medie- og strategidirektør får han dermed en vigtig rolle i den fortsatte udvikling af Koda.
Chefgruppen i Koda er styrket med tilføjelsen af Mette Vestergaard Andersen som ny forretningsudviklingschef og for at sikre implementering af strategien, er der derudover udnævnt fire nye teamledere i Koda for at styrke eksekveringskraften.
”Jeg er enormt glad for, at vi nu har vedtaget en ambitiøs strategi på vores medlemmers vegne. Vi vil ikke bare udvikle og fremtidssikre forretningen Koda, men også spille en central rolle i styrkelsen af den industri, vi er en del af. Alt dette gør vi selvfølgelig for at skabe en bedre fremtid for vores medlemmer - både når det kommer til at sikre dem en bedre indtjening, men også i forhold til at sikre dem mere ligestilling og trivsel i den branche, som de lægger deres liv og sjæl i,” udtaler Kodas forperson, Loui Törnqvist.
Kontakter
Dicle Duran NielsenJuridisk og politisk direktør
Tlf:31146199ddn@koda.dkMads ScheuerPressechef
Tlf:31224806msc@koda.dkBilleder
Information om Koda
Koda for et stærkere musikliv
Vi er en musikrettighedsorganisation, som har 50.000 medlemmer bestående af komponister, sangskrivere og musikforlag. Vi arbejder for, at vores medlemmer får en rimelig betaling fra dem, der bruger musikken, og for at gøre musikbranchen mere bæredygtig. Socialt, miljømæssigt og økonomisk.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Efter fem år uden udvikling i Kodas kønsstatistik: "Der er brug for, at alle tager ansvar"12.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For femte år i træk viser Kodas kønsstatistik, at det halter gevaldigt med ligestillingen i dansk musik, hvor kun 10 procent af de penge, Koda udbetaler, havner i de kvindelige musikskaberes lommer. Samtidig er kvinders andel blandt de højest indtjenende den laveste i fem år. Kodas forperson kalder det nedslående og opfordrer til, at hele branchen tager ansvar.
Danskerne streamer stadig mere musik, men fremgangen overskygges af gratis forbrug27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse viser en bekymrende tendens i danskernes musikvaner. Selvom hele 94 procent af danskerne streamer musik, er det kun 60 procent, der betaler for musiktjenester. Til sammenligning betaler hele 86 procent af danskerne for mindst én videostreamingtjeneste.
Koda ansætter juridisk chef6.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Til august begynder Nicky Valbjørn Trebbien som juridisk chef I Koda. Han kommer fra en stilling som kontorchef i Kulturministeriets departement, og med sig bringer han stor erfaring om det ophavsretlige område.
Flere nye aftaler med til at sikre Koda en omsætning på 1,2 milliard9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De fleste af Kodas indtægtsområder oplevede fremgang i 2023, men det var i høj grad nye aftaler på onlineområdet samt en fortsat vækst på koncert- og udlandsområdet, som sikrede en stigning i indtægterne for komponister, sangskrivere og musikforlag. Det er et tilfredsstillende og flot resultat, som ovenikøbet sker i en tid, hvor mange udfordringer truer markedet, lyder det fra Kodas direktør.
De mest indtjenende musiknumre: Tobias Rahim var flyvende8.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tobias Rahim var flyvende i 2023 med hele fire sange på Koda Hitlisten, som består af top-10 over de mest indtjenende musiknumre fra året, der gik. Tobias Rahim indtager både førstepladsen med sangen ’Flyvende Faduma’ og andenpladsen med ’Stor Mand’, som han har skabt i samarbejde med blandt andre Andreas Odbjerg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum