Vingegaard er Årets Sportsnavn 2022

Jonas Vingegaard vandt to etaper, den prikkede bjergtrøje, den gule førertrøje og dermed verdens største etapecykelløb Tour de France. Derfor kunne han lade sig hylde som Årets Sportsnavn 2022 til SPORT 2022 i Herning.
Fotokredit: Lars Møller

Fælles pressemeddelelse mellem DIF og Team Danmark:

Med triumfbuen i baggrunden og armene højt hævet over hovedet kunne danske Jonas Vingegaard den 24. juli træde op på sejrspodiet på Champs-Élysées i Paris og trække den gule trøje over hovedet som vinder af Tour de France 2022. Præstationerne over tre uger viste ikke blot en både formidabel fysisk og mental styrke fra cykelrytteren fra Glyngøre. Den henrykkede også danskerne, som tidligere på måneden havde set det store Tour de France-felt krydse Danmark over tre etaper.

Det var en tydeligt stolt Jonas Vingegaard, der gik på scenen i Jyske Bank Boxen i Herning. Foran klappende publikummer i salen og DR1-seere bag tv-skærmene kunne han modtage prisen Årets Sportsnavn 2022, der blev overrakt af Michael Laudrup og Sara Slott Petersen, der begge er medlemmer af Sportens Hall of Fame.

"Tusind tak for det store bifald. Bare generelt tak. Jeg er heldig og stolt af at være dansker. Danskere er gode til at støtte op om sportsbegivnheder. Det mærkede jeg i sommer og nu. Tusind tak for det. Jeg vil gerne takke de frivillige i klubberne, som jeg har mødt, og som har hjulpet mig. Tak,"siger Jonas Vingegaard fra scenen i Herning.

DIF’s formand, Hans Natorp, er imponeret over Jonas Vingegaard, men også over niveauet hos Dressurlandsholdet og Viktor Axelsen, der også var nomineret til prisen:

”Det, som Jonas Vingegaard leverede i juli, var en historisk pragtpræstation, som samlede danskerne, og gjorde ham til folkeeje. Alle snakkede om Vingegaard, som bare blev bedre og bedre, som løbet skred frem. Og når man genser billederne fra Rådhuspladsen i København, hvor den danske tour-vinder blev hyldet som folkehelt, så rejser hårene sig stadig på armene. Der er ingen tvivl om, at Jonas Vingegaard leverede en unik præstation, tog danskerne med storm og er en meget værdig vinder af Årets Sportsnavn 2022, selvom jeg nærmest ikke kan huske, at feltet med nominerede har været stærkere end i år,” siger Hans Natorp, der også var med i prisens dommerkomité.

Lars Krarup, der er formand for Team Danmark og ligeledes med i prisens dommerkomité, er også fuld af roser over Jonas Vingegaards præstation i sommeren 2022:

”2022-udgaven af Tour de France blev indledt med en historisk start i Danmark, og dag for dag gennem det tre uger lange etapeløb føjede Jonas Vingegaard nye kapitler til et fantastisk eventyr, som kulminerede med to episke etapesejre i bjergene og den ultimative triumf, da Vingegaard kørte over målstregen på Champs Élysées iført den gule trøje. Danmark er en stolt cykelnation. Og Tour de France er det største, man kan vinde inden for cykelsport. På vej mod Tour de France-sejren viste Jonas Vingegaard, at han både er en stor vinder og en stor sportsmand, og han er en yderst værdig og fortjent vinder af prisen og titlen som ’Årets Sportsnavn 2022,” siger Lars Krarup.

For Jonas Vingegaard bød 2022 også på etapesejre i Criterium du Dauphiné samt CRO Race og titlen som samlet vinder af Drome Classic og Singapore Criterium.

De to andre nominerede til Danmarks mest prestigefyldte sportspris var Viktor Axelsen og dressurlandsholdet bestående af rytterne Cathrine Laudrup-Dufour, Carina Cassøe Krüth, Daniel Bachmann Andersen og Nanna Merrald Rasmussen. Begge nominerede blev blandt andet verdensmestre i 2022 i olympiske sportsgrene.

Om Årets Sportsnavn

Prisen som Årets Sportsnavn er blevet uddelt siden 1991 af DIF i partnerskab med Jyllands-Posten. Siden 2019 er prisen uddelt i et rent sportsligt partnerskab mellem DIF og Team Danmark.

DIF og Team Danmark udpeger i alt 15 nominerede til Årets Sportsnavn, hvorefter der sættes navn på tre finalister. Det er dommerkomitéen, som afgør, hvem der skal være den endelige vinder af prisen som Årets Sportsnavn 2022.

Udover æren følger der 75.000 kroner med prisen.

Kriterier for udvælgelse

Udvælgelsen af Årets Sportsnavn sker ud fra en helhedsvurdering af nedenstående kriterier, som er angivet i ikke-prioriteret rækkefølge. Vægtningen af de enkelte kriterier kan variere.

• Global konkurrence: Hvor udbredt er sportsgrenen og disciplinen, og hvor mange af de store idrætsnationer satser på den?
  • Konkurrencen og medaljens karat: Et verdensmesterskab er typisk sværere at vinde end et europamesterskab. En konkurrence med deltagelse af resten af eliten er også sværere at vinde end en med mange afbud og skader.
  • Kontinuitet og forløb: Er der mange på hinanden følgende bemærkelsesværdige resultater? Eller er der gået mange års målrettet arbejde forud for en sejr, så præstationen virker mere fokuseret og mindre tilfældig end den pludselige sejr, som ingen havde regnet med?
  • Folkelighed: Udbredelsen af sporten i Danmark skaber større interesse og dermed et større pres. Samtidig er den interne, danske konkurrence hårdere.

Dommerkomitéen 2022

Dommerkomitéen udpeger den endelige vinder. Sammensætningen af dommerkomitéen i 2022 understreger omdømmet som Danmarks fornemmeste idrætspris. Komitéen bestod af:

H.K.H. Kronprins Frederik
Kulturministeren (pga. uafsluttede regeringsforhandlinger deltog ministeren ikke i år)
Sportens Hall of Fame, Camilla Martin

2021: Viktor Axelsen, badminton

For yderligere kommentarer:

Hans Natorp, formand i DIF, tlf. 31444015
Lars Krarup, formand Team Danmark, via kommunikationschef Christian Blomgreen, tlf. 26830724

Foto til frit redaktionelt brug. Fotokredit: Lars Møller

Fotokredit: Lars Møller