40 procent opladelige biler i Region Syddanmark

2022 bød på 25.849 nye biler i Region Syddanmark. Heriblandt var 5.312 elbiler, hvilket er en stigning på 24 procent sammenlignet med 2021.

Nedgang i personbilsalget

Personbilsalget i Region Sjælland faldt med 22 procent fra 2021 til 2022, hvilket er en smule mere samlede nedgang på landsplan på 20 procent. Det lavere salg er resultatet af et bilår præget af leveringsudfordringer, som følge af forsyningskrisen. Læs pressemeddelelsen om personbilsalget i hele landet her.

Den mest solgte bil i Region Syddanmark i 2022 blev Toyota Aygo X, som indtog en fjerdeplads på landsplan.

Drivmiddelfordeling

Drivmiddelfordelingen i Region Syddanmark har været grønnere i 2022. Andelen er fossile biler er faldet fra 62,5 procent til 59,6. Det betyder, at mere end 40 procent af de nye biler i Region Syddanmark i 2022 har været elbiler eller plug-in hybrider og dermed opladelige. Andelen af elbiler er steget fra 12,9 til 20,4 procent, mens andelen af plug-in hybrider er faldet med 4,6 procentpoint.

Elbiler

Elbilsalget i Syddanmark er steget med 24 procent fra 2021 til 2022. Der er blevet indregistreret 5.312 nye elbiler, hvilket er 1.028 flere end i 2021. Særligt i starten af året var der store procentuelle stigninger i salget og kun i 2 af årets 12 måneder har salget været lavere end året forinden.

Den mest solgte elbil i Region Syddanmark var Skoda Enyaq iV, som også blev den mest populære elbil på landsplan.

Plug-in hybrider

Ligesom i resten af landet, er salget af plug-in hybrider også faldet i Region Syddanmark. 2021 bød på 8.137 nye plug-in hybrider, mens antallet har været 5.206 i 2022, svarende til et fald på 36 procent.

Den mest solgte plug-in hybridbil i Region Syddanmark var Ford Kuga. På landsplan indtog Ford Kuga også en første plads.

Segmentfordeling

Segmentfordelingen i Region Syddanmark følger udviklingen på nationalt plan. Det største segment, SUV’erne, bliver endnu større, idet SUV-segmentet stiger med 10,2 procentpoint i forhold til året før. Denne stigning betyder et fald i de øvrige kategorier, især blandt de mindre segmenter som Mikro, Lille og Mellem, der tager den største del af faldet, hvilket også er en trend på nationalt plan.

Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører

Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk

Information om Mobility Denmark

+45 39 16 23 23https://mobility.dk/

Mobility Denmark repræsenterer bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, samt finansierings- og leasingselskaber.