Danmark er det land med flest e-sportspillere

E-sport fortsætter med at stige i popularitet i Danmark. Faktisk er Danmark det land i verden, der har flest spillere på eliteniveau målt i forhold til indbyggere. På breddeniveau er der i dag 214 foreninger, der har e-sport som aktivitet, og med mere end 730.000 udøvere er e-sport i dag en af de helt store sportsgrene herhjemme. Sporten dyrkes både på professionelle hold som fx Astralis og i klubber, foreninger og ved de helt små parties, hvor en håndfuld spillere går sammen om at spille.

E-sport spilles i alle dele af landet

Under Corona-nedlukningerne steg antallet af spillere eksplosivt, og tallet har holdt sig oppe siden da. E-sport dyrkes i dag som en breddeidræt, der samler ikke bare spillere nationalt og internationalt, men også publikum. Et af de steder, hvor den stigende popularitet mærkes er ved de store events, som fx YouSee e-sportligaen og Gamebox Festival, der afholdes i Messecenter Herning.

Er du selv gamer, har du her mulighed for at se alt i udstyr, møde de danske stjerner indenfor e-sport, eller du kan deltage i LAN-parties og afprøve dine egne skills indenfor sporten. Festivalen løber fra den 26.-28. maj. Så hvis e-sport og gaming er noget for dig, er det bare at sikre dig en billet og gribe din gaming pc.

E-sport er blevet en enorm industri

E-sport er på få år blevet en milliardindustri globalt set. Sporten er blevet voksen og moden og har opnået anerkendelse som den sportsgren, den er. Fans og unge spillere følger ivrigt med, og sporten kan i dag sammenlignes med andre store sports- og oplevelsesindustrier.

Danmark har været med i front helt fra begyndelsen, ikke mindst på grund af Astralis, der dominerede verdenstoppen indenfor e-sport i en årrække. Astralis ligger i øjeblikket som nummer 18 på verdensranglisten, men alt tyder på, at Astralis igen har kurs mod toppen med fast træner og de nye, stærke spillere, der kom til for mindre end en måned siden.

Hvad er e-sport?

E-sport defineres som en aktivitet præget af konkurrence ligesom andre sportsgrene, eneste forskel er, at der bruges elektroniske apparater som pc’er eller konsoller. I de store turneringer ligger præmiesummerne i millionklassen, og der dystes på kendte spil som Fortnite, Counter-Stirke, Dota 2, Leauge of Legends, Starcraft og Fifa.

Det har taget lang tid at få anerkendt e-sport som en reel sportsgren og få gjort op med myterne, der knytter sig til gaming og spillerne. Men i dag er der ikke længere nogen tvivl om, at e-sport kræver både hård træning og enorme færdigheder, hvis man skal blande sig med de bedste i verden.

I Sydkorea siger man, at Taekwondo er nationalsporten, men i e-sport-kredse ved man, at det i virkeligheden er Starcraft.

DGI laver ny træneruddannelse

DGI har i mange år arbejdet for at udbrede og udvikle e-sporten i Danmark. I samarbejde med Esport Danmark har DGI netop udviklet en træneruddannelse, hvor der fokuseres på at give trænerne bedre redskaber og praksisnær viden indenfor områder som gaming-pædagogik og didaktik.

Information om Link Concept ApS

Horsensvej 72A
7100 Vejle

Vigtigheden af Beskyttelse i Nære Relationer2.10.2024 23:35:18 CEST | Pressemeddelelse